25 tipů a rad, jak udržovat v zimě auto v dobré kondici

Teploty pod nulou, velmi hluboko, sníh, led a závěje, prostě zima jak má být, sebou nese jiné přístupy ze stran motoristů k jejich automobilům. Vitě co dělat?

Zima, zejména taková, jaká letos, tedy se sněhem, ledem a teplotami hluboko pod nulou nejenom na horách, ale i ve městech a nížinách, se bou nese jistá specifika motoristického života. Nejde teď o to, že je zapotřebí dát nohu dřív z plynu a opatrně, opatrněji než v létě, zacházet s brzdovým pedálem, jízda optikou řidiče nás teď nezajímá. Jde o to, že auto v zimním období vyžaduje jinou péči než v ostatních ročních obdobích.

Už jenom takový detail, jako je sůl, kterou silničáři „dochucují“ silnice – co dělat, když za sebou máte jízdu po silnice ošetřené tímto způsobem? Je zapotřebí obratem vjet do myčka a zbavit auto nánosů slaného marastu, anebo počkat, až se zvedne teplota, protože je horší trápit auto vodou? A co takhle starty, pěkně zastudena, a jak se chovat k autobaterii, aby vydržela? ÚAMK připravil pětadvacet bodů, které by měly řidičům pomoci se se v problematice zimní péče o auto orientovat.

Zajímá vás například, proč bychom neměli jezdit v zimě i přes chlad ve vozidle v tlusté bundě, příliš oblečení? Důvodem jsou hlavně bezpečnostní pásy, které neobepnou dostatečně pevně tělo řidiče. Víte, jak funguje klimatizace v zimě? To závisí na venkovní teplotě. Většina starších klimatizačních systémů má teplotní čidlo, které zabraňuje automatickému spuštění kompresoru pod teplotou 5 stupňů plus. To je z důvodu ochrany jednotky. Majitelé starších vozidel by neměli zapínat klimatizaci při nízkých teplotách.

Další zásadní otázkou je, co dělat se zamrzlými stěrači – v žádném případě netrhat násilím, jemné části stírací lišty se zničí. Nejjednodušší je nalít (nikoliv nastříkat pomocí ostřikovačů) nemrznoucí směs na místo styku s oknem. Pokud bychom použili ostřikovače, většinou se automaticky aktivují a stírají, což lištu stěrače poškodí. Dobrým preventivním opatřením je podložení stěračů přes noc například igelitem. Anebo z jiného soudku, alkohol v kapalině ostřikovačů – což není levné a ani vhodné řešení. Například proto, že při stírání směs s alkoholem vytváří na čelním skle jakýsi nechtěný závoj. I z tohoto důvodu doporučujeme použití schválených zimních čisticích prostředků.

Čeho se pak při zimním provozu obávat nejvíce? Řidičů. Tedy sebe i ostatních, protože máme ve zvyku přeceňovat svoje schopnosti i v zimním období, kdy je nebezpečí havárie 6 až 10 x vyšší než v letním. Takže nad všechny rady je ta jedna – být, podle ÚAMK, opatrný a ohleduplný.

zdroj: ÚAMK, foto: Shutterstock.com

11.12.2017 11:31

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist