Opomíjený servis - co lidé u svých aut nehlídají?

Opomíjený servis - co lidé u svých aut nehlídají?

Rady a tipy | vydáno 16. 4. 2017

Velikost textu: a a a

Většina motoristů pravidelně mění olej, rozvody, v případě nutnosti vzpomenou na brzdové destičky. Potřeba je ale více. Na co se nejčastěji zapomíná?

Údržba staršího automobilu nespočívá jen ve výměnách motorového oleje s filtrem. Ve vozidle najdeme také další náplně a díly, jež si opravdu zaslouží pozornost. Řada motoristů je ale ignoruje. Někteří o nutnosti výměny vůbec netuší, jiní v jejich opotřebení nevidí velké riziko. Opak ale může být pravdou. Někdy přitom nejde jen o poškození vozu, ale i o zdraví.

Co tedy mnoho řidičů nemění, i když je třeba? Opomíjeným dílem bývá vložka vzduchového filtru. Její zanesení přitom omezuje sání motoru, což se projeví jak na výkonu, tak hlavně na spotřebě, kterou dnes řeší asi každý. Ideální interval výměny je jednou ročně, běžně se doporučuje měnit současně s pravidelnou výměnou oleje. Cena nového vzduchového filtru je přitom rozumná, například na Octavii 1.9 TDI stojí do tří set korun.

Totéž platí pro ještě častěji zanedbávaný kabinový (pylový) filtr. „Nutnost výměny tohoto filtru opravdu řada motoristů ignoruje. Nechápu, že kvůli několika stokorunám jsou schopni riskovat zdraví,“ říká Miroslav Dvořák, majitel pražského autoservisu MD Technik.Najdeme ale i další prvek, jehož nutnost výměny většina majitelů automobilů ignoruje a přitom dokáže ohrozit zdraví ještě více. Řeč je o brzdové kapalině. „Brzdová kapalina se má měnit každé dva roky. S narůstajícím stářím totiž klesá její bod varu, což přímo ovlivňuje práci brzd,“ varuje Dvořák. V praxi to vypadá tak, že vůz, který brzdil výborně v zimě a na jaře, kdy nejsou teploty vysoké, najednou v létě přestává brzdit. Brzdy totiž kvůli staré brzdové kapalině neumějí vyvinout potřebný tlak. Auto se pak chová, jakoby mělo poddimenzované brzdy, jež vadnou vlivem přehřátí.

Stará brzdová kapalina tedy představuje velké bezpečnostní riziko. Při výměně je třeba dbát pokynů výrobce vozu a použít správný typ brzdové kapaliny. Samotná výměna není nákladná a ani kapalina není drahá. Když už je řeč o brzdách, zmiňme i stav brzdových kotoučů.

Někteří motoristé je mají hodně opotřebené, což se zpočátku projevuje jejich vlněním. Když jsou kotouče opravdu tenké, hrozí jejich prasknutí, které může mít za následek zablokování kola a smyk. Ano, jde o extrém. Ale opravdu jsou mezi námi kaskadéři, kteří mizerným stavem svých vozů ohrožují nejen sebe, ale především všechny okolo. Proto zmiňujeme i tento, naštěstí ne tak často opomíjený díl, jehož výměna je v případě opotřebení bezpodmínečně nutná!„Řada majitelů starších vozidel neřeší ani stav tlumičů pérování. Chápu, že vždy nejde o lacinou opravu, ale špatně fungující tlumiče zhoršují přilnavost kol k vozovce. Dochází tak k prodloužení brzdné dráhy a celkově opožděným reakcím vozu,“ pokračuje majitel autoservisu MD Technik.



Majitelé aut také opomíjí kontrolovat vyvážení kol. Spousta lidí má dvě sezónní sady, které jim vydrží zpravidla tři až čtyři roky. Protože ale auto přezouvají svépomocí, nenechávají kola v servisu převážit. Nevyvážené kolo samozřejmě zhoršuje stabilitu a ovladatelnost a také zvyšuje opotřebení pneumatik.

Majitel automobilu by se měl také zajímat o intervaly výměn převodového oleje či oleje v diferenciálu. Většina řidičů k těmto náplním přistupuje tak, že jsou věčné. Přitom ale i ony stárnou. Navíc u ojetin někdy dochází k jejich úniku a nižší množství může mít za následek poškození daného dílu. Kdo netuší, kdy by měl kterou náplň vyměnit, může se poradit se servisem. Někteří motoristé je mění preventivně při pořízení ojetého vozu spolu s filtry, motorovým olejem, brzdovou kapalinou a rozvody – pokud je vůz vybaven rozvodovým řemenem.

Takových řidičů ale není mnoho. Převažují ti, co škudlí každou korunu, nebo si při pořízení ojetiny nenechají potřebnou finanční rezervu na první servis či netuší, co je třeba měnit.

Čtěte také: První servis ojetiny - co je třeba udělat?

Komentáře ke článku

  • Do servisu, ale kam? Zobrazit
    6. 6. 2012, Gfun
    • Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
      6. 6. 2012, Jonatán
      • Re: Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
        25. 2. 2016, stanik
    • Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
      9. 10. 2012, Jedlator
      • Re: Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
        9. 10. 2012, PepaSFI
        • Re: Re: Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
          10. 10. 2012, Jedlator
          • Re: Re: Re: Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
            6. 8. 2015, stanik
    • Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
      10. 10. 2012, mUf
  • 6. 6. 2012
  • 6. 6. 2012, Martin
  • Pylový filtr? Zobrazit
    6. 6. 2012, Fish
    • Re: Pylový filtr? Zobrazit
      6. 6. 2012, pytufovl
      • Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
        7. 6. 2012, AAA
        • Re: Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
          16. 4. 2017,
          • Re: Re: Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
            19. 4. 2017, mariov8
            • Re: Re: Re: Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
              19. 4. 2017, mariov8
      • Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
        10. 6. 2012
      • Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
        10. 6. 2012
        • Re: Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
          4. 8. 2015, Já 1
    • Re: Pylový filtr? Zobrazit
      6. 6. 2012
    • Re: Pylový filtr? Zobrazit
      9. 10. 2012, PepaSFI
  • "Zvlněné" kotouče Zobrazit
    6. 6. 2012, MSL
    • Re: "Zvlněné" kotouče Zobrazit
      6. 6. 2012, Martas
  • 6. 6. 2012
  • napln v prevodovce Zobrazit
    7. 6. 2012, AAA
    • Re: napln v prevodovce Zobrazit
      10. 6. 2012, josef K.
  • Co Vám řekne servis? Zobrazit
    10. 6. 2012, Libor
    • Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
      12. 6. 2012, JaF
      • Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
        12. 6. 2012, Čičo
      • Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
        12. 6. 2012, Čičo
        • Re: Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
          12. 6. 2012, Čičo
          • Re: Re: Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
            20. 6. 2012, Aspa
        • Re: Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
          12. 6. 2012, Čičo
      • Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
        16. 4. 2017, vapno
      • Re: Re: Co Vám řekne servis? Zobrazit
        16. 4. 2017, vapno
  • Vždy měním všechny filtry a mám klid. Zobrazit
    28. 6. 2012, st
  • ojetina - servis Zobrazit
    10. 3. 2013, vita
  • Převodový olej Zobrazit
    25. 10. 2014, jitezka
  • Výměna svíček Zobrazit
    31. 8. 2015, mustang323
    • Re: Výměna svíček Zobrazit
      16. 4. 2017, Štefan
    • Re: Výměna svíček Zobrazit
      16. 4. 2017, Miloš
  • 27. 2. 2016, Ales
    • Re: re Zobrazit
      14. 3. 2016, křemílek
      • Re: Re: re Zobrazit
        10. 4. 2016, Sofa
        • Re: Re: Re: re Zobrazit
          12. 4. 2016, křemílek
  • 3. 3. 2016, roman
  • Re: Re: re Zobrazit
    17. 3. 2016, Ales
    • Auto z Německa Zobrazit
      16. 4. 2017, Michal
  • šrot Zobrazit
    16. 4. 2017, mafi
  • Údržba Zobrazit
    16. 4. 2017, Patrik
  • Vyvažování kol Zobrazit
    16. 4. 2017, Luděk
  • Re: Do servisu, ale kam? Zobrazit
    16. 4. 2017, Ford
  • Dobrý servis Zobrazit
    16. 4. 2017, Bílek Jan
  • ojetina Zobrazit
    16. 4. 2017, jenda
  • Převodový olej-doživotní náplň ??? Zobrazit
    16. 4. 2017, Dan
    • Re: Převodový olej-doživotní náplň... Zobrazit
      19. 4. 2017, mariov8
  • Kam do servisu Zobrazit
    16. 4. 2017, bali
  • Motory 1,4 TDI Zobrazit
    16. 4. 2017, Vlastik
  • Re: Re: Re: Pylový filtr? Zobrazit
    16. 4. 2017,
  • auto ze zahraničí Zobrazit
    16. 4. 2017, Venca
  • Kabinovy filtr a převodovy olej Zobrazit
    16. 4. 2017, Vitall
  • Re: "Zvlněné" kotouče Zobrazit
    16. 4. 2017, Miloš

Škoda Citigo na Masarykově okruhu: Stačí mrzký výkon k opravdové zábavě?

Říká se, že potřebujete alespoň 400 koní na to, abyste si pořádně užili Masarykův okruh v Brně, jinak je to utrpení. A co takhle mrzkých 60 koní litrového tříválce ve Škodě Citigo?

Škoda Citigo na Masarykově okruhu: Stačí mrzký výkon k opravdové zábavě?
JUDr. Tomáš Beran

Právní poradna

Dobrý den, pane doktore, kdysi dávno jste tady odpovídal na nějaký dotaz a psal js... Více

Odpovídá: JUDr. Tomáš Beran

Stojí za pozornost?

Tyto internetové stránky používají soubory cookie. Více informací zde.

© 2000 - 2017 Media Marketing Services a. s. Perucká 7 120 00, Praha

Přihlašte se k odběru newsletteru Autoweb.cz!

  • Získáte informace o žhavých novinkách ze světa aut
  • Budete mít možnost účastnit se soutěží o atraktivní ceny
  • Zajistíte si neustálý přístup k informacím o autech z domova i ze světa
  • Nepřijdete o žádné důležité informace ze světa automobilismu
  • Užijete si pravidelná redakční videa, reportáže a videotesty
Odběr novinek lze kdykoliv odhlásit
TOPlist