Zimní pneumatiky pouze na předních kolech? Snaha ušetřit se rozhodně nevyplatí

S každou zimou se můžeme setkat s mnoha nepravdami týkajícími se správného obutí. Přestože byly již mnohokrát vyvráceny, k některým řidičům se tyto informace pravděpodobně stále ještě nedostaly.
honda-jazz-1-3-i-vtec-2016-test.jpg Zdroj: archiv redakce

Foto: Autoweb.cz

Přestože je přínos zimních pneumatik naprosto známým faktem, stále se potýkáme s lidmi přesvědčenými o té své pravdě. Je jedno, kolik testů dokáže, že i na suché vozovce je v nízkých teplotách nad nulou brzdná dráha zimních pneumatik o podstatné procento kratší než v případě letních. Je jedno, kolik nárazníků skončí pošramocených při první ledovce. Je dokonce i jedno, kolik životů zbytečně uhasí prvních pár vloček napadaného sněhu. Stále se najdou tací, kteří věří ve své nadpozemské schopnosti a veškeré důkazy proti letním pneumatikám považují za kampaň gumárenského průmyslu.

Řidiči, kteří správné obutí podcení bohužel nejsou pouze aspiranty na Darwinovu cenu, ale ohrožují i ostatní, proto není úplně od věci se občas alespoň pokusit připomenout, co všechno je na letních gumách v zimě špatně.

Jedním z nebezpečných pokusů je použití zimních pneumatik pouze na poháněné přední nápravě. Přestože je o nebezpečnosti takového polovičatého obutí docela dost důkazů, stále se najde dost řidičů, kteří se nechají selským rozumem ukolébat k domněnce, že hlavní je, aby se auto rozjelo, tudíž stačí pneumatiky na poháněné nápravě. Ostatně díky podobnému smýšlení skončil před mnoha lety koly vzhůru i náš starý Favorit. Rodinný příslušník tehdy naštěstí vyvázl pouze s pochroumaným egem.

Co je tedy na kombinaci zimních a letních pneumatik špatně? Při akceleraci problém nenastává, letní pneumatiky na zadní nápravě se spokojeně nechají vláčet. Už při mírných změnách směru ale začínají zadní pneumatiky ztrácet přilnavost a záď vozu začne za zbytkem vozu trochu vlát. To nejhorší ale nastává při zpomalení. Není nutno hned brzdit, bohatě stačí pouze ubrat v zatáčce plyn. Zatímco přední kola začnou mírně brzdit, zadní kola nemají dost přilnavosti a záď vozu začne okamžitě vybočovat. Pár příkladných ukázek tohoto chování si můžete prohlédnout na videu z testovacího okruhu Goodyear na severu Finska.

A co v případě zadokolek se zimními pneumatikami na hnané zadní nápravě? Těm samozřejmě zadek problém dělat nebude. Naopak jejich řidiče potká problém, se kterým za volantem zadokolky příliš nepočítají – masivní nedotáčivost, která bude vždy auto tlačit ze zatáčky ven. Při samotném brzdění ustřelení zádě vozu sice víceméně nehrozí, zato je však potřeba počítat s výrazně delší brzdnou dráhou. O brzdění se totiž kvůli přenosu váhy starají hlavně zatížená přední kola, která však v tomto případě nemají dostatek přilnavosti a kloužou. Zadní kola jsou v tomto případě odlehčená a jejich brzdný účinek je tudíž přirozeně nižší.

Co z toho tedy plyne? Nic, co byste již mnohokrát neslyšeli. Bez ohledu na koncepci pohonu nikdy nemíchejte zimní a letní pneumatiky. Naprosto ideálním stavem je jedna sada pneumatik ve zhruba stejném stádiu opotřebení. Pokud je jedna dvojice pneumatik výrazně opotřebovanější, měla by se opět bez ohledu na poháněnou nápravu usídlit vždy na přední nápravě, tak aby se zamezilo přetáčivému smyku.

14.12.2018 12:00| autor: Martin Kusyn | zdroj: Tyre Reviews

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist