Jak vybrat správnou žárovku do světlometů?

Den se s přicházející zimní sezónou prodlužuje. Lidé tráví v autě stejný čas, ale řídí mnohem více bez denního světla. Takže osvětlení auta se stává mnohem důležitější. Jsou na trhu nějaké vylepšené prémiové produkty?
titulka-12-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Foto: Shutterstock

Na trhu je hned několik výrobků schválených k provozu na pozemních komunikacích, které se liší od „standartních” v jednom, nebo více parametrech. Např. Megalight rodina, Sportlight rodina, Longlife, atd. Všechny tyto pod typy jsou schválené k použití v běžném provozu. Koncovému uživateli vždy doporučujeme, aby si koupil zdroj světla v autě vzhledem ke svým očekáváním, způsobu jízy, požadavkům na vzhled, cenu, pohodlí atd. Velmi záleží na typu vozu a světlometu, který v autě máte.

Například pro auta s LED páskem na denní svícení je velmi dobrou volbou Megalight. Nespotřebujete tuto žárovku „zbytečně” denním svícením, ale plně využijete jejích prémiových vlastností za snížené vidtelnosti (mlha, noc, šero). Získáte tím „za pár korun navíc” vysokou přidanou hodnotu bezpečnosti (širší i delší výhled z vozu) i vzhledu (bělejší světlo). Takže se k LED pásku teplotou světla mnohem více hodí.

Pokud jste řidič zaměřený na stylový vzhled svého vozu, ale nemůžete si dovolit auto s xenony, existují i pro Vás na trhu řešení. Prémiové SPORTLIGHT halogenové žárovky s modrým povlakem. Způsobují takzvaný „xenonový efekt”. Vyzařují jasně bílé (mírně namodralé) světlo podobné xenonovému. Navíc taková žárovka dosvítí o několik desítek procent dále než běžná.

Na druhou stranu, pokud máte auto se složitým přístupem ke světlům a nechcete jeho výměnou procházet často, nebo jste třeba profesionální řidič, který stráví v autě několik hodin denně, je vhodné zamyslet se nad LongLife verzí. Jsou to žárovky s výrazně delší životností. Ušetří Vám tedy nepřiměřeně častou námahu s výměnou žárovky.

Hlavně nezapomínejte, že žárovka je jen součástí systému. Pokud máte zanesený reflektor, nepomůže Vám ani sebelepší žárovka. Tady je jasný první krok – vyčištění světlometu než do něj prémiovou žárovku dáte. Výsledný efekt? Budete překvapení, jak vaše „staré auto” může parádně svítit. Jedna věc je u osvětlení klíčová. Bezpečnost. A to nejen abyste dobře viděli, ale zároveň neoslňovali řidiče protijedoucího vozu. Následky jsou tragické.

Jaktože prémiový xenon nabízí přibližně stejnou životnost jako standardní, ale halogenový ne?

Je to z fyzikálních důvodů. I pro prémiové žárovky platí stejné regulace jako pro standardní, které musí být dodrženy. Množství světla jdoucího z reflektoru nesmí překročit určitou hodnotu. Prémiové světlené zdroje jsou vyvinuty k plnění zákonných požadavků optimalizací neregulovaných vlastností tak, abychom dosáhli co nejlepších výsledků celého systému. U halogenových žárovek to způsobí rychlejší odpařování wolframového vlákna a tím zkrácení životnosti takové žárovky. Mírně nám pomůže vyplnění žárovky xenonovým plynem místo kryptonu. U xenonových výbojek tento efekt díky rozdílné konstrukci není tak drastický.

Jaké jsou rozdíly mezi standardní a MEGALIGHT žárovkou?

V obou případech jsou neregulované parametry optimalizované k vylepšení celého systému (čelního světla). Takže světlo jdoucí z žárovky i světlometu (v případě použití prémiové žárovky) bude mnohem efektivnější i lépe rozprostřené do těch správných míst na cestě. Pro oba typy (halogen i xenon) optimalizujeme jas i geometrické parametry. Dosahujeme toho ale různými způsoby (vlákno u halogenu, xenonový plyn u výbojky).

Pokud si dáme do auta MEGALIGHT žárovku, je takový produkt legální? A jaký je cenový rozdíl mezi běžnou žárovkou?

Všechny MEGALIGHT (i Sportlight) výrobky jsou schválené k provozu (poznáte to značkou „E” na žárovce) a můžete je instalovat do auta bez omezení. Jak jsme již zmínili dříve. Systém vybavený MEGALIGHT světelným zdrojem využívá světlo mnohem efektivněji. Dostane více světla na cestu před Vámi. Ne do očí řidiči protijedoucího vozu. Takže vysoce zvyšuje viditelnost a tím i bezpečnost. Bohužel cena je o něco vyšší než u běžné žárovky. Platíme za speciální materiály a upravený výrobní proces. Například o MEGALIGHT +90% se používá pouze xenonový plyn jako náplň žárovky. Žádné vakuum, nebo krypton. Ale 10xdražší xenon. Získáme tím více bělejšího, jasnějšího světla při udržení „rozumné” výdrže žárovky.

Jak je to s LED do čelních světlometů? Jsou tady nějaké zákonné překážky k použití?

LED žárovky jsou zcela zakázány k použití do exteriéru (čelní světla, směrovky, brzdové světlo, mlhovky).

Trh je plný těchto LED verzí pro čelní světlomety. Jaké je rozložení světla na vozovku?

Celá regulace je o vyměnitelnosti dílů za jiné s dodržením bezpečnosti. Halogenové reflektory jsou vyvinuty s určitou geometrií zajišťující rozprostření světla a toleranční limity. Pokud dáte LEDkovou žárovku s jinými rozměry do tohoto systému, velmi tím ovlivníte distribuci světla. Světelný tok ze světlometu je pak „jako utržený ze řetězu”. Velmi zřídka dosáhnete toho, abyste osvítili pouze cestu. Velmi často spíše dosáhnete toho že osvítíte plně vše. Bohužel včetně protijedoucího řidiče.

Pokud změříme světelný tok v bodech určených pro noční vidění, LED H4 ve velké většině případů nedosahuje rozprostření standardní halogenové žárovky. Takže máme sice mnohem více světla ven ze světlometu, ale bohužel všude možně, ne pouze v místech, kde by to bylo žádoucí. Vaši jízdu si tak „užijí” protijedoucí řidiči. Někteří z nás si možná vzpomenou, jak se nám jezdilo když začaly xenony. Ten pocit je velmi podobný.

Na trhu je tolik asijských výrobků. Jsou vůbec ještě nějací evropští výrobci na výběr?

Pokud otázku směrujete na LED náhrady, z důvodu rozměrů vždy riskujeme nesprávné rozprostření světla a nesprávné rozložení světla (speciálně u výkonného zdroje) je velmi nebezpečné. Jak neadekvátním rozprostřením světla na cestu, tak oslněním protijedoucích řidičů! Pokud se ptáte na tradiční zdroje a chcete omezit riziko nekvalitního výrobku, je třeba se zaměřit na dobře známé výrobce. Společností s know-how a schopností kvalitou a vysoce přesnou výrobou, čelit klesajícím cenám asijských výrobků, je poskrovnu. Stále se ale dají poměrně jednoduše najít. Jsou u nás velmi dobře etablované. V Evropě jsou asi čtyři velcí výrobci s velmi kvalitní výrobou (kteří nabízejí originální žárovky výrobcům světel). Jedním z nich jsme my, maďarský TUNGSRAM.

10.12.2018 10:01| autor: Autoweb.cz | zdroj: GE Lighting
Více o tématu: autaautodenní svícení

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist