Vybrali jsme 10 nejlepších motorů z dob, kdy auta ještě byla auty

Pamatujete na časy nedávné, kdy elektrifikace nebyla na pořadu dne a motory byly prostě "jen motory"? Vybrali jsme podle nás ty ikonické.
shutterstock_1607314534-1100x618.jpg Zdroj: Shutterstock

Chevrolet Small-block

Legendární osmiválec se mezi roky 1955 a 2003 prakticky nezměnil. A do minulé dekády se vyráběl jeho přímý pokračovatel, i když už značně modernizovaný. Small block najdete ve všem – od rodinných aut přes dodávky a pick-upy po náklaďáky či závodní auta a dragstery.

Chrysler 426 Hemi

Když Chrysler postavil v roce 1964 nový závodní motor, jako naschvál se změnila pravidla a motor nemohl být do závodů nasazen. Musel být totiž prodáván sériově. Takže co s hotovým motorem o objemu 7,0 l, jehož výroba je velmi nákladná a drahá? Tak ho dáme do silničního auta! To odstartovalo slavnou éru muscle cars a motor Chrysler 426 Hemi se podíval i do hotrodů a dragsterů.

BMW M70/S2

Atmosférický dvanáctiválec původně vznikl spojením dvou řadových šestiválců M20. Model M70 jsme našli třeba v řadě 7 nebo kupé 850 CSi, ale asi nejznámější je jeho použití v supersportu McLaren F1, kde měl označení S70/2. Bez přeplňování dával výkon 621 koní a už v 1500 ot./min. měl točivý moment 544 Nm. Dlouhých 11 let poháněl nejrychlejší auto na světě.


Videoreportáž: Výroba motoru pro BMW M850i xDrive Coupé


BMW S54B32

A u BMW zůstaneme, protože řadový šestiválec z BMW M3 (E46) patří rozhodně mezi nejlepší celkem „obyčejné“ motory vůbec. Je škoda, že musel ustoupit módnímu přeplňování, protože ten motor má nejen výkon, ale hlavně charakter.

BMW N54B30

Třílitrový přeplňovaný šestiválec také nemůže chybět. Kombinuje charakter s výkonem a efektivitou a i když je přeplňovaný a k BMW sedí atmosférické sání, pořád je  lepší než tříválcový hybridní diesel. Pod kapotou BMW 1 M Coupé válel.

Honda Série-B

Motory série B zná snad každý, kdo se kdy svezl s rychlou Hondou s technologií VTEC pod kapotou. Ony se tedy tyhle motory dělaly i bez ní, ale ve své době se jednalo o neuvěřitelně výkonné, použitelné a hlavně spolehlivé motory. A ten zvuk, když „sepla“ ostrá vačka. To se musí zažít.

Wankel v Mazdě

Ačkoli není Wankelův motor zrovna vzorem efektivity, je to zajímavý nápad a Mazdě patří dík za to, že se ho snažila udržet při životě. Čert vem spotřebu, vždyť třeba přeplňovaná rotační „třináctistovka“ v Mazdě RX-7 je skvělý agregát. I když má trochu hlad po benzínu a také oleji…

Osmiválec 4.2 TDI od VW

Sice spaluje ďáblovy slzy, ale pod kapotou Audi A8 nebo Volkswagenu Touareg skutečně umí. Je to povedený motor se spoustou síly a rozumnými provozními náklady, vzhledem k výkonům, samozřejmě. A navíc má, na diesel, hezký zvuk.

Plochý šestiválec Porsche 911 GT3 RS 4.0

Vydolovat z atmosférického šestiválce o objemu čtyři litry výkon 500 koní a prodávat to v silničním autě se zárukou… To si prostě mohlo dovolit jen Porsche. Kdybyste tento motor slyšeli naživo, naježily by se vám všechny chlupy.

1.9 TDI od VW

Ať se ale zeptáte kohokoli, každý znalec vám stejně řekne, že nejlepší motor na světě je „jednadevítka tédéíčko“, protože jezdí „stošedesátdokopcezapětlitrů“ a ještě ke všemu „vocpoda“ a „pojede všechno“, když ho načipujete.
Jistě, nadsázka, ale navzdory těmto jízlivým konsekvencím 1,9 TDI není špatný motor. Za srdce nás nechytnul co do emocí, tichý taky není a výraz rozhodně není libozvučný, ale dnes už jde svým způsobem o prověřenou jistotu. A rozebrat ho umí na koleni každý. Koneckonců ta spotřeba, pokud to má člověk platit ze svého?

Ale určitě vás napadnou i jiné slavné nebo prostě jen dobré motory (namátkou EJ boxery od Subaru, geniální dvoulitr 4G63 od Mitsubishi, přeplňovaný pětiválec od Audi, atd.), které si zaslouží zmínit. Napište nám své tipy na nejlepší motor do komentářů pod tento článek!

28.4.2023 8:06| autor: Redakce Autowebu

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist