Všechno o žárovkách: Můžete je vyměnit za odlišné? A co je rozhodně nelegální?

Pro účastníky silničního provozu by bylo skvělé, kdyby se jim podařilo dosáhnout tří cílů: osvítit vozovku před nimi, být viditelní pro ostatní a současně neoslňovat vozidla v protisměru, aby jejich řidiči nejeli „naslepo“.
titulka-8-1100x618.jpgCelá galerie 5 Zdroj: archiv redakce

Právní předpisy, které platí pro každého a které jsou přijatelným kompromisem splňujícím tyto tři uvedené předpoklady a cíle, jsou určeny k tomu, aby zabránily zaplacení ceny nejvyšší za dobrovolné experimenty a výslednému přirozenému výběru v podobě lidských životů a vraků.

Existují různé předpoklady pro použití, kde je důležitá viditelnost účastníků silničního provozu (brzdová světla, zadní polohová světla, ukazatele změny směru jízdy atd.), a pro použití, kde je důležité osvětlení vozovky.

VYMĚNITELNÉ SVĚTELNÉ ZDROJE

Požadavky jsou určovány kategorií vozidla (místa umístění jednotlivých funkcí a barev), systémem osvětlení (hlavní světlo včetně světelného zdroje) a výměnnými zdroji světla (automobilovými světly). Aniž bychom chtěli uvádět vyčerpávající seznam, jsou tyto záležitosti upraveny takto:

  • vzájemná zaměnitelnost – objímka žárovky umožňuje provoz pouze pro vhodný typ,
  • výkon – maximalizovaný,
  • svítivost – množství veškerého světla pocházející ze světelného zdroje,
  • vnitřní geometrie – umístění světlo emitujícího povrchu podle určitého referenčního plánu a osy.

Podle výše uvedeného mohou být schválené žárovky rozděleny do různých typů. Jeden typ žárovky lze používat pro určité funkce (dálkový světlomet, rozptýlené světlo, ukazatel směru, brzdová světla) určitého vozidla podle návrhu výrobce systému.

Schvalovací orgány přezkoumají, zda jsou splněny všechny požadavky, či nikoliv. Bude-li žárovka odpovídat specifikacím, schválí ji a výrobce tuto shodu označí písmenem „E“. Na veřejných komunikacích se může používat pouze tento typ osvětlení!

Existují světla, u nichž je například výkon vyšší než maximum. Emitují více světla, ale nemají označení „E“, takže je lze používat pouze mimo veřejné komunikace (tzv. použití při rallye nebo na neveřejných komunikacích).

Jestliže jsou žárovky, které odpovídají požadavkům, optimalizovány v mezích tolerance nebo na základě vlastností neupravených požadavky, je v rámci relevantních typů (např. H4) vytvořeno několik různých a zcela vhodných dílčích typů (dlouhá životnost, vysoká svítivost, více modré barvy atd.), které se liší, pokud jde o životnost a/nebo kvalitu vyzařovaného světla společně vytvářeného jimi a hlavními světlomety.

V rámci tohoto sytému mohou majitelé vozů samostatně rozhodnout, které ze zvolených parametrů preferují. Mohou si zvolit světlo s dlouhou životností, které přesto umožní, aby systém odpovídal specifikacím, nebo prémiový typ s vyšší svítivostí poskytující lepší osvětlení, nebo žárovku s vyšší barevnou teplotou (více modré), které může být účinnější v noci, zejména pro unavené řidiče nebo řidiče z povolání. Výběr je omezený, protože lze používat pouze schválené žárovky.

POUŽITÍ NEVHODNÝCH SVĚTELNÝCH ZDROJŮ

Nesprávná geometrie je hlavní vlastností nevhodného světelného zdroje. Současným trendem je snižování velikosti reflektorů díky zvyšujícímu se počtu použití (světla při jízdě ve dne nebo v zatáčkách atd.) a designovým charakteristikám. Protože je velikost použitých světelných zdrojů stejná, jejich obraz je větší, takže je vyzařované světlo citlivější na geometrické nepřesnosti a na spirálový tvar, který se liší od přímé linie. To znamená, že starší reflektor nemusí být moc stejnoměrný kvůli zakřivené spirále s nepřesnou tolerancí, takže může u nových typů způsobit nekvalitní osvětlení nebo oslnění.

Dalším častým jevem nevhodého světelného zdroje je nízká svítivost. Některé výrobky vyzařují pouze polovinu nebo třetinu předepsané svítivosti. (Nemusí být nezbytně nejlevnější, tuto chybu mohou mít i drahé modré žárovky.) Výsledkem samozřejmě bude extrémně nízké osvětlení. Vzhledem k výše uvedeným důvodům se vyplatí dávat pozor, abyste nakupovali žárovky s vhodnou kvalitou. Nezapomínejte, že smyslem osvětlení je sloužit bezpečnosti, podobně jako například vhodné pneumatiky!

DOPLŇKOVÉ OSVĚTLENÍ

Svítivost vnějších světel může být několikrát vyšší než u halogenových žárovek, ale kvůli velikosti se umístění a distribuce „plochy“, kterou světlo vyzařuje (můžeme-li hovořit o ploše v případě elektrické křivky), zásadně liší od žárovky, pro kterou byl reflektor navržen, a distribuce světa emitovaného čelním světlometem bude zcela jiná, než se předpokládá.

V dobrém případě bude osvětlení větší – přestože to není jisté a je pravděpodobné, že prémiové halogeny nabídnou lepší výsledek – ale je pravděpodobné, že se více světla dostane do očí řidičů v protisměrném pruhu v tmavé zóně. Proč je to problém, když vidíme lépe?

Představme si společnost, kde právo slouží hlavně ku prospěchu seberealizace jednotlivce a věci, které jsou pro jednotlivce užitečné, lze z jeho/jejího pohledu morálně ospravedlnit. I členové této hypotetické komunity by mohli uvažovat, zda je pro ně tento stav vhodný, když jimi oslněný řidič vyjede z protisměrného pruhu, pravděpodobně vyšší než povolenou rychlostí, a ještě hůře na nerovné vozovce a s defektem.

Ale současně může kvůli nevyřešenému chlazení teoreticky dlouhá životnost LED svítidel snadno spadnout zpět na úroveň halogenových žárovek kvůli neodváděnému teplu. To znamená, že zaplatíme hodně za mnohem horší výrobek, který se spálí stejně rychle jako ten levnější.

9.4.2018 10:00| autor: Autoweb.cz | zdroj: GE Lighting

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist