Vlastnictví auta už není atraktivní. Až 40 % lidí k autu necítí emoce

Sdílení aut přímo mezi lidmi stále nabírá na popularitě a svá auta je ochotno půjčovat ostatním čím dál více lidí. Přesto je dle studie největším soupeřem carsharingu potřeba lidí disponovat svým vlastním autem. I v tomto směru se ale situace oproti minulosti výrazně proměnila a 40 % lidí již automobilu nepřisuzuje žádnou emoční hodnotu.
ddd-1100x618.jpg Zdroj: CarAdvice

Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují, že si mohou pro každou příležitost půjčit auto, které je pro ni nejvhodnější. Na dlouhou obchodní cestu pohodlnou limuzínu, na letní projížďku kabriolet a na dovolenou třeba i karavan.

V České republice pociťuje emoční pouto k automobilu dle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 % času stojí automobil bez užitku na ulici.

Studie dále odhaduje, že potenciál carsharingu bude z těchto důvodů růst i nadále a v roce 2025 by v Evropě mělo být k dispozici 2,3 milionu sdílených aut. O deset let později by již mělo být sdíleno dokonce 7,5 milionu vozů. Aktuálně čítá evropská flotila carsharingových vozů 370 000 aut, tedy jen zhruba 0,13 % všech vozů.

Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání. V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz.

Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení. Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší. Především mladí lidé velice oceňují volnost, kterou carsharing přináší, a možnost vyzkoušet si různá auta k různým příležitostem.

20.6.2019 7:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: HoppyGo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist