Vlastnictví auta už není atraktivní. Až 40 % lidí k autu necítí emoce

Sdílení aut přímo mezi lidmi stále nabírá na popularitě a svá auta je ochotno půjčovat ostatním čím dál více lidí. Přesto je dle studie největším soupeřem carsharingu potřeba lidí disponovat svým vlastním autem. I v tomto směru se ale situace oproti minulosti výrazně proměnila a 40 % lidí již automobilu nepřisuzuje žádnou emoční hodnotu.
ddd-1100x618.jpg Zdroj: CarAdvice

Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují, že si mohou pro každou příležitost půjčit auto, které je pro ni nejvhodnější. Na dlouhou obchodní cestu pohodlnou limuzínu, na letní projížďku kabriolet a na dovolenou třeba i karavan.

V České republice pociťuje emoční pouto k automobilu dle KPMG zhruba stejné procento lidí, jako je tomu v Rakousku, Německu a Francii. Zhruba 40 % Čechů k automobilu žádnou citovou vazbu necítí a 60 % lidí by bylo ochotných své auto za peníze sdílet s ostatními. Mnozí si totiž již uvědomují, že 95 % času stojí automobil bez užitku na ulici.

Studie dále odhaduje, že potenciál carsharingu bude z těchto důvodů růst i nadále a v roce 2025 by v Evropě mělo být k dispozici 2,3 milionu sdílených aut. O deset let později by již mělo být sdíleno dokonce 7,5 milionu vozů. Aktuálně čítá evropská flotila carsharingových vozů 370 000 aut, tedy jen zhruba 0,13 % všech vozů.

Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání. V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz.

Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení. Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší. Především mladí lidé velice oceňují volnost, kterou carsharing přináší, a možnost vyzkoušet si různá auta k různým příležitostem.

20.6.2019 7:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: HoppyGo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist