V kurzu jsou domácí mladé ojetiny

Dříve byla hitem ojetina ze západu, dnes jsou vyhledávaná zánovní auta tuzemského původu. Trh ojetých vozů se zkrátka zásadním způsobem proměnil.

Novodobý trh s ojetými vozy má za sebou téměř třicetiletou historii, během níž prošel opravdu dramatickou proměnou. Zatímco na začátku devadesátých let čeští zákazníci lačnili po jakémkoli zahraničním automobilu prakticky bez ohledu na jeho stáří a stav, dnes požadují co nejmladší vozy, a to nejlépe domácí provenience. K nim navíc i kompletní balík doprovodných služeb.

Celý vývoj od porevoluční hladové poptávky až po standardní evropský trh výborně dokumentují statistiky největšího českého prodejce AAA AUTO, který za 25 let své existence od svého založení obsloužil už více než 1,9 milionu zákazníků.

Na začátku devadesátých let nastal boom všeobecného podnikání a rozšířil se obchod s ojetými automobily prostřednictvím autobazarů. V té době v nich byli čeští zákazníci ochotní koupit jakýkoli zahraniční automobil, protože domácí trh toho příliš nenabízel.


„Naše prodejní statistiky ukazují, že v té době byla pro zájemce důležitá prakticky jen značka bez ohledu na stáří a stav vozu. Současní zákazníci jsou daleko racionálnější, upřednostňují mladší vozy a hledí hlavně na jejich vyšší bezpečnostní standardy a komfortní doplňkovou výbavu,“ uvedla generální ředitelka AAA AUTO Karolína Topolová.

Postupem času se tedy zákazníci stávali stále náročnějšími, což vedlo až k současné poptávce po nesrovnatelně kvalitnějších vozech. Zejména v posledních letech je pak znát nárůst zájmu i o bezpečnost.

„Současně se také zcela radikálně proměnil vztah k vozům dominantní domácí značky Škoda. Zatímco po revoluci se žízeň po automobilech zahraničních automobilek projevila v razantním poklesu zájmu o škodovky, nyní tvoří vozy značky Škoda zhruba třetinu nabídky dnešních autobazarů a dlouhodobě vedou žebříček nejoblíbenějších modelů,“ řekla dále Karolína Topolová.

S tím ale souvisí i skutečnost, že v devadesátých letech byly škodovky jen takové chudé příbuzné zahraničních aut. Přitom dnes můžeme říci, že představují pravý opak, když v mnoha směrech doslova válcují konkurenci. To ostatně nejlépe dokazuje právě zájem motoristů a to po celé Evropě.

S rostoucí nabídkou pro zákazníky postupně nabírala na významu také nabídka doplňkových služeb a solventnost, které dnes již při výběru autobazaru hrají zásadní roli. Proto také postupně řada malých bazarů ukončila činnost a po krizi v roce 2008 se prodej soustředil především do velkých autocenter. Ta mnohdy nabízí automobily ve svém vlastnictví, mají více poboček a za všechny nabízené vozy ručí.

Český trh se postupně sbližoval se západní Evropou i v tom, jak lidé nákup ojetého vozu vnímají. „Od jediné možnosti pro ekonomicky slabší zájemce jsme plynule přešli k běžnému způsobu pořizování vozu z nejrůznějších důvodů. Tomu odpovídá třeba průměrná cena pořizovaného vozu, která se letos podle našich odhadů vyšplhá na zhruba 201 000 korun, stejně jako to, že nabídku vozů v naší sekci Mototechna Premium s oblibou využívají manažeři a majitelé firem, kteří nechtějí na novější automobil čekat a rádi si vyberou z široké nabídky na jednom místě,“ říká Karolína Topolová.

Přístup běžných zákazníků se aktuálně odvíjí především od momentální celkové ekonomické situace. Ta je v současné době spíše příznivá, zájemci proto preferují bezpečné a dobře vybavené vozy s tuzemským původem.

„Na automobil si raději vezmou půjčku, aby si mohli opatřit přesně takový, jaký hledali,“ konstatovala Karolína Topolová. „Stejně k tomu bude s největší pravděpodobností přistupovat i náš dvoumilióntý zákazník, kterého očekáváme letos na podzim,“ dodala.

Český trh s ojetými vozy prošel dlouhým a zásadním vývojem. Nyní se mu sice daří, to však neznamená, že by neměl svá slabá místa. Stále jej trápí vozy s přetočenými tachometry, ale i omlazené automobily. Paradoxně kroky proti přetáčení tachometrů učiněné v poslední době poškodí spíše nic netušící majitele, než ty co počítadla ujeté vzdálenosti manipulují a podvodně tak okrádají kupující.

Nově totiž bude hrozit od června ztráta technické způsobilosti pro vozidla, u nichž se při evidenční či technické kontrole ukáže, že mají přetočený tachometr. O tom ale majitel vůbec nemusí vědět.

21.5.2017 8:30| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist