Stop pro auta se stočeným tachometrem?

Česká republika tápe v problematice stočených tachometrů, nyní ale vstupuje do hry Směrnice Evropského parlamentu o pravidelných technických prohlídkách. Ta však může řadě motoristů značně zkomplikovat život – auto s upraveným počítadlem ujeté vzdálenosti totiž dokáže i odstavit z provozu.

Směrnice EU zjednodušeně říká, že pokud STK při kontrole zjistí, že došlo k úpravě tachometru, vydá známku pouze na 30 dní. Nikdo se přitom neptá, zda motorista takto už vůz koupil, nebo provedl nepovolený zásah sám. To by mohlo způsobit velké problémy mnohým majitelům vozů, kteří nezřídka ani nemají tušení, že má jejich auto upravené počítadlo kilometrů.

Na novou hrozbu upozorňuje Asociace obchodu s ojetými automobily (AOOA), která jinak považuje problematiku stočených tachometrů za důležité téma. Zde však vnímá hrozbu pro řadu nevinných motoristů. „Jestliže by se směrnice EP jen „tupě“ přeložila a uvedla do praxe v ČR bez hlubší myšlenky, znamenalo by to, že asi 20% majitelů vozů přijde o technickou způsobilost k provozu vozidla. Oněch 20% je totiž průměrná chybovost databáze STK,“ upozorňuje zpráva AOOA.

Chybovost záznamů z STK přitom dává do souvislosti jak s „koupenými“ prohlídkami, kdy k nim v minulosti mnohdy ani vůz nebyl řádně přistaven, tak do souvislosti s překouknutím, kdy technik zaznamená třeba o číslici méně, než ukazuje tachometr. Nakonec v minulosti nebyly výjimkou ani situace, kdy technik nájezd odhadl pouhým pohledem na vůz a rok výroby v dokladech (zkušenost autora článku).


Směrnice Evropského parlamentu a Rady o pravidelných technických prohlídkách motorových vozidel a jejich přípojných vozidel ve svém bodě 7.11 říká, že by státy měly do své legislativy implementovat formulaci: „jestliže při STK technik zjistí, že bylo s tachometrem zjevně manipulováno s cílem snížit uložený záznam o ujeté vzdálenosti nebo zkreslit další záznamy o ujeté vzdálenosti vozidla, jedná se o závažný nedostatek s důvodem pro nevyhovění vylepení známky do doby provedení opravy.“

Podle informací AOOA má ČR ambici toto nařízení implementovat do vyhlášky, kterou se řídí STK. Přetáčení tachometrů, je nešvar, kterému je třeba zamezit. Nicméně v zemích okolo nás existují i daleko jednodušší řešení. „Belgie se vydala jinou cestou. Když kupujete automobil a máte v kupní smlouvě uvedeno, že stav KM neodpovídá skutečnosti, je vše v pořádku. Pokud tam však tato zmínka chybí a vy zjistíte, že došlo ke změně stavu KM až po koupi vozu, stává se kupní smlouva neplatnou. Kupující má nárok na vrácení kupní ceny,“ říká Jiří Grund, předseda AOOA.

Dle názoru AOOA přetočené auto nutně neznamená, že je špatné či technicky nezpůsobilé (ale v takovém případě samozřejmě prodávající kupujícího podvedl na prodejní ceně). Mnohdy je daleko důležitější znát i jiné informace o historii vozu. Například o pojistných událostech, opravách, cenách oprav a podobně. Samotná přetočená auta jsou dle AOOA v 80% případů technicky v pořádku. Nakonec, že je daleko důležitější technický stav než počet ujetých kilometrů, dnes říká řada odborníků.

„Pokud bychom zaváděli zákonná omezení, kdy se do problému v souvislosti s přetočením tachometru dostává napálený uživatel vozidla, nikoli viník, je to nesmysl,“ dodává Grund. S žádostí o vyjádření k dané problematice jsme požádali i největšího obchodníka s ojetinami AAA AUTO, který má svůj návrh řešení.

„Měla by vzniknout iniciativa na straně výrobců. Ti by měli ztížit možnost manipulace se zaznamenanými údaji o najetých kilometrech formou vhodných technických, hardwarových a softwarových opatření, protože změna údajů v řídicích jednotkách je nyní až příliš snadná a nevyžaduje žádné větší odborné znalosti. Také by mohli poskytnout prodejcům ojetých automobilů údaje o stavech tachometrů ze svých databází oprav a záručních prohlídek. V současné době se k nim lze jen těžko dostat, pokud nejste přímo majitelem vozu,“ zdůraznila generální ředitelka AAA AUTO International Karolína Topolová.

Trestat nevinné motoristy, kteří si nevědomky pořídí vozidlo se stočeným počítadlem ujeté vzdálenosti, je zkrátka nesmysl. Znemožnění používání vozu omezením platnosti STK na 30 dní by mělo pro řadu majitelů fatální následky. Ti by tak museli v zoufalé situaci hledat jakékoli východisko, což by mohlo znamenat i třeba za úplatu vystavený falešný záznam o opravě palubních přístrojů, který by pozměněné číslice na tachometru legalizoval. Otevřela by se tak pouze další cesta k úplatkům, danou situaci by ale výmysl z pera EU vůbec neřešil.

10.4.2017 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist