Kupujete ojeté auto? Víme, jak poznat, kolik má skutečně najeto kilometrů

Jak koupit ojetý automobil a nenechat se napálit? Potřebujete znát pár rad, a hlavně nespěchat, uvažovat s klidnou hlavou a nenechat se ovládnout emocemi.

Omlazování aut, zejména prostřednictvím tzv. přetáčení tachometrů je dlouhodobým problémem a pokud uvažujete o koupi ojetiny, pravděpodobně na tento fenomén nějakým způsobem narazíte. Jeden by mohl říct, že stáčení tachometrů patří k folklorů (nejenom) českých autobazarů, ale proč být hned v úvodu článku jizlivý?!

Každopádně stále, i po těch letech, kdy se toto téma velmi často skloňuje v médiích, politických kruzích i u soudů (vzpomínáme s radostí na pár let starý výrok Nejvyššího soudu, že stočený tachometr je v daném případě podvodem), řada zájemců o koupi ojetého auta zcela na fakt, že se může stát obětí podvodu, nereflektuje. Nejde samozřejmě o to, že by auto, které má najeto 150000 km bylo výrazně horší než to, které má „natočeno“ 95000 km – při správné péči a odpovídajícím servisu rozdíl aut provozovaných v podobném režimu s takovým rozdílem v rámci opotřebení nerozeznáte.

Jde ale o psychologickou hranici a o skutečnost, že vás chce tímto nekalý prodejce připravit o peníze, které za „málo jeté“ auto zaplatíte navíc. Mluvíme tedy o menších rozdílech, ovšem ze zkušenosti víme, že se občas najde zákazník, který uvěří nízkému číslu na tachometru, neřeší, nepřemýšlí, neuvažuje logicky a nepoužívá selský rozum, aby si uvědomil, že auto se 165 000 najetými kilometry by asi nemělo mít nánosy koroze jak akné na tváři patnáctiletého kluka, že ne vlhkost, ale doslova akvárium v předních lampách s vlastním biologickým životem také nevzniklo za jeden rok, a že pokud volant už dávno nemá polstrování a řadící páka je osahaná jak zadnice staré servírky v nádražní restauraci, stav vozu nutně nemůže odpovídat deklarovanému nájezdu.

Když zavzpomínáme na jeden náš starší článek na dané téma, tak musíme vzpomenout na slova majitele jednoho menšího autobazaru to jen potvrzují: „Měl jsem na prodej dvě stejně staré Octavie. Jedna byla dost vybydlená, druhá naopak celkem zachovalá. Obě měly podle tachometru najeto přes 130000 kilometrů. Kamarád přišel s nápadem udělat malý pokus, a tak jsme u té horší stočili tachometr pod 90000 km. K mému údivu se takto upravený vůz prodal rychleji a dráž než zachovalejší auto stojící hned vedle.“

>>> Tip redakce: Kvalitní díly.cz <<<

Co tedy dělat, když kupujete ojetinu a chcete vědět, zda je údaj na počítadle ujeté vzdálenosti správný? Obrnit se trpělivostí, čeká vás doslova mravenčí a detektivní práce. První krok za vás může udělat třeba nějaká specializovaná firma která se zabývá prověřováním ojetin. Stojí to pár stovek, a pokud to lze, tak online velmi rychle zjistíte historii vozu, včetně nájezdu. A co když se auto v databázi nenachází? Ruce pryč, zejména jde-li o u nás prodané auto, pár let staré – zo by totiž dohledatelné mělo být. Určitě to nebude jediná škodovka, která se vám bude líbit.

Jak tedy nenaletět při koupi? Myslet, a hlavně přistupovat k transakci s chladnou hlavou. A pokusit se určit skutečnou ujetou vzdálenost, přibližně samozřejmě, ne na kilometr přesně, podle opotřebení, jež se na některých komponentech projeví už po relativně krátkém užívání. Zaměřte se na volant, který nesmí být výrazně ohmataný nebo mít obroušený věnec. To by prozrazovalo, že má vůz najeto přes 150000 nebo dokonce 200000 kilometrů. Gumové plochy pedálů bývají ubroušené okolo 150000 km.

Stejnou pozornost věnujte i hlavici řadicí páky. Setřené číslice či poškozenou manžetu řazení lze vidět u vozidel blížící se nájezdu 200000 km. V interiérech automobilů koncernu VW se lze setkat i s dalším ukazatelem, pokud při kontrole přepínačů blinkrů, stěračů, světel a podobně vylézá bílý podklad, má vůz najeto 200 000 a více kilometrů,černá povrchová úprava z tlačítek totiž slézá a prosvítá bílý plast.

U některých vozidel se zase odlupuje černý lak na madlech dveří a to kolikrát už ve 130000 km. Děje se tak například u passatů, sharanů a příbuzných MPV. Po prohlídce palubní desky se věnujte sedačkám. Je sedadlo řidiče zachovalejší než u spolujezdce? To by ukazovalo na jeho výměnu! Dobře si prohlédněte stav sedadla, jak je prosezené i ošoupané. Pozornost věnujte zejména levému boku, který může být zcela roztrhaný. Například u Citroënu C8 nebo Peugeotu 807 je zde patrné poškození už při 150000 km. U většiny vozidel sedačka ale vydrží déle – nejčastěji dochází k poškození tam, kde jsou pásy. Pokud najdete potah potrhaný, má automobil určitě najeto přes 300000 kilometrů.

První a druhá generace Fordu Focus staví na propracované zadní nápravě, která jim zaručuje výborné jízdní vlastnosti. Právě zde ale časem vznikají vůle v silentblocích zavěšení. Děje se tak okolo 150000 km. Automobil pak lidově řečeno plave, což se pozná především na výjezdech ze zatáček a horizontech, kde se vůz odlehčí. Nejčastější poruchy pak jsou opotřebované klíčky (1. gen.); zvlněné brzdové kotouče (1. gen.); nepřesný palivoměr; povrchová koroze podvozkových částí; zaseknutý nebo přidřený zámek kapoty.

Zajímá vás německá konkurence? Pak vězte, že druhou generaci Opelu Astra uvedenou pod označením G často trápí nedopisující multifunkční displej. Tento problém se většinou objevuje okolo 200000 km. Známe však případy, kdy začal zlobit už o 50000 km dříve. Vozy s 200000 km a více mají často také děravý volant a to v místech určených pro ovládání klaksonu. Mezi nejčastější poruchy pak patří koroze výfukového potrubí; závady klimatizace; nefunkční centrální zamykání; nedopisující palubní displej; opotřebená ložiska kol.

Další na řadě je teoretické prověrce zkušební jízda a pokud při této testovací jízdě uslyšíte hučení od opotřebených ložisek, opět můžete porovnávat. Životnost zadních by měla být přes 100000 km. Nejčastěji se začínají ozývat okolo 160000 kilometrů. Přední ložiska jsou u vozidel s motorem vpředu dimenzovaná na vyšší zatížení, právě kvůli umístění pohonné jednotky. Pozornost ale věnujte také poloosám. Jejich životnost by měla být určitě přes 200000 km. Vyzkoušíte je při kroužení s koly v plném rejdu. Nejprve na jednu a pak na druhou stranu. Nesmí se od nich ozývat cvakání, což by ukazovalo na nadměrné opotřebení.

Pokud je automobil vybaven rozvody řemenem, můžete zkontrolovat jejich kryt. Konkrétní tipy u konkrétních modelů, třeba něco z Francie… Například u Peugeotu 307 si dobře prohlédněte sedadlo řidiče. Když se nájezd blíží 150000 km, můžete si většinou všimnout rozpadající se levé bočnice sedačky – výplň se zde hroutí (kontrolujte jak pohledem, tak hmatem). Spojkové ložisko bývá hlučnější už po 100000 km. Nejčastější poruchy pak jsou poruchy páček pod volantem; problémy s podtlakovým okruhem u dieselů; závady měřičů vzduchu u HDI; únik motorového oleje; nedopisující displej palubního počítače.

 

>>> Tip redakce: Kvalitní díly.cz <<<

Interiér modelu Renault Mégane II se vyznačuje menší odolností vůči opotřebení. Čalounění nebývá v dobrém stavu už po 100000 km, po 120000 km si můžete všimnout jasného ohmatání volantu. Pohonné jednotky 1.5 dCi trpí na problémy se vstřikovači a to mnohdy už po 50000 km. Okolo 150000 kilometrů se objevují potíže s elektronickými čidly. Čekají vás pravděpodobně vytlučené čepy přední nápravy; skřípání brzd; potíže s palivovým čerpadlem u 1.5 dCi; závady vstřikovačů u 1.5 dCi; závady stahování oken.

U auta s nízkým počtem km na počítadle ujeté vzdálenosti může pomoci také kontrola předních brzdových kotoučů. Zvedněte vůz a sundejte kolo. Pokud má kotouč po okraji vysokou hranu, je výrazně opotřebený. To by například u automobilu s udávanými 40000 km rozhodně být neměl. O světlometech už jsme se zmínili na začátku, takže ještě jednou – zánovní auto je musí mít čiré. Jsou-li zažloutlé, je to následkem vysvícení a auto má najeto přes 200000 kilometrů.“

Závěrem detailnější pohled na ojeté vozy tuzemské značky – na řadu jde Škoda Fabia, která má mnohdy po ujetí 120000 km hlučnější spojkové ložisko. Často lze také pozorovat tuhnutí podvozku (tlumiče nepracují tak dobře jako tomu bylo dříve). Nejčastější poruchy? To jsou vadné váhy vzduchu u TDI; vynechávání válce, prasklá hlava motoru u 1.2 HTP; praskání žárovek H7 ve světlometech; rozpadající se madla dveří; poruchy posilovače řízení.

Jak je na tom Škoda Octavia I a II? Silentbloky zavěšení zadní nápravy určitě vydrží 150000 km. Ložiska zadních kol ale mají u první generace životnost asi o 50000 kilometrů kratší (u druhé je taktéž 150000 km). Samostatnou kapitolu představuje velký digitální displej, který je většinou po 200000 kilometrech špatně čitelný. Pozor na vadné váhy vzduchu u TDI; rozbité stahování bočních oken; poruchy vnějšího osvětlení; zamlžování předních světlometů a směrovek (2. gen.); problémy s filtrem pevných částic (2. gen.).

8.12.2017 11:35| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist