Smluvní vs. zákonná záruka: Musím jezdit na prohlídky jenom do autorizovaného servisu?

Otázka záruky automobilu je v mnohém nejasná. Musíte pravidelně navštěvovat autorizovaný servis, aby vám prodejce uznal záruku na vaše auto? Radí právní expert.
profiauto1-1100x618.jpg Zdroj: ProfiAuto

V dnešním článku bych chtěl reagovat na jeden dotaz týkající požadavků prodejců aut nebo motorek, kteří tvrdí, že vlastník vozidla je povinen jezdit do autorizovaného servisu na pravidelné prohlídky, jinak mu neuzná záruku. Odpověď na to, zda na to prodejce má nárok nebo ne, se liší podle toho, o jakou záruku se jedná.

Zákonná záruka

Jako zákonnou záruku rozumím dvouletou lhůtu, ve které kupující má právo uplatňovat práva z vad nově koupeného auta nebo motorky, tj. obecně platí, že nejméně po dobu dvou let odpovídá prodávající za jakost nové věci a pokud se v této lhůtě vada objeví, je povinen postupovat způsobem, který mu občanský zákoník ukládá, tj. vadu bezplatně odstranit, poskytnout slevu, případně strpět odstoupení od smlouvy a vrácení peněz nebo výměny věci za bezvadnou.

Podmínky této zákonné záruky jsou upraveny občanským zákoníkem a jakákoliv dohoda, která tyto podmínky nebo práva omezuje, je neplatná. Omezovat ty podmínky tedy dohodou nelze. Stejně tak nelze rozšiřovat podmínky, za kterých taková záruka platí.

Prodejce si tedy nemůže stanovovat žádné podmínky typu, že bude kupující jezdit na pravidelné prohlídky, výměny oleje apod. k němu. Prodejci to samozřejmě zkouší a různě „hrozí“, že záruku neuznají, ale žádný takový postup uplatnit nesmí. To sice na jednu stranu neznamená, že kupující není povinen dodržovat návod k obsluze, např. měnit olej nejpozději jednou za 30 tisíc km apod., ale současně to neznamená, že ten olej musí měnit u prodávajícího.

Smluvní záruka

Tady už je situace jiná. Tzv. smluvní záruka je záruka, kterou prodávající poskytuje kupujícímu nad rámec zákona. Poskytnout mu ji nemusí, z čehož plyne, že je prodejce mnohem flexibilnější v tom, jaké stanoví podmínky platnosti takové záruky. V zásadě zde už limitovaný není a vše je o tom, na čem se strany dohodnou.

Pokud např. prodejce nabízí rozšířenou záruku na 4 roky, ale stanoví, že po celou dobu (i během těch prvních dvou let) musí kupující jezdit k němu na servis, je taková podmínka platná. Na první dva roky sice ne, ale pokud budete chtít přijet třetí rok a předtím jste dva roky k němu na servis nejezdili a přitom podmínkou té rozšířené záruky je taková povinnost, může vás po uplynutí dvou let odmítnout.

Podstatné tedy vždy je uvědomit si, o jakou záruku jde. Když využiji výhod té smluvní záruky, musím počítat s tím, že např. budu muset jezdit k prodejci na servis. Když využívám jen zákonnou záruku, jezdit k němu nemusím.

11.2.2019 10:00| autor: JUDr. Tomáš Beran
Více o tématu: autapodmínkyprávo

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist