Přetočený tachometr ojetého auta. Víte, jaká hrozí rizika?

Na první pohled banální „úprava,“ která pouze zvedne cenu při prodeji? Ve skutečnosti základ pro řadu dalších problémů a nečekaných, mnohdy vysokých, investic.

Stále dokola a dokola a dokola – než koupíte ojetý automobil, prověřte ho, ideálně přes nějakou agenturu, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel, a pak nechte zkontrolovat automobil ještě před pořízením v servisu či vlastním mechanikem. Při jednom či druhém odborník přijde na to, že má auto přetočený tachometr. Pět tisíc stočených kilometrů samozřejmě nikdo jako rozdíl neodhalí a takový „odmaz“ nedává smysl, tzv. omlazení v řádech desítek tisíc kilometrů ale už ten, kdo se vyzná, při prohlídce odhalí.

Je totiž jasní, že přetočený tachometr je problém, větší, než by se mohlo zdát. Nejde jen o to, že potencionální podvedený kupující zaplatí více při prodeji, protože auto s malým nájezdem je dražší než staré taxi, ze kterého někdo sloupl žlutou folii a při tom „omylem“ z tachometru zmizelo pět se tisíc kilometrů.

Jde to více do hloubky, protože takové auto je samozřejmě opotřebovanější a hrozí vyšší pravděpodobnost s tím souvisejících potíží a servisu. Na trhu už řadu let funguje společnost Cebia, která ročně provede kontrolu milionu vozidel a právě na základě svých poznatků přichází s varováním před možnými závažnými následky přetočeného tachometru. Budoucí majitel ojetého vozidla, který vychází ze záměrně sníženého stavu tachometru díky stočení, může mít s vozem technické problémy. Některé podstatné komponenty vozidla totiž stárnou úměrně počtu najetých kilometrů a v určitém čase je výrobcem předepsána jejich výměna.

Nákup stočeného auta se pak může novému majiteli výrazně prodražit. „Nákupem stočeného auta člověk především ztrácí peníze, protože jeho tržní cena při skutečně najetých kilometrech by byla nižší. Cena každého ojetého vozu je stanovena nejen podle jeho výbavy a opotřebení, ale také podle najetých kilometrů, roku výroby, původu vozidla a dalších parametrů.

Ztráty způsobené záměrným pozměněním těchto parametrů například u průměrné ojetiny za 150 tisíc mohou jít do desetitisíců. Navíc se však takto dezinformovanému majiteli vozu prodraží i následný servis. Často slýchám názor, že dobře udržované auto s více ujetými kilometry je lepší než neudržované s méně kilometry. Je to do jisté míry pravda, ale kvalitní údržba se především odrazí na interiéru vozidla. A pokud auto prodejce důkladně připraví k prodeji, může vypadat jako nové. Podstatné části motoru a podvozku však stárnou s najetými kilometry, a pokud je včas nevyměníte, oprava je pak často opravdu drahá,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Fotogalerie Pohřebiště starých aut

Zobrazit všechny fotografie

„Pokud si například koupíte auto, které má deklarovaný nájezd 120 tisíc kilometrů a přitom ve skutečnosti má už najeto 220 tisíc kilometrů, předpokládáte, že již byl ve 160 tisících kilometrech měněn rozvodový řemen. Pokud však měněn nebyl a praskne vám, oprava stojí až 200 tisíc korun.“ Situace může být ale ještě hroší. „Pokud se některé komponenty zejména u motoru během života vozidla včas nevymění nebo neprojdou plánovanou údržbou, může jejich defekt i ohrozit posádku na životě. Jedná se zejména o zmiňované rozvody motoru, kdy jejich destrukce při provozu znamená okamžitou ztrátu výkonu motoru.

Pokud k ní dojde například při předjížděcím manévru, může to znamenat přímé ohrožení bezpečnosti posádky takového vozidla i jejího okolí. Některé automobilky, jako např. BMW, předepisují v určitých kilometrech kontrolu vstřikovačů naftových motorů. Pokud k ní nedojde, může se stát, že vstřikovače přestanou nárazově fungovat a motor přejde skokově do nouzového režimu. Známe jeden konkrétní případ, kdy k tomuto došlo právě při předjíždění s potřebou prudké akcelerace a k vážné havárii nedošlo jen o vlásek. Neprovedená údržba vozidla v důsledku neznalosti skutečného kilometrového nájezdu je tedy velmi zásadní záležitost,“ říká Ing. Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting.

Jak tedy hrozbě pořízení auta s vyšším kilometrovým nájezdem předcházet? No, ehm… Mělo by být samozřejmostí dát ojeté auto ještě před nákupem do servisu a nechat ho zkontrolovat. Pokud servisní pracovník ale nemá údaj o skutečném stavu najetých kilometrů, servisní knížka „náhodou“ někam zmizela, může se stát, že při letmém ohledání nic nepozná. Je zapotřebí jednak podrobnější kontrola, a za druhé zkušený odborník, který na základě konkrétních míst a opotřebení konkrétních dílů dokáže odhalit vysoký nájezd. Rozdíl deseti tisíc kilometrů jistě ne, stotisícovou diferenci možná ano.

Samozřejmě je tady možnost nechat auto „prolustrovat,“ čímž se riziko snižuje, ale stále tady je. Jedinou jistotou je tak rozvaha, klid a neuspěchanost nákupu s přihlédnutím k ověřené pravdě, že „co je levné, je podezřelé.“ Vyplatí se tak kupovat prověřená auta se známou historií, servisní knížkou a záznamy o nájezdu. V opačném případě hrozí nejen vysoké finanční investice, ale také horší jízdní vlastnosti popřípadě snížená úroveň bezpečnosti.

14.2.2017 12:04| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist