Opel Zafira (2005 – 2014)

Druhá generace Opelu Zafira patří dodnes mezi úspěšná MPV. Na trhu s ojetými vozy si na nezájem nemůže naříkat.

RADOSTI
Dobré jízdní vlastnosti, existuje ve sportovněji laděné verzi OPC, variabilita interiéru se systémem sedal Flex7, prostornost, pohodlné odpružení, možnost adaptivního podvozku IDS Plus.

STAROSTI
Vysoké ceny tlumičů pérování pro vozidla s adaptivním podvozkem, vysoká spotřeba přeplňovaných benzinových motorů a agregátu 2.2 16V, omezený výkon některých pohonných jednotek, některé komponenty s menší odolností vůči opotřebení.

Druhá generace Opelu Zafira uvedená pod označením Zafira B je na trhu s ojetými vozy žádaným MPV. Pohledný vůz zaujme variabilitou interiéru, nároční motoristé pak ocení existenci sportovně laděné verze OPC. Tu pohání přeplňovaný benzinový dvoulitr, disponující výkonem 177 kW.

Kromě silné pohonné jednotky vůz zaujme i adaptivním podvozkem, umožňujícím přizpůsobit tuhost odpružení jízdními stylu pomocí tlačítka na palubní desce. Adaptivní podvozek mohou mít i jiné verze modelu Zafira, avšak i standardní odpružení zajistí dobré jízdní vlastnosti.

Výhodou vozu je možnost přepravy až sedmi cestujících, šesté a sedmé sedadlo je přitom vždy připraveno, když tyto sklopené sedačky tvoří dno zavazadelníku (nevyndavají se tedy z vozu jako je tomu u některých jiných modelů). Lavice ve druhé řadě je posuvná, lze ji sklopit a šoupnout až za přední sedačky, čímž se MPV promění v malou dodávku s nákladovým prostorem o objemu 1820 litrů (měřeno po spodní hranu bočních oken) – zejména pro drobné živnostníky výborné řešení.

Sedadla jsou pohodlná a interiér nabízí dostatek místa ve všech směrech. Pracovišti řidiče není co vytknout, palubní deska je i dnes pohledná a rozmístění ovladačů odpovídá zvyklostem. Zavazadlový prostor nabízí, při pětimístném uspořádání interiéru, výborný objem 645 litrů. Pokud použijete i sedadla ve třetí řadě, zavazadelník se smrskne na 140 litrů.

Zafira je sice rodinný vůz s podvozkem zajišťujícím dostatek komfortu, to ale neznamená, že její jízdní vlastnosti nemohou být dobré. I přes vyšší stavbu karoserie si totiž vede výborně, a to jak na dálnici, tak třeba na klikatých okreskách, kde stavbu karoserie sice vnímáte, současně však cítíte jistotu s níž se vůz zatáčkou pohybuje.

Pochválit lze přesné řazení i dobrou zpětnou vazbu řízení. Reakce brzd je adekvátní hmotnosti automobilu. Samostatnou kapitolou představují vozy vybavené aktivním podvozkem IDS Plus. Zde si může řidič tuhost odpružení regulovat a přizpůsobit odpružení povrchu i stylu jízdy, případně to nechat na elektronice. Stiskem tlačítka Sport pak naladíte rodinné auto na čertovsky dobré svezení: podvozek přitvrdí, současně dojde ke zkrácení dráhy pedálu plynu a tím také ke zrychlení odezvy motoru. Zkrátí se i převod řízení a vůz dostane ryze sportovní charakter.

Ale vraťme se k automobilům bez této vymoženosti ve výbavě. Tady je pro dostatečně komfortní a svižnou jízdu zásadní výběr vhodné motorizace. Základní pohonná jednotka 1.6 16V o výkonu 77 kW má s velkou Zafirou celkem dost práce, proto je lepší sáhnout po výkonnějším agregátu (po faceliftu v roce 2008 nabízí výkon 85 kW).

Základní motor existuje i ve verzi na CNG, avšak v tomto případě nabízí výkon pouze 69 kW. Na zemní plyn se později objevilo také provedení 1.6 T, které nabízí skvělý výkon 110 kW. Setkáte se s ním ale jen výjimečně. Nevýhodou modelů na CNG je navíc malá benzinová nádrž, do níž se vejde jen 14 litrů paliva. Při stále nedobré dostupnosti CNG se tak může snadno stát, že budete s vozem poskakovat od jedné čerpací stanice ke druhé.

V případě benzinových motorů je díky poměru spotřeba-výkon mezi motoristy oblíbený agregát 1.8 16V, jehož 103 kW si s vozem zdárně poradí a protože nemá turbo, odpadá riziko jeho poměrně nákladné repase, do níž u starších přeplňovaných motorů nezřídka musejí motoristé investovat. Negativem osmnáctistovky je však absence šestého převodového stupně, což pocítíte při jízdě po dálnici, kdy roste spotřeba i hluk. Nicméně stejně je na tom i šestnáctistovka.

Přeplňovaný dvoulitr o výkonu 147 kW si s vozidlem opravdu snadno poradí, ale stejně tak lehce umí provětrat řidičovu peněženku. To samozřejmě platí také pro sportovně laděnou verzi OPC, u ní ale takové „schopnosti“ lze předpokládat. Úsporný není ani atmosférický čtyřválec 2.2 16V, který navíc vykazuje zvýšenou poruchovost.

Kdo chce jezdit úsporně, zpravidla vybírá mezi naftovými motory. V Opelu Zafira B jsou všechny moderní, přeplňované a s filtry pevných částic. Ten je zejména u devatenáctistovek CDTi rizikovým prvkem, který mnohdy zapříčiní přechod motoru do nouzového režimu – zpravidla pokud neproběhne regenerace filtru správně. Motory 1.9 CDTi také častěji trápí vadný alternátor. V roce 2008 uvedené turbodiesely 1.7 CDTi mají filtry pevných částic spolehlivější.

„Při výběru vozu věnujte velkou pozornost stavu brzd, mnoho ojetin má nadměrně opotřebené nejen brzdové destičky, ale i kotouče,“ nabádá Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. Kompletní výměna brzdových třecích segmentů přitom není úplně levnou záležitostí.

Častěji se lze setkat s vůlemi na přední nápravě a to jak v kulových čepech zavěšení kol, tak v čepech řízení. Některé vozy trápí nadměrně opotřebená ložiska kol. Jejich špatný stav prozradí typické hučení. Antikorozní ochrana je vyhovující, běžně tak koroduje pouze výfukový systém.

„V interiéru se můžete setkat s větším opotřebením některých částí, jako je třeba manžeta řazení, známé je rozpadající se čalouněním sedadel a nedopisující palubní displej,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Občas se můžete setkat s úniky motorového i převodového oleje, i proto je důležitá kontrola vozidla na zvedáku.

20.11.2017 11:21| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist