Speciál o ojetině: Škoda Octavia II (2004 – 2012)

Máte zájem o ojeté auto a mezi kandidáty je i domácí stálice Škoda Octavia? Zjistěte o ní všechno důležité, než si ji půjdete koupit.


Škoda Octavia patří mezi nejoblíbenější vozy u nás a to jak na trhu nových aut, tak i mezi ojetinami. Důvod je jednoduchý – vedle patriotismu k české značce je Škoda Octavia prostě velmi dobré auto. Měřítky Autowebu to možná není zábavné auto pro nadšené řidiče, ale je to solidní stroj, který uspokojí i velmi náročného uživatele.

Musíte si přečíst: 10 nejčastějších chyb při koupi ojetého auta

Jenže četnost Octavií na našich silnicích a velmi široká zákaznická základna přináší vedle výhod i nevýhody – ojeté auto musíte velmi pečlivě vybírat. Podívejme se proto na nejčastější problémy, jak jim předcházet a také na to, čemu věnovat náležitou pozornost.


Historie modelu
Škoda Octavia druhé generace se začala vyrábět v roce 2004 a vlastně ve výrobě vydržela až do letošního roku, kdy bude na jeho konci nahrazena novou generací. Očekáváme ale, že výroba jednotlivých verzí bude dobíhat ještě v roce 2013. Vedle praktického liftbacku je v nabídce samozřejmě kombík, ze kterého je také odvozen stylový model Scout. Samostatnou kapitolou je pak „sportovní“ verze Octavia RS.Octavia prodělala zásadní modernizaci na podzim roku 2008, kdy vedle trochu pozměněného designu přední části a světel dostala především novou generaci pohonných jednotek. Vedle koncernových dieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI s přímým vstřikováním common-rail se pod kapotu podívaly i downsizované přeplňované benzínové jednotky o objemech 1,2, 1,4 a 1,8 litru.

Silné stránky
Vedle již zmíněného prostoru a uživatelského komfortu jsou velkým plusem pro Octavii především jízdní vlastnosti. Díky nezávislému zavěšení vzadu je auto velmi dobře ovladatelné a na své zaměření možná až zbytečně dynamicky schopné. To vynikne hlavně u slabších motorů, kdy má řidič pocit, že by podvozek snesl dvakrát takový výkon. Řízení není kdovíjak upovídané, ale je přesné a i při rychlé jízdě působí Octavia velmi dospělým dojmem – lidově řečeno neplave po silnici jako nudle v bandě. Za výhodu se dá považovat i velmi široká síť autorizovaných servisů a dostupnost originálních dílů i dílů z druhovýroby.

DOPORUČUJEME: Čtenářský test – Škoda Octavia Combi 1.9 TDI
Když budu mluvit o tom, kolik má oktávka natočeno, bude to vypadat, jako že jsem koupil nějakou vyskákanou herku, má totiž najeto 332 tisíc kilometrů a nějaké drobné!“

Škoda Octavia III fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Škoda Octavia III 3 fotogalerie

Slabé stránky
Vynechme teď položku „zábava za volantem“ a věnujme se důležitým věcem. Škoda Octavia totiž, jako každé jiné auto, trpí na nedbalé zacházení a protože je to oblíbené auto u firem, často dostává za uši od lidí, kteří její servis a náklady (tedy i otázku spolehlivosti) neřeší. Také jste už od někoho slyšeli hlášku: „Mě je to jedno, za tři roky nafasuju nové auto…“? Časté problémy s motory jdou tedy na vrub především doslova prasáckému zacházení řidičů. Ale problémy s pohonnými jednotkami mohou potkat i pečlivé majitele. Mezi negativa se dá zařadit také velká oblíbenost Octavie mezi zloději.

Motory a převodovky
U Octavie je skutečně z čeho vybírat. Pod kapotou mohou být benzínové motory 1,4 a 1,6 litru s atmosférickým sáním, nebo přímovstřikové agregáty 1.6 FSI a 2.0 FSI. Později je nahradily jednotky 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.8 TSI s přeplňováním. Diesely zastupují motory 1.6 TDI a 2.0 TDI se vstřikováním common-rail, ale i starší verze se stystémem čerpadlo-tryska, tedy jednotky 1.9 TDI a 2.0 TDI. K dispozici je i rychlá verze Octavia RS s motorem 2.0 TFSI o výkonu 200 koní nebo silnějším naftovým motorem 2.0 TDI o výkonu 170 koní. A to jsme ještě nezmínili možnosti automatických převodovek a pohonů všech kol.

Pro šetřílka: Špatnou volbou není benzínový motor 1.6 o výkonu 75 kW (102 koní) a mezi dobré motory patří i „starý“ diesel 1.9 TDI o výkonu 77 kW (105 koní), který lze považovat za asi nejrozumnější volbu pro Octavii.

Pro sportovce: Nový motor 1.8 TSI nabízí velmi slušnou dynamiku, ale jeho reálná spotřeba se už moc neliší od verze RS s motorem 2.0 TFSI.

Vemte nohy na ramena: Vyhněte se problematickému motoru 2.0 TDI PD a nekupujte motor 1.6 FSI, který postrádá dynamiku a má vysokou spotřebu.

Lada 1500 vs. Škoda 125 L vs. Trabant 601

Zobrazit všechny fotografie

Na co si dát pozor
Když vyrazíte do bazaru (nebo k soukromníkovi), počítejte s tím, že Octavia prostě bude sem tam odřená a poškrábaná. Zpravidla sloužila jako auto denní potřeby a ne jako veterán na výstavu dvakrát do roka, takže si drobných oděrků nevšímejte. Raději na světle porovnejte odstíny jednotlivých dílů karoserie, můžete tak odhalit lakování po větší nehodě.

Elektronicky ovládaná mezinápravová spojka Haldex u Octavií 4×4 také vyžaduje pozornost. Výrobce doporučoval měnit olej po 60 000 km, ale pamatují na to majitelé? Později tato povinnost odpadla (u vozů s šestistupňovou převodovkou) a zadní rozvodovka patří ke spolehlivým dílům, životnost se počítá na stovky tisíc kilometrů. Přesto doporučujeme při koupi verze 4×4 vyzkoušet, zda v diferenciálu nekřupe – vytočte plný rejd a zkuste popojet dopředu a ihned dozadu. Výjimečně také zlobí řídící jednotka starších Haldexů a nespíná.

Samostatnou kapitolou je výměna oleje v motoru. Škoda sice tvrdí, že u některých verzí lze měnit tzv. „long life“ olej po 30 000 km, ale praxe ukazuje, že je to hloupost. Doporučujeme ve vašem vlastním zájmu měnit olej nejpozději každých 15 000 km.

Asi nikoho nepřekvapí, že právě Škoda Octavia patří mezi auta s často stáčeným tachometrem. Všímejte si proto stavu interiéru, kondice polstrování (tady se dá stáří vozu velmi dobře odhadnout) a okoukněte spodek vozu (také, zda není výfuk silně napadlý korozí). Neměl by být, ale znáte to… Jak poznat, kolik má auto opravdu najeto, když si nejste jisti? Najděte si v bazaru model s největším počtem ujetých kilometrů, nejlépe přes 300 000 km, a řádně ho prozkoumejte. Porovnávejte potom s jinými auty a uvidíte, že některá budou ještě horší…Asi nemusíme připomínat, že naprosto zásadní věcí je kontrola všech dokladů, VIN kódu a prověření vozu, zda se nejedná o kradené auto či vůz svařený z několika totálních bouraček. Tady vás odkážeme na článek Nesedněte na lep podvodníkům s ojetinami po bouračce, kde se dozvíte, jak zle bourané a následně opravované auto poznat.

Co se může pokazit?
Zatímco starý diesel 1.9 TDI patří mezi nejspolehlivější motory, pokud se k němu majitel řádně chová, jednotka 2.0 TDI PD je velmi problémová. Potýká se s vyšší spotřebou oleje, trpí u ní dvouhmotový setrvačník a objevují se i případy s prasklou hlavou válců. Zlobí ale i motor 1.6 FSI, ovšem velký pozor si dejte na nové přeplňované jednotky, hlavně na 1.2 TSI a 1.4 TSI, u kterých se může objevit známý problém s přeskakujícím rozvodovým řetězem. Chtějte doklad, že byla provedena výměna, nebo si nechte auto ihned preventivně zkontrolovat v autorizovaném servisu. Bezproblémový není ani výkonný motor 1.8 TSI, který mohou potkat problémy jako visící ventily a rovněž prasklá hlava válců. Problémy s turbem se mohou objevit u všech motorů, nejčastěji ale u dieselu 2.0 TDI. Verze RS může mít opotřebované turbo, pozor na vyšší spotřebu oleje obou motorizací a počítejte s tím, že tuhý podvozek nevydrží tolik co standardní. Octavie RS také po velkém kilometrovém proběhu občas vržou.

Čtěte také: Časté chyby majitelů dieselů – jak si ničí motory
Lidé totiž začali auta brát jako spotřební zboží a často k němu přistupují jako k teniskám – koupíte za pár kaček a pak je používáte, dokud se nerozpadnou.“

Ještě k tomu dieselu 2.0 TDI… Škoda začala do Octavií dávat motor s šestnácti ventily, ale ten právě patří k nejporuchovějším. Nejčasteji se setkáte s jeho kódem BKD. Trpěl také na problémy s mazáním a zadíráním vačky. Od listopadu 2005 přišel motor s označením BMM, který měl osm ventilů a měl mazání spolehlivější, přesto nezmizely obvyklé potíže s turbem, setrvačníkem a praskáním hlavy válců.

Přeskakování rozvodového řetězu u motorů TSI je konstrukční vadou, ale všechny problémy jako opotřebované turbo, dvouhmotový setrvačník či prasklá hlava válců jdou skutečně na vrub špatnému zacházení majitelů. Motory je potřeba pečlivě ohřát a kdo dává studenému dieselu za uši, ten si koleduje velmi brzy o problém. Rovněž je nutné dávat pozor na teplotu turbodmychadla, které se musí dochlazovat. Dvouhmotový setrvačník zase trpí u lidí, kteří podtáčejí motor a neumí řadit a pouštět spojku. Částečně s ním může vyrěšit problém automat DSG, který lépe drží motor v ideálním pásmu otáček, ale převodovky DSG zase trpí na opotřebování a už kolem nějakých 140 000 km mohou začít zlobit. Oprava se pak může hravě vyšplhat přes 30 000 korun.Věci jako opotřebovaný podvozek a zvlněné brzdové kotouče jsou věcí obvyklou, neboť auta mají velký kilometrový proběh a jezdí často po špatných silnicích. Připravte si proto peníze bokem na podvozkové díly a brzdy. U Octavií před faceliftem se zaměřte také na správnou funkci palubní desky a všech displejů, stejně tak na chod klimatizace, ventilace a funkci originálního autorádia. Zkontrolujte také centrální zamykání a chod elektrického ovládání oken.

Než koupíte: Jak na zkušební jízdu při koupi ojetiny

Méně obvyklý je problém s netěsností zadních pátých dveří, spíše se zaměřte na to, zda nejsou po nehodě zkroucené a dobře pasují. Plynokapalinové vzpěry by měly vydržet, ale jejich pečlivou kontrolou nic nezkazíte. Také prověřte, že funguje rozmrazování zadního okna, elektrické tlačítko otevírání pátých dveří a vyhřívání zrcátek, některá auta mají nefunkční zadní ostřikovač.

Závěr
Obecně platí Škoda Octavia za spolehlivé a odolné auto, ale „blubuvzdorný“ neumí být ani jednolitý železný ingot, natož auto s poměrně sofistikovanou a složitou technikou. Neunáhlete se a vybírejte skutečně pečlivě, nenechte si namlouvat pohádky. V bazarech je skutečně z čeho vybírat a to nejen u nás, ale i v zahraničí. Rozhodně ale nezapomeňte na to, že kupujete ojeté auto. Nikdy se nevyhnete nutným investicím a pokaždé podstupujete riziko, že se něco pokazí. Přesto by takové riziko u Octavie mělo být poměrně akceptovatelné.

Dalibor Žák, Milan Jirouš

1.8.2013 3:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist