I ojetý vůz lze pořídit se zárukou

Stejně jako na nový automobil i na ojetý lze u některých obchodníků získat záruku. I proto řada motoristů nechce vůz od malého prodejce nebo třeba přes inzerát.

Koupě ojetého vozu je mnohdy spojena s řadou rizik, zejména pokud jde o nákup přes inzerát či od malého neprověřeného prodejce. Lepší není ani situace u zahraničních ojetin, jejichž minulost často nelze věrohodně ověřit. Překupníci je mnohdy dovážejí do ČR bourané, pak je v garážích opravují dle svých schopností a s důrazem na úsporu prostředků, aby byl zisk z prodeje co největší. Takový automobil rozhodně není dobrou volbou.

A to jsme ještě nezmínili fakt, že řada ojetých automobilů dovezených do ČR má upravené počítadlo ujeté vzdálenosti. Společnost Cebia zjistila například na vzorku ojetin dovezených z Dánska, že více jak 60% z nich bylo lidově řečeno stočených, tedy s upraveným počítadlem ujeté vzdálenosti.

To má samozřejmě zásadní vliv na cenu vozu (kupující zaplatí více, než je skutečná hodnota automobilu), navíc nelze správně ohlídat důležité servisní intervaly – třeba pro výměnu rozvodů. Kromě toho, větší opotřebení se nezřídka projeví i v nákladech na servis, neboť některé součásti mohou být na konci životnosti, zatímco při nižším nájezdu by byly ještě v dobré kondici.


Cebia proto varuje české zákazníky před koupí ojetin individuálně dovážených ze zahraničí, které se velmi často stáčejí, přestože panuje domněnka, že stáčení tachometrů je ryze fenoménem rozšířeným v ČR. „Víme již dlouho, že dovozem auta ze zahraničí se zákazník nevyhne stočenému vozidlu. Je tomu právě naopak – dovoz je dobrou příležitostí pro podvodníky, jak změnit řadu údajů o vozidle a ještě více na jeho prodeji v ČR nebo SR vydělat,“ řekl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

Nově se ukázalo, že třeba řada ojetin nabízených na německém trhu má stočený tachometr. Dobrou zprávou není ani fakt, že dovezené vozidlo vůbec nemusí pocházet ze země uváděné prodejcem. Další analýza společnosti Cebia totiž ukázala, že třetina vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci. Nadpoloviční většina vozidel má sice deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází z jižní nebo jihovýchodní Evropy, případně dokonce ze států bývalého Sovětského svazu.

Celý podvod spočívá v tom, že se v Německu registrují jen na pár dní, aby překupník získal německé doklady, s nimiž se pak ohání před kupujícím nebo na úřadě cílové země. Ta již nezjišťuje, kde byl automobil registrován dříve, ale jen odkud se dovezl. V technickém průkazu se tak snadno objeví „dovoz Německo“ místo třeba Bulharska.

„Po letitých zkušenostech z prověřování tisíců ojetin důrazně doporučuji koupit si raději dražší a kvalitnější vozidlo s průkaznou historií, původem a od seriózního prodejce. Dovážené ojetiny jsou většinou vysloveně rizikové a ani koupě od soukromé osoby není zárukou dobrého obchodu. Naopak řada bazaristů vystupuje na inzertních serverech jako soukromé osoby a nabízejí stočené vozy. Navíc zákazník podstupuje právní rizika a následné uplatnění reklamace bývá problém,“ říká Martin Pajer.

Rizika spojená s automobily ze soukromé inzerce či od malých neprověřených prodejců si dnes už uvědomuje řada motoristů. Ti pak vyhledávají velké obchodníky či značkové programy pro prodej ojetin jako je třeba Das WeltAuto koncernu Volkswagen. Velcí obchodníci svým zákazníkům navíc nabídnou i řadu záruk, například na původ vozu nebo stav tachometru. Někteří i na techniku, podobně jako při pořízení nového automobilu.

Klíčem k těmto službám je přitom důkladná výkupní kontrola, kterou vozy prodávané na inzerát logicky neprocházejí, navíc se jich majitelé mnohdy zbavují v situaci, kdy už tuší, že by jejich další provoz vyžadoval investice. Někdy je začnou inzerovat až v okamžiku, kdy automobil odmítne zavedený autobazar vykoupit z důvodu zjištění nějaké vady.

Výkupní kontrola je přitom u velkých prodejců velice důkladná. Nejde jen o prověření technického stavu, ale i o servisní historii, nájezd, původ vozidla nebo možné právní vady (leasing, exekuce). Prodejci zařazení do programu Das WeltAuto k tomu využívají interní systémy koncernu Volkswagen, ale i databáze společnosti Cebia.

Jak již padlo na začátku článku, velcí obchodníci mnohdy umějí nabídnout záruky i na techniku, podobně jako u nových vozidel. Třeba Das WeltAuto poskytuje takovou záruku na jeden či dva roky v různé úrovni krytí. „Základní záruka se týká motoru, rozvodovky a převodovky. Rozšířená záruka Plus kryje dvanáct komponentů. Každý motorista, který si koupí vůz do pěti let stáří s nájezdem do 150 000 km dostane automaticky záruku Das WeltAuto a musí mu být nabídnuta také záruka Das WeltAuto Plus v minimální délce jednoho roku,“ vysvětluje Roman Filip, vedoucí programu Das WeltAuto.

Zdarma získá rozšířenou záruku ten, kdo si ojetý automobil pořídí s využitím financování od Volkswagen Financial Services. Takový vůz musí být do stáří sedmi let, s výkonem do 147 kW a maximálně 200 000 ujetými kilometry. Z toho plyne, že každý zájemce o ojetý vůz se zárukou by se měl dobře seznámit s podmínkami, aby věděl, na co vůbec má nárok.

V každém případě u velkého obchodníka lze získat garance, které může malý prodejce jen těžko nabídnout. O vozech ze soukromé inzerce nemluvě. Výhoda silných hráčů na trhu je jasná: mají nejen potřebné prostředky, ale i zkušenosti a pozici, z níž jde řadu kroků učinit snáze.

Do budoucna tak lze očekávat ještě silnější orientaci zákazníků na velké obchodníky, zatímco v soukromé inzerci budou mít stále větší převahu opravdu staré ojetiny a nezřídka i vozidla skrývající rizika. Samozřejmě, že zde zůstane i skupina bezproblémových vozů, je ale otázkou, jak bude velká. Čím dál více prodávajících totiž volí cestu výkupu u velkého obchodníka, který je schopný jim vyplatit dohodnutou částku prakticky okamžitě.

30.4.2017 11:03| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist