Zajímáte se o nákup ojetin? Ty mladé meziročně podražily

oje-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

foto: newspress.co.uk

Pokud plánujete nákup zánovního vozu z druhé ruky už delší dobu, tak pravděpodobně právě teď při nákupu zaplatíte víc peněz, než když byste transakci realizovali před rokem. Ten, kdo si chce koupit čtyřleté auto, dá za něj v průměru o 8,7 % procent více peněz než před rokem. Právě o tolik se totiž v posledních čtyřech kvartálech zvedla meziročně cena vozidel vyrobených v roce 2014 s nájezdem okolo 100 000 km. Trh s osobními vozidly je přitom výrazně ovlivněn dominancí značky Škoda prakticky ve všech segmentech, a právě cenová politika této značky určuje úroveň cen celého trhu. Vyplynulo to z analýzy vývoje cen ojetých vozidel, kterou zpracovala společnost Cebia.

Ačkoli se studie věnuje čtyřletým vozidlům, podle Cebia zdražují všechna ojetá auta. Důvodem je mj. růst spotřeby obyvatelstva a vzrůstající prosperita firem, které stojí za zvyšující se poptávkou. Na trh se podle ní také dostávají stále více vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava. Ceny za ojetá mini a malá vozidla se v posledních čtyřech kvartálech pohybovaly nad úrovní cen německého trhu, zatímco SUV a nižší střední a střední vozidla byla oproti německému trhu levnější.

Cebia provedla rovněž analýzu cen čtyřletých vozidel z hlediska paliva. Porovnala ceny dvou modelů, které patří mezi nejčastěji kupovaná – Škody Octavia a Volkswagenu Golf. Zatímco cena čtyřleté Octavie s benzínovým motorem 1,4 TSI stále stoupá (meziroční nárůst o 14 %), u verze 1,6 TDI cena v posledním roce klesá (-8 %). „U vozidel Volkswagen je vývoj cen kolísavější, během roku došlo ke zvýšení ceny i propadům, a to zejména u dieselových motorů, což přisuzujeme hlavní roli této značky v aféře Dieselgate s emisními podvody,“ říká ředitel společnosti Cebia Martin Pajer. Dodává, že aféra Dieselgate sice snížila podíl dieselových motorů v případě koupě nových vozidel, ale u ojetých situaci výrazně nezměnila, a to jak z pohledu poměru zastoupení druhů motorů, tak i cen jednotlivých vozů. Za nižší ceny aut s dieselovými motory, než jaké byly očekávány v době pořízení vozidla, podle něj stojí spíše přebytek fleetových vozidel, příkladem za všechny může být právě analyzovaná Škoda Octavia 1,6 TDI 77kW Ambition Fresh.

Mini a malá vozidla – nejvíce zdražila Škoda Fabia
V rámci segmentu mini a malých vozidel byla nejprodávanějším modelem Škoda Fabia (44,88 %) následovaná modely Škoda CITIGO a Ford Fiesta. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 12,28 %. Nejvíce přitom vzrostla cena právě za Škoda Fabia, a to o 13,29 %. Segment mini a malých vozidel patří k nejžádanějším na trhu, neboť tato vozidla jsou často pořizována jako druhé auto do rodiny. Na českém trhu je však v tomto segmentu nedostatek kvalitních ojetin, neboť s výjimkou Škody Fabia není zásobován kvalitními ojetinami z operativního leasingu. Ceny v tomto segmentu převyšovaly ceny na německém trhu.

Nižší střední a střední vozidla – v porovnání relativně nízké ceny
Největší podíl měla v této kategorii čtyřletých aut Škoda Octavia, která překročila hranici 30 % (tj. 30,7 %) následovaná modely Škoda Rapid a Volkswagen Golf. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu vzrostla meziročně o 3,71 %. Nejvíce vzrostla cena čtyřletého vozu Škoda Rapid meziročně o 11,77 %. Tyto automobily jsou přitom nejčastějšími flotilovými vozy a jejich následný prodej po ukončení operativních leasingů výrazně ovlivňuje relativní nízké ceny ve srovnání sostatními segmenty. Ceny ojetin byly v porovnání s německým trhem v průměru mírně nižší, což dokazuje i zájem kupujících ze zahraničí.

Vyšší střední a ostatní vozidla – nejvíce zdražil Mercedes třídy E
Největší podíl měla v tomto segmentu Škoda Superb následovaná modely Mercedes třída E a BMW řada 5. Tato kategorie měla však na trhu čtyřletých vozidel jen malý podíl, konkrétně 6,27 %. Navýšení průměrné ceny o 7,33 % bylo způsobeno především zdražením modelu Škoda Superb. Nejvíce ale vzrostla cena za Mercedes třídy E (10,6 %) – vzhledem k podílu v segmentu však tento nárůst ceny neovlivnil průměrnou cenu za vozy tolik, jako Škoda Superb.

MPV vozidla – Dacia Dokker zdražila o pětinu
Nejprodávanějším modelem vozidel MPV byl Hyundai ix20 s podílem 14,22 % následovaný modely Volkswagen Touran a Dacia Dokker. Průměrná cena u čtyřletých MPV vozidel narostla meziročně o 14,05 %, což může být způsobeno zejména relativním nedostatkem kvalitních ojetin. Nejvíce vzrostla cena ojeté Dacia Dokker, a to o 20,94 %, která nabízí zajímavý poměr cena vs. užitná hodnota.

SUV a terénní vozidla – pohon 4×2 populárnější než 4×4
Nejprodávanějším modelem SUV a terénních vozidel byl Nissan Qashqai následovaný Dacia Duster a Volkswagen Tiguan. Průměrná cena vozidel tohoto segmentu narostla meziročně o 11,66 %. Nejvíce podražila Dacia Duster, a to o 21,17 %, naopak nejméně Volkswagen Tiguan (o 2,44 %). Zájem o vozy SUV je způsoben zejména módností tohoto segmentu. Důkazem toho je, že podíl pohonu 4×2 je velmi silný na úkor pohonu 4×4, který převládal v předchozích letech. Tato vozidla lidé používají stále více k jízdě po silnicích na úkor provozu po nezpevněných komunikacích s horší kvalitou povrhu či v terénu.

Sportovní vozidla
O sportovních vozech statistika Cebie nemluví, nicméně automobily ryze sportovní si stále drží svou cenu, příkladem je Porsche 911, jak nám potvrdil jednatel společnosti Porška, která se zabývá servisem a prodejem ojetých automobilů této značky. Oproti tomu „pseudo“ sportovním modelům, tím myslíme vozy nesportovní, pouze v paketech, které mají sport evokovat, cena klesá a mohou být pro zájemce zajímavým artiklem, ovšem s tím, že cena bude klesat i nadále.

15.6.2018 4:58 | zdroj: Cebia

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist