Herbich: Leštím si svou ojetinku zubním kartáčkem a vy byste měli také

Důkladná očista vašeho ojetého vozu je prospěšná a zdravá. Z mnoha důvodů. Možná by se měli inspirovat i další řidiči a nenechat své auto hnít

„Pucujete, pucujete?“ říká zvídavá sousedka v československé komedii Zítra to roztočíme, drahoušku Miloši Kopeckému, který  – jak jinak – pucuje pucuje svou Škodovku. „Pucuju,“ odpovídá. „Pucujete, ale moc s tím nenajezdíte, co?“ ptá se opět sousedka. „Nejezdím, nejezdím, ale taky to nehuntuju,“ říká Kopecký, alias pan Novák. Hm, vítejte do mého světa.

Když máte k dispozici každý týden nové auto s plnou nádrží, těžko najdete čas řídit své personální vozidlo. A to mám dvě a celkem zajímavá – Mazdu MX-5 druhé generace plus pětiválcové benzínové Volvo V50. Obě auta mám rád, vybíral jsem je čtvrt až půl roku, vím o nich prakticky všechno, obě jsou pěkný nesmysl a o to jsou pro mne důležitější. Má zelená Miata se dokonce stala slavnou kvůli tomu, jak dlouho nejezdila, a také proto, že mi během té doby před garáží vyrostl stromek, který bylo nutné před návštěvou specializované dílny Guru Racing Garage pokácet. A na srazu MX-5 se mě řada lidí ptala: „TO je ta Mazda, která tři a půl roku nejela?“ Bohužel, trapná pravda, ale zároveň důkaz bytelnosti vozu. Během tří dnů následně zvládla 800 kilometrů v rámci Mazďáckého srazu, být fotografickým vozidlem při zpracování testu Audi RS6 Avant a spoustu dalších alotrií.

Střih o nějaký ten pátek dopředu. Máte snoubenku, se kterou čekáte dítě. MX-5 jde používat tak do šestého měsíce těhotenství, protože nastupování a vysedání a tak dále. Tak hledáte, zkoumáte, a nakonec dojdete k tomu nejnesmyslnějšímu rodinnému autu na světě – Volvu V50 s atmosférickým pětiválcem o objemu 2,4 litru. Ale vejde se do něj kočárek, má skvělý zvuk, výztuhy na místech, která nikdy v životě neuvidíte a tak dále. Je to auto, se kterým odvezete své mimino z porodnice, je to ten první zvuk motoru, který si prcek (možná podvědomě) zapamatuje. „VRRRRRRHŮŮŮŮŮŮŮ!“

A další střih. Testujete jedno nové auto za druhým, Mazda opět stojí rok, Volvo půl roku. Jdete po prioritách, takže Volvák jede na důkladný servis, kromě přetočení předních kotoučů mu nic nechybí a vyráží na první výlety „S mámou a miminem“ – takže všechno v pořádku. Akorát vypadá jako prase. V lištách se usadily nějaké houby, pod stěrači kompost z opadané lípy, tak vezmete houbičku, vysloužilý zubní kartáček a drhnete ho do blba, aby byl, jak praví klasik, ve vůni.

A pak se na chvíli zastavíte. Kouknete na Volvo, které bylo vyrobeno před 14 lety, a přitom má lepší podvozek, zvuk a interiér, než řada nových aut, která testujete. A ohlédnete se do garáže, kde parkuje opět nevyužívaná Mazda MX-5, se kterou plánujete své děcko vozit do školky a školy, jakmile bude dost velké. A víte, že obě auta mají svůj příběh. Mazdu kdosi daroval na vánoce roku 1998 někomu, pak byla dovezena do České republiky, kde ji řídila paní z banky v Brně a poté kadeřnice z jistého moravského města. Volvo byl původně služebák Microsoftu v přestavbě na N1, pak ho měla rodina z Nizozemí, poté svědomitý český majitel a pak já. Auta mají své příběhy. Nehledě na cenu nebo věk, zaslouží si péči, lásku a úctu. Když je někdo před lety vyráběl, a v těchto konkrétních případech velmi pečlivě, určitě netušil, jak se pro vás stanou důležitými. Auta s příběhem, ojetiny s historií, nikdy nejsou spotřebka, kterou ignorujete a odhodíte ve chvíli, kdy se vám nehodí. Kdepak. Proto jsem dnes celé odpoledne strávil s houbičkou, jarem, luxem a zubním kartáčkem, se kterým jsem čistil všechny možné i nemožné skuliny a záhyby své ojetinky. Protože si to sakra zaslouží.

1.8.2017 8:11| autor: Richard Herbich

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist