25 let obchodování v autobazarech: Od zdlouhavých návštěv až po pár kliků

V obchodování s ojetými vozy jsme za uplynulých 25 let svědky výrazné změny: V devadesátých letech z pohledu nabídky a koupě ojetých aut téměř neexistovala alternativa k fyzické návštěvě autobazarů, zdlouhavým obhlídkám a vyjednávání. Dnes však zákazník přichází zpravidla skvěle informován prostřednictvím webu a telefonu a je prakticky rozhodnut.

„Při velmi zdlouhavých procesech zákazníkům často docházela trpělivost a sektor ojetin, roztříštěný na stovky malých bazarů, získal spíše negativní pověst,“ vzpomíná Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International.

„Vytvořili jsme řadu nutných inovací, abychom postupně proměnili trh s ojetinami na moderní prostředí. Konkurence se nás snažila následovat,“ dodala Topolová. Společnost AAA AUTO proto v roce svých 25. narozenin seřadila nejzásadnější mezníky v obchodování s ojetinami za uplynulé čtvrtstoletí:

1. Jednou z prvních inovací, které trh od „Áček“ rychle přijal, bylo zavedení výkupu vozů „za hotové“. V devadesátých letech se totiž vozy braly výhradně do komise, a lidé tak na svoje peníze museli čekat i dlouhé měsíce.

2. Dalším mezníkem byl výkup vozů přímo do osobního vlastnictví bazaru. Tento fakt však spolu s platbou hotově od autobazaru vyžaduje velmi silnou kapitálovou vybavenost, proto si ho mohou dovolit pouze nejsilnější hráči na trhu. Jsou jich řádově jednotky. Výrazně ubylo administrativy a v případě jakýchkoliv případných problémů se mohl kupující obrátit přímo na autobazar, čímž odpadlo složité dohledávání původního majitele vozu. Tato alternativa se u zákazníků stala nejoblíbenější variantou pro nákup i prodej automobilů.

3. Heslem dalšího zjednodušení pro zákazníky se stala dostupnost služeb pro zákazníky. Právě síť poboček umožnila rozprostření vozů takovým způsobem, aby zákazníci měli možnost vybírat z co nejširší nabídky, a to především podle lokálního zájmu. Navíc vznikla možnost na přání klienta převézt vůz z jiné pobočky. Zákazník z Plzně si najednou mohl koupit vůz stojící v Ostravě. Do té doby to bylo značně komplikované. „V roce 1998 jsme jako první prodejce ojetých aut v zemi začali budovat pobočkovou síť. Naše autocentra se za posledních téměř dvacet let dostala do všech krajů i do zahraničí. V současnosti jich provozujeme 43, včetně Polska, Slovenska a Maďarska,“ uvádí Topolová.

4. Dostupnost a komfort pro zákazníky dále výrazně proměnilo založení prvního autobazarového call centra, které AAA AUTO spustilo v roce 1998. Zřízení této služby se stalo v oblasti obchodu s ojetými automobily průlomem. Od začátků s několika málo zaměstnanci se za posledních téměř dvacet let rozrostlo ve dvě velká centra, v Praze a Ostravě, kde v současnosti 200 operátorů vyřídí přes 2 600 000 telefonátů ročně.

5. Další inovace pak přišly v rychlém sledu: možnost pořízení auta na splátky, mobilní výkup, možnost výměny vozu za jiný nebo garance legálního původu vozidla.

6. Průlom na trhu ojetin pak nastal v oblasti péče o zákazníky. V roce 2012 byla poprvé zřízena funkce zákaznického ombudsmana, a to v AAA AUTO. Jeho úkolem je přezkoumávat případné sporné reklamace či hledat smírná řešení pro zákazníky, kteří mají výhrady k výsledku reklamačního řízení, či k průběhu obchodu nebo při poskytování finančních služeb. Tuto funkci zastává Milan Smutný, bývalý mluvčí automobilky Škoda Auto.

7. Nástup internetu opět posiluje dostupnost služeb autobazarů: V současné době právě AAA AUTO realizuje až 90% transakcí s vozy díky internetu a mobilním telefonům, prostřednictvím kterých probíhá většina komunikace se zákazníky. Zákazníci si auta prohlížejí nejen na fotografiích, ale také prostřednictvím videa – a to doslova kdykoliv a odkudkoliv.

28.10.2017 9:46

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist