Zásadní legislativa v ojetinách za 25 let

Legislativní vývoj na trhu s ojetými automobily za uplynulých 25 let zaznamenal mnoho změn. Od zavedení a pozdějšího zrušení zákazu dovozu starých aut, přes problematiku stáčení tachometrů až po nedávnou novelu zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích.

Jednička na českém trhu s ojetými vozy, společnost AAA AUTO, sestavila přehled zásadních legislativních úprav za uplynulých 25 let a zaměřila se i na blízkou budoucnost. V plánu jsou totiž další změny regulace trhu ojetin.

Registrace kdekoliv, nucené dokončení přihlášení
Nejaktuálnější změnou je novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, která vstoupila v účinnost 1. června 2017 a usnadní zejména vlastníkům a provozovatelům vozidel kontakt s úřady.

Do konce května bylo totiž možné provést registraci nového vozidla nebo změnu vlastníka pouze na úřadě, kde bylo auto dosud registrováno, tzn. v místě trvalého bydliště dosavadního majitele. Od června mohou majitelé provést zápis na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností v ČR podle svého výběru.

Takže neí problém ojetý vůz koupit třeba v Praze a potřebnou administrativu udělat například v Brně. To motoristů opravdu citelně usnadňuje život. Další změnou v této novele je prodloužení platnosti protokolu evidenční kontroly, která se mění z původních 14 na 30 dní. Opět výhoda pro kupující ojetin.


„Nejnovější novela zákona výrazně ulehčuje život všem, kdo kupují či prodávají ojeté vozy, ať už jde o obchodníky, firmy, nebo občany. Dosud bylo velmi obtížné řešit prodeje automobilů mezi vlastníky v různých městech. Bylo nutné posílat dokumenty sem a tam a navíc se ještě pod hrozbou pokuty vejít do desetidenní lhůty na přepis. To bylo třeba při prodeji auta z Plzně v Ostravě naprosto nerealistické. Nyní již nejsou vlastníci odkázáni na poštu nebo cestování a změnu v registru si jednoduše vyřizují co nejblíže svému bydlišti,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Součástí poslední novely je i možnost, provést změnu vlastníka vozidla, když nový majitel vozu neposkytne patřičnou součinnost. Úřad na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci.

Když tak nový majitel neučiní, úřad i přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k autu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci. Nový majitel auta tak po určité době v podstatě přijde o platné osvědčení o registraci. Při provozu vozidla se tak bude dopouštět přestupku, za což mu hrozí postih ze strany policie či správních orgánů.

„Proto by si každý, kdo kupuje ojetý vůz, měl uvědomit, že je pro něj jednodušší a bezpečnější registraci dokončit. Jen tak bude mít nad celým procesem kontrolu a neskončí s neplatnými dokumenty k automobilu, popřípadě nebude riskovat pokuty,“ zdůraznil Petr Vaněček.

Konec polopřevodů
poslední úprava převodů navazuje na regulace řešené v ojetinách v roce 2015. Konec června 2015 byl totiž pro trh ojetin dalším významným milníkem. Přestaly platit tzv. polopřevody (auto bylo napsané ve velkém technickém průkazu na nového majitele, ale nebylo převedené v registru vozidel).

Ještě v červnu bylo v registru ČR podle ministerstva dopravy takto vedených přes sedm set tisíc aut. Majitelům vozidel, kteří nestihli do konce června 2015 vůz převést, byl vyznačen v registru administrativní zánik a jejich vozidla byla trvale vyřazena z provozu. Takových vozů bylo nakonec dle údajů ministerstva dopravy asi 700 000.

Liberalizace trhu po roce 2000
Jiným důležitým milníkem v oblasti ojetin byl 1. leden 2000, kdy začalo platit ustanovení zákona o silniční dopravě, které zakazovalo dovoz aut starších 8 let nesplňujících emisní normu EURO 2. Už o rok později se toto ustanovení stalo předmětem politických tahanic a nátlaku individuálních dovozců, kteří se domáhali jeho zrušení. V srpnu 2001 jejich protesty vyvrcholily blokádou ministerstva dopravy. Další blokáda přišla 31. ledna 2003, kdy dovozci blokovali hraniční přechod Hora sv. Šebestiána.

Rok 2004 naopak dovozce starších ojetin určitě potěšil. V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie začala platit novela zákona, která umožnila dovoz vozidel bez omezení stáří. Ministerstvo dopravy tehdy přistoupilo k novelizaci z důvodů nařízení Evropské komise, podle které byly dosavadní podmínky dovozu v rozporu s volným pohybem zboží.

Limit maximálního stáří dovážených vozidel měl chránit především životní prostředí, ale i zdraví a bezpečnost cestujících – do ČR se měly dostávat pouze mladší a tedy i bezpečnější ojetiny. Na druhou stranu limit znemožňovat například individuální dovoz sbírkových aut, které svým věkem ještě nespadaly do kategorie veteránů. Ministerstvo dopravy nakonec pod nátlakem EK ustoupilo, jelikož ČR hrozily nemalé finanční sankce.

„Liberalizace trhu sice na jednu stranu rozšířila nabídku ojetých vozů, na druhou stranu začalo postupně docházet k dovozům ojetých automobilů s těžko dohledatelnou historií či padělaným rokem výroby a stavem tachometru. Zejména v posledních letech tak došlo k zaplavení trhu v ČR především stočenými ojetinami ze zahraničí,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček.

Stáčení tachometrů
Prokazování původu vozu, omezení vlastníků ojetin vyplývající z emisních norem, ale zejména možné úpravy tachometru se po liberalizaci trhu s příchodem milénia proto staly mnohem důležitější než předtím. S jistým zpožděním na tuto nutnost různým způsobem reagovala i legislativa.

V roce 2008 zavedlo Ministerstvo dopravy za účelem zkvalitnění činnosti STK on-line centralizovaný informační systém stanice technické kontroly (CIS STK). Tento systém začal pak k 1.1.2015 poskytovat údaje o najetých kilometrech, které byly sbírány právě již od roku 2008.

Dne 1.1.2015 byla dále spuštěna aplikace Ministerstva dopravy Kontrolatachometru.cz, která umožnila ověřit si historii nájezdu vozidla. Každý, kdo disponuje VIN vozidla a číslem posledního protokolu z STK si tak nyní může ověřit, zda neexistuje záznam zpochybňující pravost jeho stavu tachometru.

Systém má však jistá omezení. Ke zjištění nájezdu je potřeba číslo posledního protokolu z STK, které je ve velkém technickém průkazu, avšak mnohdy nečitelné. Stav kilometrů si tak neověří nikdo, kdo nemá k dispozici velký technický průkaz vozu, nebo po technikovi číslo nepřečte.

Databáze navíc zatím nedokáže odhalit manipulaci s tachometry, pokud k nim dochází před první návštěvou tuzemské STK. Typicky tedy u vozidel pocházejících ze zahraničí. „Odhalení tak unikají zejména dovozové „stočenky“,“ vysvětlil Vaněček.

Zavedení poplatku na základě emisí
Důležitým nástrojem státu v boji proti starším ojetinám se dále stala Novela zákona 185/2001 Sb. o odpadech, přijatá parlamentem 23. září 2008, stanovující poplatky při první registraci či přeregistraci vozu v ČR, a to podle plnění mezních hodnot emisí ve výfukových plynech v souladu s právními předpisy Evropských společenství Euro 0 až Euro 2. Ta začala platit 1. ledna 2009. Poplatky v rozmezí od tří do deseti tisíc korun jsou od té doby vybírány stále.

„Zákon ovšem nebyl novelizován a tak se časem stává stále méně účinným, jelikož vozy, splňující normy Euro 0 až Euro 2 z trhu postupně mizí a novelizace zákona rozšiřující poplatky i na vozy plnící Euro 3, které již také pomalu začínají dosluhovat, zatím schválena nebyla,“ postěžoval si Vaněček.

Opačný pohled má však řada motoristů, kterým přijde vybírání tohoto poplatku nespravedlivé. Nezřídka totiž prakticky trestá ty, co si mladší automobil plnící přísnější emisní normy zkrátka nemohou dovolit.

Co bude dále? Zákaz stáčení a možná lepší registr kilometrů
„Novela zákona 56/2001 Sbírky, s plánovanou účinností v květnu 2018, která je již před projednáním ve vládě, počítá se zákazem stáčení tachometrů. Co v ní podle našich informací ještě chybí, je vytvoření systému sběru dat o nájezdu automobilů podle tzv. „Belgického modelu“ organizace Car Pass“, vysvětluje zástupce AAA AUTO.

„Byli bychom rádi, pokud by se povinnost zasílat stavy kilometrů pro servisy, pojišťovny nebo úvěrovky podařila do zákona ještě doplnit, aby tak veřejnost měla větší přehled o historii jednotlivých vozů. Připojení k celoevropské databázi pak už celý proces završí,“ uzavírá Petr Vaněček.

Nutno poznamenat, že veřejně přístupný registr kilometrů a povinnost do něj přispívat by znamenalo velkou výhodu pro zájemce o ojeté automobily. Otázkou ale je, jak například malý autoservis donutit aby tak činil.

V zemi, kde se dá běžně obejít měření emisí a STK, těžko někdo zaručí, že automechanik vždy zadá správná data do systému. Zakazuje se a nařizuje snadno, otázkou je, jak zajistit aby nařízení v praxi také fungovala.

Článek byl vytvořen na základě přehledu zásadních legislativních změn na trhu ojetin, dodaného prodejcem ojetých vozů AAA AUTO.

27.7.2017 1:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist