Beran: Vyřazení z registru v tzv. polopřevodu

Téma tzv. polopřevodů je stále aktuální, teď možná aktuálnější než kdy dřív. Náš právní expert JUDr. Beran doplňuje dalším článkem.

Protože se nám blíží konec června 2015 a z médií lze velmi často slyšet připomenutí týkající se toho, že vozidla v tzv. polopřevodu již nepůjde přihlásit a že zaniknou, pojďme se zblízka podívát na případy, kterých se to týká. V širším kontextu odkážu na svůj článek, kde jsem se  k dopadům novely č. 239/2013 Sb. v souvislosti s vyřazováním vozidel z registru vyjadřoval zde.

Jak již bylo řečeno, v minulosti se rozvinula (nutno říci, že protizákonná) praxe, podle které nabyvatelé (kupující) svá vozidla nedohlašovali na sebe a vozidlo takto změnilo majitele několikrát, aniž by „mezipřevody“ byly odpovídajícím způsobem promítnuty do technického průkazu a registru vozidel. Tomu Ministerstvo dopravy učinilo přítrž právě shora uvedenou novelou tak, že nutí vlastníky vozidel, aby vozidla řádně doregistrovali, jinak dojde k jejich zániku.


Protože ale z médií a z vašich dotazů vyplývá určité nepochopení dopadu této skutečnosti, pojďme se na podívat podrobně na to, kterých případů se to vlastně týká.Zákon č. 56/2001 Sb. nově upravuje problematiku tzv. zániku vozidla, což je obdoba dřívějšího trvalého vyřazení z registru, což je proces definitivní a nevratný.

Aby zákonodárce (dle svých úvah) přinutil dotčené vlastníky vozidel dotáhnout příslušnou registraci tak, aby vozidla nenechávala v „polopřevodu“, stanovil v přechodných ustanovení shora citované novely následující pravidlo:

„Silniční vozidlo se dále považuje za zaniklé, pokud ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona

a) je dočasně vyřazené z registru silničních vozidel po dobu přesahující 18 měsíců a vlastník tohoto vozidla do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona neučiní oznámení podle § 12 odst. 4 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nebo

b) není u tohoto vozidla zapsán v registru silničních vozidel jeho vlastník a do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona není podána žádost o zápis vlastníka silničního vozidla do registru.“


Jak ze shora uvedené dikce plyne, tento proces dopadá na vozidla, která v polopřevodu byla „ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona“, tj. k 1. 1. 2015, tj. týká se to všech těch vozidel, kde se praktikoval onen polopřevod podle dosavadní právní úpravy. Nově, tj. po 1. 1. 2015 žádný takový polopřevod možný není, protože žádost o registraci převodu vozidla musí podávat kupující a prodávající společně, takže tyto „mezivarianty“ nemohou nastat.

Pozor tedy na konec této lhůty, protože jejím uplynutím úřady vozidla z registru odstraní (zapíšou jejich zánik) a ta vozidla nebude možné provozovat. Postup pro zápis je pak následující: „Do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona může vlastník silničního vozidla podat žádost o svůj zápis do registru silničních vozidel pro vozidlo, u kterého není zapsán jeho vlastník. K žádosti přiloží doklady podle § 8 odst. 4 písmeno a) zákona č. 56/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a platné osvědčení o technické způsobilosti vydané stanicí měření emisí a stanicí technické kontroly. Po podání žádosti postupuje obecní úřad obce s rozšířenou působností podle § 10 zákona č. 56/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.“

13.6.2015 12:02| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist