Kupuje ojeté auto? Pozor na skryté sváry!

Trh s novými automobily není právě ve své nejideálnější fázi, a pokud zákazníci kupují auta, tak velkou měrou ojetá. Často bouraná a svařená.

U aut z druhé ruky hrozí řada potíží a my už jsme vás několikrát informovali, jak se chovat v autobazaru, řešili jsme, na co si dát při nákupu auta pozor, spekulovali nad tím, jaká jsou nejčastější rizika při koupě ojetiny. A teď bychom se rádi zastavili u otázky svárů. A to nejen z důvodu, že aktuálně je záležitost svařených, nedbale opravovaných aut po těžkých nehodách, diskutována i na úrovní kompetentních úřadů.

V branži „autíčkářů“ se jim říká „skládačky.“ Jde o automobily svařené z různých dílů různých aut. A právě takto poskládaná auta jsou bez speciálních ověřovacích postupů a přístrojů těžko odhalitelná, což se projevuje také tím, že velký počet z nich se dostává zpět do oběhu na silniční komunikace. Potenciální riziko je přitom velké, představme si, jak se asi zachová skelet auta neuměle svařený kdesi v domácí dílně při silném nárazu, když se stane nehoda? Fatální následky…Jak lze takto svařené automobily při nákupu odhalit? Jsou různé metody a znalecký pohled bratrance Karla, který sice teď prodává kosmetiku, ale jinak je před třiceti lety vyučený automechanik, nestačí.

Poměrně známým postupem je takzvaná magneticko-prášková metoda zjišťování případných skrytých svarů na vozidle. Její podstatou je silný magnet s příslušnými spreji. Magneticko-práškové zjišťování skrytých svarů spočívá ve vyhodnocování změny magnetických siločar, které vzniknou po aplikaci této technologie. Nevýhodou metody je omezení její použitelnosti v určitých podmínkách, stejně jako časová omezenost využití sprejů, nemluvě o ekologickém dopadu na pracovníky a životní prostředí. A pokud máte v hledáčku třeba něco od Audi, s hliníkovou karoserií, tak bohužel, tady tento způsob nefunguje.

Novější metodou je využití měřicího přístroje mECSCAN. Ten je schopný nedestruktivním způsobem zjistit a vyhodnotit strukturální změny ať už magnetického nebo nemagnetického kovového materiálu karoserie a vozidla. Tedy odhalit změny, které vznikají nejčastěji při opravách anebo úpravách, svářením, broušením, letováním. S dokončením lakem, který inkriminované místo zakryje.S využitím vířivých proudů nebo magnetického pole se tímto přístrojem ověřuje se struktura konstrukčních prvků a plechů karoserie. Ať už to znamená cokoli… Na základě změn vodivosti kovu není problém odhalit skryté svary, deformace po haváriích, karosářské úpravy nebo realizované opravy poškození. Díky svým rozměrům, stejně jako konstrukčním vlastnostem, je měřicí přístroj použitelný i na hůře dostupných místech vozidla bez toho, aby byla poškozena měřená plocha. Super. Ale kupovat to domů, to asi nemá cenu, že?

DOPORUČUJEME: 10 rad, jak nenaletět v autobazaru

Tím se ovšem dostáváme k tomu, že jedinou, jedinou a nejlepší možností jak se nenechat při koupi ojetého auta napálit, je vyžadovat možnost prohlídky ve vybraném servisu. V takovém, který disponuje jak zkušenými mechaniky, tak odpovídající technikou. Tedy pokud nejste sám znalý automechanik s dostatečným vybavením. Pro zbytek světa platí, že pokud prodávající majitel či autobazar s prohlídkou nesouhlasí, tak ruce pryč.

Autoweb.cz, zdroj: IrisDent

8.6.2017 2:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist