Volkswagen Golf IV (výroba 1997 – 2003)

Mezi levné a oblíbené ojeté vozy patří bez pochyb Volkswagen Golf čtvrté generace. Zájmu se těší menší benzinové motory i věhlasný turbodiesel 1.9 TDI.

RADOSTI
Široká nabídka ojetin, cenová dostupnost modelu, vynikající pověst vozu, výborné jízdní vlastnosti, skvělé a velmi úsporné turbodiesely 1.9 TDI, existence provedení s pohonem všech kol.

STAROSTI
Chudá základní výbava, málo místa pro kolena cestujících na zadních sedadlech, vyšší ceny ojetin v porovnání se stejně starými konkurenty, nejlevnější vozy často s pochybnou minulostí (skutečný nájezd km, nehody).

Model Golf můžeme označit za ikonu své třídy. Jde dlouhodobě o jeden z vůbec nejoblíbenějších modelů a na trhu s ojetými automobily se tento fakt odráží v podobě vyšších cen ve srovnání se stejně starými konkurenty. Přesto si ojeté golfy hledají kupce snadno. Vynikající pověst vozu, pohledné tvary a v případě čtvrté generace i cenová dostupnost zkrátka dělají své.

Volkswagen Golf IV je tak oblíbeným vozem jak začínajících řidičů, tak méně náročných motoristů, kteří ocení prověřenou klasiku. Ti často hledají automobily s legendárními turbodiesely 1.9 TDI, vyznačující se spolehlivostí a velice nízkou spotřebou nafty. Zájem je ale i o benzinové šestnáctistovky nebo čtrnáctistovky.

Pro model Golf byl vždy typický nadčasový design karoserie. Zaoblené tvary čtvrté generace ale už své konstrukční stáří nezapřou, přesto nevypadají špatně. Designově zdařilá je palubní deska, tu však sráží nepovedená povrchová úprava ovladačů, které se loupou, a pak prosvítá bílý plast. To je typické pro všechny koncernové vozy přibližně od nájezdu 150 000 km. Řešením je jedině výměna tako ohmataných ovládacích prvků. Plast samotné palubní desky ale působí kvalitně.

Sedadla nabídnou dostatek pohodlí, vpředu najdete vyhovující prostor, ale vzadu je těsno v oblasti kolen. To je dáno podvozkovou platformou s nevelkým rozvorem náprav – Golf IV má shodný podvozek se Škodou Octavia první generace, jíž trápí stejný problém. Místa pro zavazadla zde najdeme dostatek nebo alespoň průměrně.

Hatchback disponuje zavazadelníkem o objemu 330 litrů, zatímco kombi pod označením Variant nabízí nákladový prostor o objemu 460 litrů. Samozřejmě jde o hodnoty naměřené při pětimístném uspořádání interiéru a po kryt zavazadelníku. Jistě, někteří konkurenti nabídnou více, hodnoty to jsou ale pro většinu motoristů i tak dostačující.

Pochvalně můžeme o Golfu čtvrté řady hovořit i po letech, pokud se budeme bavit o jízdních vlastnostech. Ve své době to byl v tomto směru jeden z nejlepších vozů (spolu s Fordem Focus a Opelem Astra G), ale ani nyní se nemá za co stydět. Ovládání je příjemné, jízda nezáludná. Odpružení dobře tlumí nerovnosti, vozidlo ale zároveň dobře drží jízdní stopu v zatáčkách.

Motoristé nejčastěji volí naftové pohonné jednotky, nebo menší benzinové agregáty 1.4 16V/55 kW nebo 1.6/74 či 75 kW. Čtrnáctistovka se ale snahou nepřetrhne. Oblíbená je také šestnáctistovka o výkonu 77 kW nebo šestnáctistovka s přímým vstřikem paliva FSI, disponující výkonem 81 kW – ta ale zůstává za očekáváním, když na pohyb plynového pedálu nereaguje tak, jak by se podle papírových údajů dalo předpokládat.

Z nafťáků je oblíbený jak líný, avšak velmi spolehlivý atmosférický motor 1.9 SDI/50 kW, tak všechny turbodiesely 1.9 TDI s výkony 66, 74, 81, 85, 96 a 110 kW. Motor 1.9 TDI o výkonu 66 kW není nejsvižněžnější, proto je lepší volit mezi silnějšími turbodiesely. Všechny naftové motory zdobí velmi malá spotřeba paliva a dobrá spolehlivost.

Zmiňme ale i méně vyhledávané benzinové motorizace větších objemů. Patří sem dvacetiventilová osmnáctistovka o výkonu 92 kW, která je zde stejně jako v Octavii méně pružná a žíznivější. Proto nepředstavuje dobrou volbu. Její přeplňované provedení 1.8 T/110 nebo 132 kW (ve sportovně laděném provedení GTi) je jiná káva. Za plynem jde velice ochotně a spotřebu má srovnatelnou s atmosférickou osmnáctistovkou.

Oblibě se netěší čtyřválcový dvoulitr s výkonem 85 kW a víceválcové motory pak vyhledávají skuteční fandové. K dispozici je 2.3 V5/125 kW, 2.8 V6/150 kW a 3.2 V6/177 kW ve špičkovém provedení R32. Nevýhodou těchto těžších agregátů je větší zatížení přední nápravy, což má negativní vliv jak na její životnost, tak na jízdní vlastnosti, protože vozidlo je více nedotáčivé.

„Naftové motory občas potrápí váha vzduchu. Většinou na problém ukáže nárůst spotřeby či pokles výkonu. Její oprava se dnes provádí rychlou a snadnou výměnou a nejde tedy o finančně náročný úkon,“ vysvětluje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO. U vozidel s vysokým kilometrovým proběhem se lze občas setkat i s vadným turbem, případně vstřikovači – zde hodně záleží jak na nájezdu, tak na tom, jak bylo s vozem zacházeno.

Benzinovou atmosférickou i přeplňovanou osmnáctistovku občas zradí zapalovací cívka, u přeplňovaného motoru může odejít turbo – opět to bývá nesprávným zacházením, když se vůz nutí k atletickým výkonům již za studena a motor se nenechává dochladit před vypnutím. Dvoulitr je zase znám zvýšenou spotřebou motorového oleje i jeho úniky.

„S naftovými motorizacemi je spojeno i riziko nadměrně opotřebeného setrvačníku,“ vysvětluje zástupce AAA AUTO. Jeho špatný stav prozradí typický klapot zespodu motoru. Odkládat výměnu se rozhodně nedoporučuje. Opotřebený dvouhmotový setrvačník může způsobit vůle na ložiscích klikové hřídele a následně i střih šroubů jejich uložení. Ty si pak prorazí cestu motorem. Následná oprava je pak výrazně dražší, než pouhá výměna setrvačníku.

„Známé jsou vůle na přední nápravě, zejména v uložení příčného stabilizátoru. Vyznačují se vrzavými zvuky při otáčení kol do plného rejdu,“ pokračuje Jindřich Topol z AAA AUTO. Občas se objeví i vozidlo s nadměrně opotřebeným ložiskem kola, jehož špatný stav prozrazuje typické hučení. Pozor si však dejte i na zatékání vody do interiéru a zavazadelníku, což bývá následek již příliš opotřebeného těsnění dveří. Proto se doporučuje projet vozem před koupí myčkou a následně jej zkontrolovat.

Pozlobit může také klimatizace nebo elektrická výbava jako třeba ovládání stahování oken. Stěrače mohou být zatuhlé, proto se je též vyplatí vyzkoušet. Pozor si dejte také na korozi. Ta kromě výfuku může napadat i nejrizikovější místa karoserie, zejména lemy blatníků.

10.12.2017 11:57| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist