Škoda Superb II (2008 – 2015): Test ojetiny

S příchodem nové Škody Superb je pohled na ojetinu druhé generace více než aktuální. Co od ní očekávat?

Radosti

Velkorysý vnitřní prostor; velký zavazadelník; dvojité otevírání dveří zavazadelníku; nízká spotřeba a současně dostatečný výkon motorů 1.4 TSI a 1.9 TDI

Starosti

Omezená nabídka některých motorizací; vyšší ceny ojetin; častěji vozy s vysokým kilometrovým proběhem


Vlajková loď domácí automobilky má na trhu ojetin početné zastoupení. Nakonec v prodeji je od roku 2008. Sice ve své třídě nepatří k nejlevnějším, ale ani tak si na nezájem naříkat nemůže. Důvodů je jistě hned několik.

V první řadě nesmíme opominout výhodu domácí značky. Škoda se u nás stále těší velké pozornosti. Potom je tu výborná nabídka prostoru pro posádku a mnohé motoristy si vůz získává i originálním řešením víka zavazadelníku TwinDoor, které lze otevírat samostatně, nebo se zadním sklem. Ze sedanu tak stiskem jednoho tlačítka uděláte praktičtější liftback.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Samotný zavazadlový prostor nabídne objem 597 litrů, což je skvělá hodnota. V případě potřeby jej lze zvětšit sklopením zadních sedadel až na 1700 litrů. A co víc, Superb druhé generace přišel i v provedení Combi, jež nabídne zavazadelník o objemu 633 litrů, 1865 po sklopení zadních sedadel.Automobil potěší velice prostorným interiérem, pohodlnými sedadly a pohlednou palubní deskou z kvalitních materiálů. Vše přesně lícuje, nic nevrže ani po ujetí desítek tisíc kilometrů.

Podvozek dobře tlumí nerovnosti a překvapivě dobře se chová v zatáčkách. I přes nemalé rozměry je tedy vůz předvídatelný a ani při rychlejší jízdě neztrácí jistotu. Výtku si zaslouží přeposilované řízení, jež neposkytuje odpovídající zpětnou vazbu. Zde však můžeme přimhouřit oko, vzhledem k tomu, že cílová skupina zákazníků nebudou žádní závodníci.

Škoda Superb II fotogalerie – vše co potřebujete vidět

škoda superb II 2 fotogalerie

Superb druhé řady může pohánět jeden ze čtveřice zážehových či čtveřice vznětových motorů. Benzinové pohonné jednotky reprezentuje snaživý přeplňovaný agregát 1.4 TSI o výkonu 92 kW. Zatím se profiluje jako spolehlivý motor s nízkou spotřebou.

Dalším zážehovým zástupcem je přeplňovaná osmnáctistovka 1.8 TSI/118 kW. Ta má sil opravdu dostatek a ochotně plní řidičovy příkazy. Někdy se ale potýká s vážnějšími poruchami. Konkrétně jde o visící ventily nebo praskání hlavy.Dvoulitr TSI se zdá být spolehlivější, sil má na rozdávání, avšak kombinace s převodovkou DSG není u ojetiny žádnou výhrou. Mnozí majitelé hovoří o problémech při nájezdu okolo 150 000 kilometrů a opravě v ceně přibližně 40 000 Kč.

  • obrázek1
  • obrázek2
  • obrázek3

Zobrazit všechny fotografie

Do vozu se dostal také šestiválec 3.6 FSI/191 kW. Můžete ho najít jedině v provedení s pohonem všech kol, ale doporučit jej nemůžeme. Spotřeba rozhodně není nízká a opět se nabízí jen s již zmiňovanou převodovkou DSG.

Nejmenším z turbodieselů je velice úsporná jednotka 1.6 TDI/77 kW. Ta nahradila v roce 2010 devatenáctistovku o shodném výkonu. Proti té ale postrádá snahu jít za plynem. Motor 1.9 TDI/77 kW pracuje taktéž velice úsporně, potěší spolehlivostí a po výkonové stránce mnohým řidičům stačí. Komplikace však mohou nastat s filtrem pevných částic DPF nebo čidlem výfukových plynů. Motor byl navíc kombinován s pětistupňovou převodovkou, šestý rychlostní stupeň by přitom nebyl na škodu. Běh agregátu je hlučnější.

Filtr pevných částic najdeme i u dvoulitrových turbodieselů o výkonech 103 a 125 kW. Oba motory se potýkají s problematickými vstřikovači, jejichž cena se pohybuje od 15 000 Kč. Pokud jsou použity vstřikovače Bosch, je možné místo výměny repasovat, pak dáte přibližně 8000 korun za každý. Motory ale dostávaly i vstřikování Siemens a ten díly potřebné k repasi diesel servisům nedodává.

Každý nový vstřik přitom stojí 16 000 Kč. Oba dvoulitrové turbodiesely se navíc potýkají s praskáním hlavy válců.Jako ideální se tedy zdají být jednotky 1.9 TDI a 1.4 TSI (závodivým řidičům tyto motory ale stačit nemusejí, normálnímu motoristovi budou jistě vyhovovat). Čtrnáctistovka sice není tak často k vidění, ale na trhu ojetin se vyskytuje. Zájemce o ní bude muset více hledat.

O poruchách motorů jsme si už něco řekli, další možná závada s nimi také souvisí. Dvouhmotový setrvačník má kratší životnost a při nadměrném opotřebení se vzniklé vůle začnou projevovat klepáním od spodu motoru (například na 1.9 TDI přijde dvouhmotový setrvačník se spojkovou sadou na 9500 Kč, na 2.0 TDI stojí jen setrvačník v druhovýrobě 12 000 Kč).

Kdo počínající problém se setrvačníkem neřeší, může si zadělat na pořádné potíže. Důsledkem vůlí v setrvačníku se totiž ničí ložiska klikové hřídele a může to dojít tak daleko, že se střihnou jejich šrouby. Ty si pak prorazí cestu ven vanou nebo blokem motoru.„Často se objevují vůle na přední nápravě.

Čepy jsou odolné, ale silentbloky tolik nevydrží. Postupem času se vymačkají a vozidlu se zhorší jízdní vlastnosti. Od nápravy se mhou ozývat i nežádoucí zvuky. U vozidel s vyšším kilometrovým proběhem se vůle v silentblocích objevují i na zadní nápravě,“ vysvětluje Jindřich Topol, regionální manažer AAA AUTO.

Menší odolnost vykazují ložiska kol. U mnohých ojetin se tak hlásí o výměnu typickým hučením. „Nezřídka se lze setkat s poruchami nezávislého topení, proto jej před koupí vozu dobře vyzkoušejte,“ radí zástupce AAA AUTO.

Ve zpětném zrcátku

2008 – uvedení druhé generace Škody Superb v provedení sedan s dveřmi zavazadelníku TwinDoor, se zážehovými motory 1.4 TSI/92 kW, 1.8 TSI/118 kW (i s pohonem všech kol pomocí spojky Haldex), 3.6 V6/191 kW (jen s DSG a pohonem všech kol) a turbodiesely 1.9 TDI/77 kW (jen s pětistupňovou manuální převodovkou), 2.0 TDI/103 kW (osmiventilová verze) a 2.0 TDI/125 kW (pro vozy s pohonem předních i všech kol).
2009 – nově motorizace 2.0 TDI/103 kW v šestnáctiventilové verzi, uvedena karosářská verze kombi, nabídka rozšířena o úsporné provedení GreenLine 1.9 TDI.
2010 – nový zážehový motor 2.0 TSI/147 kW a turbodiesel 1.6 TDI/77 kW jež nahrazuje 1.9 TDI.

Bezpečnost

Bariérovým testem Euro NCAP prošel model Superb druhé generace v roce 2008. Za ochranu posádky při nárazu získal 5 hvězdiček z 5 možných (35 bodů). Za ochranu dětí cestujících v autosedačkách 4 hvězdičky z 5 možných (40 bodů). Za ohleduplnost při střetu s chodcem dostal 2 hvězdičky ze 4 možných (18 bodů).

8.7.2015 8:00| autor: Milan Jirouš

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist