Právo na odškodnění snížení tržní hodnoty vozidla po dopravní nehodě

Také jste si všimli, že když chcete prodat své vozidlo před nehodou a po nehodě, tak podstatně klesne jeho cena, i přestože bylo opraveno a uvedeno do stejného stavu jako před nehodou? Tento fenomén je nazýván „snížení tržní hodnoty vozidla“.
titulka-32-1100x618.jpg Zdroj: archiv redakce

Do roku 2017 nebyla pojišťovna povinna hradit toto snížení hodnoty a hradila pouze opravu vozidla do funkčního stavu. Díky rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 11. 10. 2017 je však nově povinna nahradit i tento rozdíl. Nejvyšší soud řešil případ poškozeného, který se po dopravní nehodě u pojišťovny domáhal odškodnění za nezbytnou opravu svého vozidla, kromě toho však také žádal o odškodnění snížení tržní hodnoty tohoto vozidla, tedy rozdíl mezi tržní hodnotou vozidla před havárií a tržní hodnotou po nehodě opraveného vozidla.

Pojišťovna se rozhodla tuto žádost poškozeného zamítnout. Poškozený se však odmítl s jejím rozhodnutím smířit a podal žalobu k soudu. Nicméně i tato žaloba byla nejprve zamítnuta, neboť dle tvrzení soudu, samotný fakt, že vozidlo bylo opraveno a stalo se opět pojízdným a plně funkčním, eliminuje právo poškozeného na úhradu snížení tržní hodnoty tohoto vozu. Ze stejných důvodů bylo odvolacím soudem zamítnuto i následné odvolání poškozeného.

K odlišnému názoru dospěl v této věci až soud dovolací. Nejvyšší soud nesouhlasil s rozhodnutími nižších instancí, a proto je také zrušil a vrátil jim případ k novému projednání. Toto rozhodnutí Nejvyššího soudu mimo jiné navazovalo na nález Ústavního soudu ze dne 27. 4. 2017, které řešilo obdobný případ.

Tento nález Ústavního soudu se zabýval případem řidičky, která utrpěla dopravní nehodu a pojišťovna ji přiznala pouze odškodnění nákladů opravy vozidla. Poškozená však požadovala navíc kompenzaci za snížení tržního hodnoty vozidla po dopravní nehodě, ve výši cca 100 000,- Kč, tuto částku však již pojišťovna zaplatit odmítla. Poškozená se proto rozhodla bránit soudní cestou, soud ovšem její žalobu zamítl a taktéž učinil soud odvolací i Nejvyšší soud. Obecné soudy odůvodňovaly své rozhodnutí primárně tím, že v případě opravy vozidla do funkčního stavu není oprávněné požadovat také snížení jeho tržní hodnoty.

Ústavní soud však se zmíněnými argumenty nesouhlasil, a vymezil, že je do rozhodnutí o hodnotě vozidla třeba zahrnout nejen jeho funkční hodnotu, ale také užitek pro vlastníka vozidla. Zvláště je-li na vozidle pracovně či fyzicky závislý.

Přestože se jedná o nález Ústavního soudu, přezkoumávající ustanovení občanského zákoníku platného před 1.1.2014, tedy před platností nového občanského zákoníku, byl Nejvyšším soudem brán v potaz jako relevantní. A proto také Nejvyšší soud judikoval, že „v případě poškození automobilu tak má poškozený kromě práva na náhradu nákladů na opravu vozidla také právo na náhradu poklesu obvyklé ceny opraveného vozu.“


Zdroj: První zdravotní poradenská

16.3.2018 7:59| autor: Autoweb.cz | zdroj: První zdravotní poradenská

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist