Pravidlo zipu řidiči stále nechápou. Existují ale situace, kdy zipování skutečně neplatí
poradna
Jakkoli jsem o zipování psal už několik článků, dotazy v Právní poradně ukazují, že ohledně některých situací stále vznikají určité nejasnosti, tj. zejména není vždy řidičům jasné, kdy toto pravidlo platí a kdy už ne.
Dobry den, neni tohle ilustrace systemoveho problemu ze neni znaceno misto kde se primy pruh meni v odbocovaci? Zipovani totiz vyzaduje oznacit specialni misto. Kdyby se zavedl standard vodorovneho znaceni neco ve stylu „tady konci primy pruh, pokracuje uz jen jako odbocovaci“ tak se da zipovat obecne. Cetnost dopravnich zacep narusta a priklad v tomto clanku prestava byt vyjimkou. Chtelo by to resit systemoveji.
Ono zipování je jednoduché a podle mě ho chápou všíchni řidiči. Problém nastává hlavně v tu chvíli, kdy se za sebou řadí auta různých délek (např. kamiony, dodávky, autobusy). Pak musíte variabilně před sebou udržovat prostor pro dvě až tři auta. Protože předem nevíte, jaké auto na Vás vyjde. A to platí pro oba proudy. Teorie je krásná, ale praxe je poněkud odlišná.
Stejné je to pak i při snížení rychlosti. Před Vámi auto přibrzdí na 60, vy také na 60, někdo za vámi na 59 a tak se to snižuje, až někde daleko za vámi pak bude někdo na nule a kolona je tu.
Ukonceni dvou prubeznych (rovnych pruhu) je dano svislou dopravni znackou, ktera informuje o razeni jizdnich pruhu. Tedy znackou, na ktere je jasne vyznaceno ze levy pruh je dale pro odboceni a pravy pruh je pro jizdu rovne. Tedy v tomto miste by melo dojit k zazipovani vozidel, ktera dale pokracuji v tom jednom pruhu.
Oblibenym nesvarem je, ze auto jedouci onim levym pruhem dojede az doslova do krizovatky (nebo za vozidla, ktera odbocuji a davaji prednost protijedoucim) a tam se zacne cpat do prubezneho pruhu.
Zipování se uplatňuje jen tam, kde pruh končí fyzicky, tedy pro všechny. Ne tam, kde někteří pokračovat mohou (pruh se stane pruhem odbočovacím, vyhrazeným apod).
Zip je dobrý, ale ne všude.Lze ho dělat jen při malých rychlostech.Například na dálnici o dvou pruzích při zúžení do jednoho, je lépe nasměrovat(např.zákazem předjíždění ap.) jíž třeba kilometr předem, do průběžného pruhu, tak aby kolona projížděla kritickým místem povolenou(80km)rychlostí.Když všichni přijedou až k zúženému místu a začnou správně zipovat, plynulost je v háji.