Pneumatiky na odstaveném voze: Jak se o ně postarat, aby nedošlo k jejich deformaci?

Co s pneumatikami, které jsou na dlouhodobě nevyužívaném vozidle?
continental-1-1100x618.jpg Zdroj: Continental

Zejména během období koronaviru řidiči najedou méně kilometrů než obvykle, protože mnozí z nich nejezdí do práce, na výlety či na dovolené. Auta zůstávají stát na parkovišti či v garáži. Řidiči ale nemusí mít obavu, při správném přístupu si pneumatiky zachovají své jízdní vlastnosti.

Pokud je auto odstavené delší dobu, může řidič po zahájení jízdy cítit mírné vibrace, které však běžně zmizí po několika kilometrech. Tento jev nastává z důvodu dlouhého kontaktu pneumatiky s rovnou plochou a tlakem vytvořeným váhou vozidla. Takový stav se nazývá dočasný Flat Spotting a riziko jeho vzniku se zvyšuje s podhuštěním pneumatik a délkou odstavení vozidla.

Během jízdy se pneumatika otáčí přibližně 518krát za kilometr (u pneumatiky s rozměrem 205/55 R16), a vytváří teplo, jehož vlivem se pneumatika stává poddajnější. Po zaparkování se ochladí a mírně přizpůsobí povrchu, na kterém stojí. Závažnost deformace záleží i na tlaku v pneumatikách, tedy zda jsou pneumatiky podhuštěné nebo přehuštěné.

Nejhorší pro pneumatiku je spojení vysokých teplot a podhuštění. Pokud vozidlo stálo jen několik dnů nebo týdnů, ale pneumatika byla správně nahuštěná, obvykle se nic nestane. V případě, že pneumatika stojí delší dobu a je podhuštěná, hrozí sice dočasná deformace, ale po pár kilometrech jízdy se pláště po dosažení provozní teploty vrátí do normálu. Když však vůz stojí déle než měsíc za vyšších teplot a s podhuštěnými pneumatikami, vznikne trvalá deformace, kterou už nenapraví ani jízda, ani automechanik.

Čtěte také: U pneumatik nesledujte pouze opotřebení. Důležité je také datum výroby

Při správném postupu dokážeme takové deformaci předejít či zmírnit následky odstávky. Nejdůležitější je udržovat v pneumatikách správný tlak, podhuštěné pneumatiky jsou pro vytvoření plochého místa náchylnější. Proto se před plánovanou dlouhodobější odstávku vozidla doporučuje tlak v pneumatikách mírně zvýšit.

I v autosalonech mají pneumatiky nahuštěné na maximální tlak 3,5 baru, který upravují až před prodejem. Jde o dobrý způsob, jak zabránit zmíněnému Flat Spottingu. Také je vhodné během odstávky mírně měnit pozici pneumatik, díky tomu zabráníme dlouhodobému kontaktu jedné části pneumatiky se zemí.

Správné skladování používaných pneumatik

Jelikož nyní probíhá období přezouvání, je důležité nepoužívanou sadu správně uskladnit, aby i v další sezoně mohla plnohodnotně plnit svoji funkci. Důležité je začít mytím: po sezoně pneumatiky řádně očistěte, i s využitím kartáče, saponátu a vody. S pneumatikami se vám bude lépe manipulovat, ale prodloužíte tím i jejich životnost.

Pláště je poté nutné dobře vysušit a uložit, ideálně zabalené v igelitových pytlích (vždy platí: čím sušší prostředí a méně vzduchu, tím lépe) na místo, kam nesvítí slunce, do chladu a sucha. Ideální teplota pro skladování se pohybuje kolem 10 –15 °C.

Kromě dodržování základních pravidel pro skladování existuje rozdíl i v tom, zda odkládáte jen pláště, nebo celá kola. Obecně lze uplatnit obě varianty.

V případě samotných pneumatik se doporučuje ukládat je nastojato a pravidelně pootáčet. Naopak při uskladnění celých kol i s ráfky je doporučeno uskladňovat je naležato, případně v závěsu. Důležité je, aby pneumatiky zůstávaly rovnoměrně zatíženy, proto by se měly přibližně po měsíci přeskládat.

Omytí a uskladnění nepoužívaných pneumatik si může zařídit každý sám. Pokud se ale rozhodnete nechat ho na odborných pneuservisech, bezpečnost a správné podmínky skladování máte vždy zaručeny. Pneuservisy totiž disponují vhodnými skladovacími prostory, ve kterých zůstanou unikátní vlastnosti pneumatik zachovány.

28.5.2020 10:09| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist