Legendy minulosti: Trabant (1957 – 1991)

Stal se symbolem socialistického plánování a magazín Time ho zařadil mezi nejhorší auta všech dob. Přesto na něj někteří nedají dopustit.

Začněme trochu jinak. Podívejte se na dnešní produkci levných aut pro masy, například na kolínské trio či Škodu Citigo, ať nechodíme moc daleko. Svým pojetím jsou to vlastně auta postavená z jednoho prostého důvodu – být co nejlevnější a zároveň přinést akceptovatelný zisk výrobci.

Z tohoto pohledu je vlastně legendární východoněmecký Trabant vyráběný závodem VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau to samé. Musíme si uvědomit, že vznikal ve velmi složité době, kdy průmysl a hospodářství řídila „pevná“ ruka socialismu. Jenže je to vlastně dneska jiné? Tehdy soudruzi přikazovali, kolik aut se má vyrobit a kolik musí stát.

DOPORUČUJEME: Škoda 125L vs. Trabant vs. Lada 1500
„Výkvět socialistického plánování přežívá už jen silou vůle. Proto se jím pojďme naposledy projet, než poslední z nich shnije na smetišti dějin.“

Dnes soudruzi… tedy, eurokomisaři přikazují, jaký mají mít auta tvar, jakou mají mít spotřebu a jakou mají mít výbavu. Vlastně jsou podmínky dost podobné, i když je na výrobce kladen tlak z trochu jiného úhlu. I tak je ale cítit politický vliv narušující přirozený výběr volného tržního hospodářství – úspěšný prodává, neúspěšný krachuje.

Jméno Trabant odkazuje na první umělou družici Země, tedy sovětský Sputnik. Znamená to vlastně to samé, tedy „souputníka“, nebo dokonce „soudruha“. V němčině to znamená totéž, tedy měsíc, družici, partnera nebo dokonce tělesného strážce, aspoň to tedy tvrdí slovník.Trabant vznikl na příkaz východoněmecké vlády a prapůvodní koncept počítal s nasazením dvoutaktního motoru, který bude pohánět tříkolový celokapotovaný motocykl. Mělo tedy vzniknout něco na způsob českého „hadraplánu“. Nakonec se prosadil projekt čtyřkolového auta a pokud se podíváme na technologie dostupné v polovině 50. let, nebyl vlastně Trabant vůbec nemoderní.

Všechna čtyři kola byla nezávisle zavěšená a samonosná karoserie byla vyrobena z duroplastu (pevný a odolný kompozit termosetu, odpadů ze zpracování vlny a fenolytických pryskyřic). Technickou výhodou byl i prostorově nenáročný pohon předních kol (tehdy u osobních aut ne zcela obvyklý), ale auto srážel motor. Ačkoli v té době bylo nasazení dvoutaktního motoru celkem běžné, použitý dvouválec byl poměrně neefektivní.

Původně měl být motor brzy nahrazen výkonnější a ekologičtější čtyřtaktní jednotkou, ale tlak na cenu a výrobní náklady to nedovolil. Naopak ekonomická situace způsobila, že místo původně plánované výroby v délce zhruba deset let vydržel Trabant ve výrobě dlouhých třicet čtyři roků.

Později se prosazoval čtyřdobý motor, ale výhodou dvoutaktu zůstala nízká hmotnost, vysoká spolehlivost a snadná údržba. První verze Trabantu označená jako 500 nebo P50 vyráběná v letech 1957 až 1962 měla motor o objemu 0,5 litru a výkonu 18 koní, od roku 1960 pak 20 koní. V roce 1960 přibyla i plně synchronizovaná převodovka.

Rok 1962 znamená přechod na dvouválec o objemu 0,6 litru, který posílil na 23 koní a především nabízel lepší průběh točivého momentu a snesitelnější dynamiku, i když maximální rychlost pořád ležela jen někde za 110 km/h. Tato verze se jmenuje P60.Největší modernizace se Trabant dočkal v roce 1964, kdy se přešlo na označení P601. Zatímco základ zůstal prakticky stejný s vozem P50, auto dostalo novou přední masku, kapotu, střechu a zadek. Od roku 1964 se vlastně Trabant už prakticky nezměnil. Jen přešel na dvanáctivoltovou elektroinstalaci, dostal vinuté pružiny a také později pozměněný přístrojový panel.

Koncem šedesátých let už byl Trabant technicky trochu zastaralý a technici automobilky přišli s poměrně zajímavými návrhy modernizace. Auto mělo být především komfortnější, ovladatelnější a bezpečnější, ale jakkoli byly prototypy technicky nadějné, soudružstvo ve východoněmecké vládě všechno zamítlo, prý kvůli nákladům. To je možná také důvod, proč vlastně Trabant po pádu režimu ihned zaniknul a nepomohla ani velká modernizace pod kapotou.

Výrobní proces byl velmi zastaralý a technologie nestačily na požadavky nové doby. Velkou překážkou větší efektivity byl především velký podíl ruční práce a minimum přesných strojních zařízení. Po změně režimu prostě nemohl být Trabant konkurenceschopný ani s poměrně efektivním licenčním čtyřdobým motorem z Volkswagenu Polo o objemu 1,1 litru. Moc nezachránily ani další úpravy, jako již zmíněné vinuté pružiny či vzpěry MacPherson.Po převratu si totiž lidé mohli dovolit mnohem modernější, výkonnější, luxusnější a bezpečnější auta ze „západního“ bloku, kterých se v Západním Německu s radostí zbavovali. Trabant prostě už nedokázal plnit roli levného auta pro masy, tím se teď staly ojeté Opely, Fordy, Renaulty, Citroeny a Peugeoty.

Osud proto nebyl k Trabantům přiliš vstřícný. Zatímco za komunismu na ně byly dlouhé pořadníky a čekalo se několik let, po převratu, kdy byla zahraniční auta dostupnější, prostě plno lidí nechalo Trabant stát někde u lesa. Teprve až s odstupem času a na vlně nostalgie (v Německu se tomu žertovně říká „Ostalgia“, tedy zkomolenina slov Ost, čili východ, a Nostalgia a používá se to především pro lidi, kterým se stýská po minulém režimu) cena udržovaných Trabantů pomalu šplná vzhůru. Už se to nebere jako každodenní auto, ale jako sběratelský kus.

Jakkoli je Trabant z technického hlediska zastaralý a, přiznejme si to, špatný, neměli bychom na něj úplně zapomenout. Především bychom ho měli chápat právě jako symbol socialistického plánování a kolapsu tržní ekonomiky – tedy poměrů, kterých bychom se snad už nikdy nechtěli dožít. No, když vidíme Evropskou Unii, nějak se nemůžeme zbavit pocitu, že se éra nějakých novodobých Trabantů brzy vrátí a my na ně budeme stát ve spacácích fronty… Hrozná představa, že?

2.11.2012 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist