pexels-mike-bird-190574-352x198.jpg

Které auto mělo první dieselový motor? A které naopak klimatizaci? Všechno někde začalo

Zajímavosti o autech

Dnes už bereme věci jako klimatizaci, airbagy či couvací kameru za naprostou samozřejmost. Ale některá auta s nimi prostě přišla jako první.

Diskuze

13 komentářů

    st

    Zajímavé čtení. Spoustu věcí jsem nevěděl. Ještě by autor mohl dát odkazy na jednotlivé vozy.
    Ještě bych rád věděl kdo jako první přišel se střešním oknem.
    Předem děkuji za odpověď.

    Gallardo

    Když jsem jednou do školy dělal referát o NSU Ro80 někde jsem se dočetl, že to nebylo první seriově vyráběné auto s Wankelem! To mě dost zarazilo, první bylo prý nějaké 3dvéřové kupé NSU vyráběné pár let před slavným Ro80.

    Martin

    Střešní okno je trochu sporný. První střešní okno jak ho známe dneska měl Thunderbird z roku 1958. Ale už mnohem dřív byly auta se skládací látkovou střechou.
    Ještě bych něco přidal..
    První navigace: Acura 1990
    První xenony: Lincoln 1997

    …první xenony mělo BMW e32!

    VanThomas

    Konkrétně NSU Prinz spider (1959)

    Udivený čtenář

    K článku by se slušelo dodat, že řadu prvenství drží značka Citroën. Jedná se kupř. o první sériově vyráběné auto s celokovovou karoserií (model B10 – r. 1924), první sériově vyráběné auto s celokovovou samonosnou karoserií a první velkosériově vyráběné auto s předním pohonem (model Traction Avnat – r. 1934), první sériově vyráběné auto se vzhůru výklopnou zádí – předchůdce dnešních hatchbacků (model Traction Avnat commrciale – r. 1939), první sériově vyráběné auto s natáčecícmi světlomety (model DS – r. 1967), první sériově vyráběné auto s variabilním posilovačem řízení (model SM – r. 1970) atd. Epochální vynález hydropneumatického odpružení, který licenčně používal třeba i  Rolls-Royce v modelu Silver Shadow nebo Mercedes-Benz 450SEL 6.9, ponechám stranou, protože to je téma na samostatný článek… Zajímavé, že tolik vnosů Citroënu do vývoje automobilu, zůstalo panu Žákovi skryto… 🙂

    Marty

    První natáčecíc světlomet měl Tucker

    Udivený čtenář

    Tucker Torpedo sice měl natáčecí světlomet, ale jen jeden uprostřed. Navíc tohoto vozu se vyrobilo asi 51 kusů, takže stěží hovořit o sériové výrobě.
    Takže výrok o DS \“první sériově vyráběné auto s natáčecícmi světlomety\“ je podle mě pravdivý. Nejde přeci o to, že někdo někdy někde cosi experimentálně sestrojil, z článku jsem nabyl dojem, že autorovi šlo o prvotní implemetace do sériové výroby…

    Udivený čtenář

    Tucker Torpedo sice měl natáčecí světlomet, ale jen jeden uprostřed. Navíc tohoto vozu se vyrobilo asi 51 kusů, takže stěží hovořit o sériové výrobě.
    Takže výrok o DS \“první sériově vyráběné auto s natáčecícmi světlomety\“ je podle mě pravdivý. Nejde přeci o to, že někdo někdy někde cosi experimentálně sestrojil, z článku jsem nabyl dojem, že autorovi šlo o prvotní implemetace do sériové výroby…

    Ngo Klambu

    Plácání pátého přes deváté.Kdo měl teda první airbag.Ford nebo MB.Kdo teda objevil princip airbagu.Proč všichni průkopníci splynuli s textem a jen jeden genius je tučně zvýrazněn a který místo nafukování vzduchem ale chemickou cestou vylepšil princip,který je u mne neměnný.

    Ngo Klambu

    Plácání pátého přes deváté.Kdo měl teda první airbag.Ford nebo MB.Kdo teda objevil princip airbagu.Proč všichni průkopníci splynuli s textem a jen jeden genius je tučně zvýrazněn a který místo nafukování vzduchem ale chemickou cestou vylepšil princip,který je u mne neměnný.

    st

    Mohl by jste prosím trošku rozvést tu historii střešních oken na automobilech. Předem Vám velice děkuji.

    Krocan

    Pokud myslíte střešním oknem \“šíbr\“, tedy střešní panel, který se zasouvá do střechy, popř. nad střechu, pokud délka střechy neumožňuje ortodoxní kostrukci šíbru, tak je to vymoženost první poloviny dvacátého století. Byla jím vybavována např. i Mercedeska,která v tomto článku ilustruje odstavec o zástavbě Dieselů do osobních vozidel, předválečné aerodynamické Tatry jimi byly vybavovány běžně. šíbr v té době byl běžný. Historicky kratší dobu existují šíbry \“dvoufunkční\“, které lze buď zasunout, nebo přízdvihnout. Taktéž šíbry prosklené jsou v podstatě \“moderní záležitost\“ i když i ty byly implementovány na jednotlivá vozidla již před válkou. A než Škodovka začala šíbry jako výbavu nabízet, nabízela výklopná prosklená střešní okna, nejdříve západní výroby, posléze okna ze socialistického tábora (snad dokonce československá). Jsem čtyřicátník a v naší generaci se sousloví \“střešní okno\“ spíše používá pro toto \“škodovkové\“ okno a šíbr pro klasický zasunovací panel (i prosklený)

Zpět na článek

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist