Kompletní dálniční síť bude hotová do deseti let. Letos se však otevře rekordní množství úseků

Loňský rok byl v ohledu otevírání nových úseků dálnic docela slabý. Letos tomu bude jinak. Cesta na jih Čech bude mnohem rychlejší a uleví se i řidičům u Brna. Celkově má Ředitelství silnic a dálnic letos zrealizovat 118 kilometrů dálnic a u další 93 kilometrů bude zahájena stavba.
dji_0602-1-1100x618.jpg Zdroj: ŘSD

Rekordní rozpočet na rok 2024

Vzhledem k tomu, že se má od března zdražit dálniční známka o 800 korun, je na místě, aby se naše dálnice zase trochu rozšířily a některé opravily. Motoristé se však nemusí bát, že by jejich peníze za vinětu přišly do kapes úředníků, protože ty poputují právě na podporu výstavby dálničních úseků, a tak do roku 2033 budeme mít dálniční síť v rozsahu 2 000 kilometrů zcela kompletní. O úspěšný „dálniční“ rok půjde také proto, že ŘSD bude letos hospodařit s částkou 79 miliard korun.

Stát jde stavbě dálnic naproti

Stavění dálnic není žádná jednoduchá záležitost – celý proces může trvat až deset let, i proto Češi tak často kritizují vládu za pomalé realizace. Pokud se objeví soudní tahanice kvůli pozemkům nebo ekoaktivistům, nedokáže proces nikdo zrychlit a musí se čekat. Nicméně nový rok přinesl určitá usnadnění, která by mohla realizace urychlit. Jedná se například o nový zákon, který ulehčí komunikaci kolem nejvýznamnějších staveb infrastruktury.  Dopravní stavby tak třeba musí získat stavební povolení do čtyř let.

Spolu s tím vzniká i nový úřad Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ), který bude od letoška řešit agendu územního řízení a povolování staveb. Bude to také on, kdo bude řešit vyvlastňování pozemků nebo posuzování ochrany veřejného zdraví. Je to tedy další krok ministerstva, jak dosud složitou byrokracii zjednodušit a co nejvíce zefektivnit. Přitom se samozřejmě ušetří i nemalé množství financí.

Zestátnění = ušetření?

Z ŘSD se také novým rokem stal státní podnik, což mu pomůže hned v několika směrech. Bude moci samostatně vykonávat činnosti, na které dosud musel najímat externí spolupracovníky a firmy. Tím pádem se opět ušetří mnoho peněz. Týká se to například stavebního dozoru nebo projektových inženýrů.

Pár desítek kilometrů dálnic v každém kraji

Z přiložených map si sami můžete vyčíst, jaké úseky dálnic se letos otevřou, jaké budou realizovány anebo které čeká zahájení. Za zmínku stojí pokročení výstavby u Velkého městského okruhu v Brně, který aktuálně zdržuje řidiče o několik desítek minut, pokud se tam navíc stane nehoda, je zdržení několikahodinové. Dokončení se předpokládá příští rok. Letos se také začne na stavbě další části Pražského okruhu v části Běchovice, které čeká zprovoznění za tři roky.

Dále se uleví Jihočechům mezi Pískem a Příbramí, kteří se letos svezou rychleji po 32kilometrovém úseku dálnice D4. U Mirotic navíc vyzkouší téměř čtyř kilometrový úsek čtyřproudové dálnice. Je to vůbec poprvé, kdy stát spolupracuje a kooperuje se soukromým investorem. Stavby se tak ujalo francouzské konsorcium a podle slov ministerstva dopravy se jedná o kvalitní práce. Tak uvidíme.

O téměř stejně dlouhý úsek se prodlouží dálnice D3. Nový obchvat má ulevit Českým Budějovicím. Dvacet kilometrů nové dálnice čeká na řidiče, kteří pojedou přes dálnici D55 ve Zlínském kraji. Zde se zprovozní tři části a ulehčí se aktuálně velmi vytížené dopravě v úseku Babice – Staré město.

Letos se má také zahájit realizace dálnice D11 vedoucí z Trutnova na polské hranice, která má pomoci mezinárodní dopravě a provozu ve městě. Koho by zajímaly přesnější údaje může se podívat přímo do digitální mapy ŘSD, kde najde veškeré informace o dálničních úsecích .

21.1.2024 7:52| autor: Michaela Rubešová | zdroj: Ministerstvo dopravy, ŘSD

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist