Soužití řidičů s cyklisty není jednoduché. Jak by se měly obě skupiny k sobě chovat?

Přestože na silnicích se nejvíce pohybují motorová vozidla, mezi obvyklé účastníky silničního provozu patří také cyklisté. Soužití motoristů s vyznavači bicyklů nebývá jednoduché a tento fakt potvrzuje i průzkum společnosti Continental, který na základě vzorku 501 respondentů, kde více než 73 procent patří mezi aktivní řidiče a zároveň cyklisty, připravila agentura STEM/MARK.
trainright.com_-1100x618.jpg Zdroj: TrainRight.com

V České republice je cyklistika stále atraktivnější. Dobrá zpráva je, že i když počet milovníků bicyklů stoupá, naštěstí jsou poměrně opatrní, protože z dlouhodobého hlediska počet usmrcených cyklistů klesá. Tento trend se snaží podpořit i společnost Continental v rámci kampaně „#Share the road“. Ta je založena na osvětě a na radách, týkajících se ohleduplnosti ke všem účastníkům silničního provozu, ať už se jedná o řidiče osobních nebo nákladních vozů, motocyklisty, cyklisty nebo chodce.

Z průzkumu vyplynulo, že přes 70 % řidičů i cyklistů bylo svědky incidentu, kdy jezdec na kole ohrozil či omezil člověka za volantem automobilu. Pozoruhodné však je, že podobně to platí i naopak, protože dvě třetiny dotazovaných zaznamenaly ohrožení cyklisty automobilem. Jak předcházet těmto zbytečným incidentům? Řešením je ohleduplnost.

Předjíždění cyklistů patří k velkým tématům. Řidiči by měli předjíždět na přehledném úseku, kde mají jistotu, že neohrozí sebe, cyklisty a ani ty, kteří jedou v protisměru. Během manévru by vůz měl cyklistu objíždět s minimálně 1,5metrovým bočním odstupem. Právě dostatečný boční odstup považuje většina lidí za nejdůležitější (osm z deseti účastníků průzkumu).

Pro více než 60 % dotázaných je podobně důležitý i správný výběr místa k tomuto manévru. Více než polovina dotázaných si nemyslí, že by měl vůz během předjíždění výrazně zpomalit. V tomto případě záleží na situaci. Pokud motorista dojede cyklistu na úzkém úseku nebo před zatáčkou, měl by zpomalit a předjíždět až na vhodné části silnice.

Situace, při kterých není vhodné cyklistu předjíždět

  1. Na křižovatce, těsně před odbočením vpravo – cyklista může být na křižovatce ve stejnou chvíli jako automobil, který se chystá odbočit vpravo a může dojít ke srážce. Těmto nehodám lze předejít tím, že řidič nepředjede cyklistu těsně před křižovatkou a nechá ho projet jako prvního. Obě skupiny také nesmí zapomínat na včasné upozornění o změně směru jízdy.
  2. Před přechodem pro chodce – při této situaci může do provozu vstoupit chodec, kterému dává cyklista přednost. Vozidlo, které má v úmyslu předjet cyklistu ještě před přechodem, už nestihne zareagovat a může dojít ke srážce s chodcem. Zároveň na městských přechodech s ostrůvky nemůže řidič dodržet dostatečný boční odstup a cyklistu by předjížděl velice těsně.
  3. Na kruhovém objezdu – cyklisté se zde často řadí více vlevo, aby objezd projeli co nejrychleji. Pro bezpečné projetí zde platí stejná pravidla jako při předjíždění před křižovatkou v bodu 1.
  4. Pokud cyklista úmyslně jede středem jízdního pruhu – může se právě připravovat na odbočení vlevo, nebo je silnice příliž úzká na dodržení bezpečného bočního odstupu.

Řidiči automobilů také nesmí zapomínat na to, že i během vystupování z vozidla mohou ohrozit ostatní účastníky provozu. Často se stává, že řidič otevře dveře od auta těsně před projíždějícím cyklistou. V Nizozemí přišli na to, jak těmto nehodám předcházet. Možná se návod bude hodit i u nás: pravidlo „holandského chvatu“ je jednoduché. Při vystupování otevírá řidič dveře vzdálenější pravou rukou.Tento pohyb ho donutí pootočit trup a umožní získat lepší výhled dozadu z okna i zrcátka.

Cyklisté mohou přispět k větší bezpečnosti tím, že budou předvídavější. Například, při horší viditelnosti by neměli zapomínat na reflexní prvky a dobré osvětlení, protože jinak se stávají pro řidiče téměř neviditelnými. Kromě povinných prvků výbavy, jako jsou bílá odrazka vpředu, červená vzadu a oranžové na obou pedálech a paprscích kol, musí být jízdní kola za snížené viditelnosti vybavena i bílým světlem vpředu a červeným vzadu. V posledních letech je k dostání také cyklistické oblečení, které obsahuje reflexní prvky a cyklista je tak vidět ještě lépe.

 

2.10.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist