Soužití řidičů s cyklisty není jednoduché. Jak by se měly obě skupiny k sobě chovat?

Přestože na silnicích se nejvíce pohybují motorová vozidla, mezi obvyklé účastníky silničního provozu patří také cyklisté. Soužití motoristů s vyznavači bicyklů nebývá jednoduché a tento fakt potvrzuje i průzkum společnosti Continental, který na základě vzorku 501 respondentů, kde více než 73 procent patří mezi aktivní řidiče a zároveň cyklisty, připravila agentura STEM/MARK.
trainright.com_-1100x618.jpg Zdroj: TrainRight.com

V České republice je cyklistika stále atraktivnější. Dobrá zpráva je, že i když počet milovníků bicyklů stoupá, naštěstí jsou poměrně opatrní, protože z dlouhodobého hlediska počet usmrcených cyklistů klesá. Tento trend se snaží podpořit i společnost Continental v rámci kampaně „#Share the road“. Ta je založena na osvětě a na radách, týkajících se ohleduplnosti ke všem účastníkům silničního provozu, ať už se jedná o řidiče osobních nebo nákladních vozů, motocyklisty, cyklisty nebo chodce.

Z průzkumu vyplynulo, že přes 70 % řidičů i cyklistů bylo svědky incidentu, kdy jezdec na kole ohrozil či omezil člověka za volantem automobilu. Pozoruhodné však je, že podobně to platí i naopak, protože dvě třetiny dotazovaných zaznamenaly ohrožení cyklisty automobilem. Jak předcházet těmto zbytečným incidentům? Řešením je ohleduplnost.

Předjíždění cyklistů patří k velkým tématům. Řidiči by měli předjíždět na přehledném úseku, kde mají jistotu, že neohrozí sebe, cyklisty a ani ty, kteří jedou v protisměru. Během manévru by vůz měl cyklistu objíždět s minimálně 1,5metrovým bočním odstupem. Právě dostatečný boční odstup považuje většina lidí za nejdůležitější (osm z deseti účastníků průzkumu).

Pro více než 60 % dotázaných je podobně důležitý i správný výběr místa k tomuto manévru. Více než polovina dotázaných si nemyslí, že by měl vůz během předjíždění výrazně zpomalit. V tomto případě záleží na situaci. Pokud motorista dojede cyklistu na úzkém úseku nebo před zatáčkou, měl by zpomalit a předjíždět až na vhodné části silnice.

Situace, při kterých není vhodné cyklistu předjíždět

  1. Na křižovatce, těsně před odbočením vpravo – cyklista může být na křižovatce ve stejnou chvíli jako automobil, který se chystá odbočit vpravo a může dojít ke srážce. Těmto nehodám lze předejít tím, že řidič nepředjede cyklistu těsně před křižovatkou a nechá ho projet jako prvního. Obě skupiny také nesmí zapomínat na včasné upozornění o změně směru jízdy.
  2. Před přechodem pro chodce – při této situaci může do provozu vstoupit chodec, kterému dává cyklista přednost. Vozidlo, které má v úmyslu předjet cyklistu ještě před přechodem, už nestihne zareagovat a může dojít ke srážce s chodcem. Zároveň na městských přechodech s ostrůvky nemůže řidič dodržet dostatečný boční odstup a cyklistu by předjížděl velice těsně.
  3. Na kruhovém objezdu – cyklisté se zde často řadí více vlevo, aby objezd projeli co nejrychleji. Pro bezpečné projetí zde platí stejná pravidla jako při předjíždění před křižovatkou v bodu 1.
  4. Pokud cyklista úmyslně jede středem jízdního pruhu – může se právě připravovat na odbočení vlevo, nebo je silnice příliž úzká na dodržení bezpečného bočního odstupu.

Řidiči automobilů také nesmí zapomínat na to, že i během vystupování z vozidla mohou ohrozit ostatní účastníky provozu. Často se stává, že řidič otevře dveře od auta těsně před projíždějícím cyklistou. V Nizozemí přišli na to, jak těmto nehodám předcházet. Možná se návod bude hodit i u nás: pravidlo „holandského chvatu“ je jednoduché. Při vystupování otevírá řidič dveře vzdálenější pravou rukou.Tento pohyb ho donutí pootočit trup a umožní získat lepší výhled dozadu z okna i zrcátka.

Cyklisté mohou přispět k větší bezpečnosti tím, že budou předvídavější. Například, při horší viditelnosti by neměli zapomínat na reflexní prvky a dobré osvětlení, protože jinak se stávají pro řidiče téměř neviditelnými. Kromě povinných prvků výbavy, jako jsou bílá odrazka vpředu, červená vzadu a oranžové na obou pedálech a paprscích kol, musí být jízdní kola za snížené viditelnosti vybavena i bílým světlem vpředu a červeným vzadu. V posledních letech je k dostání také cyklistické oblečení, které obsahuje reflexní prvky a cyklista je tak vidět ještě lépe.

 

2.10.2019 10:00| autor: Tomáš Malík | zdroj: Continental

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist