Co všechno ještě brání stavbě pražského okruhu mezi D1 a Běchovicemi? Dodělat tůňky, vykoupit pozemky, získat stavební povolení a vybrat zhotovitele

Pražský okruh coby jedna z klíčových dopravních staveb má stále hodně daleko ke svému kompletnímu dokončení. Pokud ale vše půjde podle plánu, zhruba za čtyři roky by mohl být po dlouhé době rozšířen, a to konkrétně v úseku mezi D1 a Běchovicemi. Než se ale začne přímo stavět samotná komunikace, je potřeba ještě dořešit několik věcí.
d0-obchvat-1100x618.jpg Zdroj: Tiskový servis ŘSD

Praha dlouhodobě trpí absencí vnějšího obchvatu. Vede to až k absurdním situacím, kdy by ekologičtí aktivisté nejraději zakázali vjezd do města alespoň pro nákladní dopravu, jenže ta často reálně nemá kudy město objet. Platí to zejména pro jihovýchodní část Prahy, kde všechny kamiony musí přes Spořilov a dále na Jižní spojku. Aktuálně se ovšem zdá, že v horizontu nižších jednotek let by konečně mohlo dojít k nápravě. Jak ŘSD oznámilo na svém nedávném tiskovém brífinku, právě část obchvatu spojující D1 a Běchovice má k realizaci poměrně blízko. Začít stavět by se mohlo už příští rok.

V současnosti běží přípravy a probíhají první menší stavební úpravy, které nepřímo souvisí s výstavbou samotné komunikace. Jedná se o takzvaná kompenzační opatření. Spolu s tím pak paralelně probíhají ještě další nutné kroky například v podobě výkupu pozemků.

Dnes už je ve hře i vyvlastnění

Zmíněná kompenzační opatření mají za cíl eliminovat vliv stavby na přírodu. V praxi jde například o situace, kdy chystaná silnice například zabere místa s výskytem obojživelníků, a proto se před výstavbou připraví lokality, kam se živočichové mohou přesunout. Přesně tento případ demonstrovalo ŘSD v blízkosti Počernického rybníka, kde byly za tímto účele vybagrovány tůně. Podobných případů na zhruba 12,5 km dlouhé trase připravované části pražského okruhu je celkově 16. Realizace těchto kompenzačních opatření předcházel biologický průzkum, který probíhá už od roku 2016. Všechny vytipované přírodní lokality by měly být upraveny ještě do konce letošního roku.

Videoreportáž: Jak se staví dálnice

ŘSD zároveň ale řeší další důležité věci, jako je zejména výkup pozemků. V současnosti je vyřešeno 85 % potřebných pozemků. Jak zaznělo na tiskovém brífinku, u podobných projektů je vždy s malou částí problém. Důvodem mohou být třeba exekuce vztahující se na dané pozemky, výkup prodlužuje také byrokracie nebo může být pozemek součástí nějakého dalšího řízení (např. rozvodového). Samozřejmě výkup brzdí i různé připomínky nebo majitelé, kteří prostě nereagují. V případě chystané části okruhu mezi D1 a Běchovicemi už byl rozeslán zbývajícím vlastníkům dopis s informací o tom, že dalším krokem může být i vyvlastnění.

Celá stavba rovněž ještě čeká na stavební povolení, které by mělo ministerstvo dopravy vydat do konce letošního roku. Poté bude následovat výběr zhotovitele. ŘSD očekává, že o tuto stavbu bude mezi firmami velký zájem. Jde totiž o prestižní věc a navíc to je zakázka za zhruba 12 miliard korun. Výběrové řízení by mělo být vyhlášeno ještě letos a proces pravděpodobně poběží celý příští rok. Pokud nenastanou nějaké komplikace, stavět by se mohlo začít na konci roku 2024. Obvykle se začíná s těmi nejsložitějšími objekty, jako jsou mosty a tunely. Hotovo má být v roce 2027.

Pět mostů, dva tunely

Chystaná část pražského okruhu je dlouhá přesně 12 637 m, zahrnuje dva tunely, pět mostů a čtyři mimoúrovňové křižovatky. Součástí jsou také protihlukové valy osazené vegetací a celkem 7,8 km protihlukových stěn. Kompletní informace o této stavbě jsou dostupné na stránkách ŘSD, vizualizaci si můžete prohlédnout na přiloženém videu:

14.8.2023 7:44| autor: Lukáš Dittrich | zdroj: ŘSD

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist