Praha se chce zbavit směrových tabulí. Přidělá tím potíže řadě řidičům bez chytrých telefonů

Hlavní město Česka se ještě donedávna řadilo k evropským metropolím, kde orientační tabule pomáhají navést řidiče k firmám, ke školám a třeba i k lékárnám. S tímto chytrým řešením fyzické navigace se ale magistrát chce nadobro rozloučit. Rozhodnutí o zrušení směrových tabulích nemá přitom zrovna logická odůvodnění.
00_smerove-tabule-1100x618.jpg Zdroj: smerovatabule.cz

Řidiči bez navigace jsou nahraní

Zúčastnili jsme se neformální tiskové besedy, na které promluvili zakladatelé neziskového spolku Tudy trefím. Ten má za cíl se pokusit zachovat směrové tabule, a to pomocí petice, kterou můžete podepsat i vy. Nachází se na jejich stránkách.

Někteří motoristé možná ani nezaregistrovali, že nějaké navigační tabule existují, zatímco jiní je používají téměř denně. Patří mezi ně především ti, kteří nemají chytrý telefon, který by je k cíli navedl pomocí navigace. Ta mimochodem není všespasná, protože leckdy nedokáže dovést do cíle přesně. Peter Ralbovský, který stál u zrodu směrových tabulí v roce 2002, uvedl, že by orientační tabule a navigace měly fungovat v symbióze. Tedy, že navigace navede na místo a tabule pak přímo do konečného cíle například tam, kde se nachází parkoviště.

Důležité je připomenout, že ne každý motorista vlastní chytrý telefon a netýká se to pouze seniorů. Řada lidí ve středním věku má tlačítkový mobil, navigaci si tedy v něm nemohou spustit. Směrové tabule jsou pro tyto lidi tedy zcela klíčové, obzvlášť v místech, která jsou problematicky dohledatelná. A pokud zmizí tabule, mohou i některé firmy přijít o zákazníky, kteří je jednoduše nebudou moci najít.

V okruhu jednoho kilometru jsou maximálně tři tabule

Magistrát hlavního města tvrdí, že cedule zabírají mnoho místa. „Radním vadí jedna tyčka v zemi, která zabírá minimum místa, ale to že se v centru města válí elektrické koloběžky všude, jen ne tam, kde je pro ně vyhrazené místo, to je zcela v pořádku,“ řekl na besedě Peter Ralbovský. Argument se zabíráním veřejného prostoru je tedy zcela nesmyslný. Oba zakladatelé si spíše myslí, že jde pouze o zalíbení se voličům. Zrušit malým podnikatelům tabule je pro ně jednoduší než se zabývat většími problémy.

Dalším důvodem, o který se město opírá, je vizuální smog. Ten by se ale měl primárně týkat reklamních ploch a billboardů, kterých se po Praze nachází stále dost a nikdo s nimi nic nedělá. Tyto plochy jsou reklamní, zatímco směrové tabule nemají za účel prodávat reklamu, ale fungují jako navigace na posledním kilometru. A protože firmy využívají maximálně tři takové tabule, není jimi zahlceno celé město. Na tabulích se navíc nachází pouze název společnosti, šipka a vzdálenost.

Magistrát odmítá jakoukoli diskuzi

Jan Bartoška, který je jedním ze zakladatelů spolku Tudy trefím, na besedě tvrdil, že by měl snahu situaci řešit s vedením města, to ale nemá žádný zájem o diskuzi, natož hledat nějaký kompromis, který by vyhovoval oběma stranám – především tedy městu a samotným společnostem. Bartoškovi se navíc nelibí, že by se tabule měly zrušit bez adekvátní náhrady. Což by mohlo do budoucna přinést problémy, pokud by se ukázalo, že rozhodnutí města nebylo zcela správné.

Jedinou možností, jak se pokusit zanechat zbývající směrové tabule na svém místě, je tedy petice, kterou spolek vytvořil. Čím dříve spolek získá další hlasy, tím spíše může se situací něco dělat. Kdy se rozhodne magistrát k úplnému odstranění není přesně stanoveno, ale podle spolku by se tak mohlo stát už do pár měsíců.

21.10.2023 7:22| autor: Michaela Rubešová | zdroj: smerovatabule.cz, tudy trefim spolek
Více o tématu: cedulenavigace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist