Léto bude deštivé. Víte, jak zvládnout aquaplaning?

Předpověď počasí na nejbližší dny je dost nasáklá vodou. Tedy pokud jí múžeme věřit. Tak jako tak když venku prší, je třeba se mít na pozoru a vědět, co dělat.

Tak na začátek, i když každý čtenář Autowebu zřejmě bezpečně aquaplaning zná… Jde o jev, který nastává při určité rychlosti auta (motorky, kola, a tak dále) a určitého množství vody na vozovce. Zjednodušeně řečeno jde o to, že pokud je na silnici hodně vody a vy jedete rychle (a mezní rychlost souvisí právě s tím, jak moc vody na asfaltu protéká, jaké máte gumy, vzorek,…), dojde k tomu, že se před pneumatikami začne voda hromadit, dostane se pod ně a dojde ke ztrátě přilnavosti. A posléze k neovladatelnosti vozidla.

ČTETE TAKÉ: Jak být lepším řidičem – vedení pohledu

V tuto chvíli bych rád odpověděl na otázku vznesenou v nadpisu, a to tak, že „ne.“ Tedy ne všichni neví, jak zvládnout aquaplaning, abych nekřivdil. Stačila ale hodina intenzivního deště a jízda kolem Prahy, abych viděl, jak moc je pro některé řidiče zvládnutí nadměrného množství vody problematické. Nejhorší ukázku (ne)zvládnutí aquaplaningu mi pak předvedla hlídka Policie, která přede mnou ve služební Škodě Octavia vjela do podjezdu, ve kterém se vytvořil malý rybníček. Jen náhodou to neskočilo odřenými plechy.Protože podle meteorologů nás teď čeká pár opravdu deštivých dnů, zopakujme si, jak na věc. Ti čtenáři, kteří ví o co jde a nudili by se tady, mohou klidně kliknout na něco atraktivnějšího, třeba na záběry, jak jezdí mistr světa v rally a zneuctil mistra gymkhana.

DOPORUČUJEME: Sebastien Loeb pokořil Kena Blocka. Jak jinak…

Základním pravidlem, které jsem se dozvěděl kdysi dávno na polygonu v Mostě, je při aquaplaningu nedělat nic. Tedy ne doslova, ale je nežádoucí zatáčet, akcelerovat, brzdit. Jde o to, že ve chvíli, kdy auto surfuje na hladině, je to stejně málo platné. Ideální je držet pevně volant v přímém směru, vyšlápnout spojku, odpojit tím kola od motoru, auto zpomalí a sedne si skrz vodu opět na asfalt.

Pokud kolize nastane v táhlé zatáčce, a je na to místo, vyplatí se podržet kola v rovině, zpomalit, a  jakmile se gumy „chytnou,“ tak zatočit. Pokud jedete hodně rychle a nebo je zatáčka značně utažená, tak asi máte bohužel smůlu. Nejsnazší je samozřejmě aquaplaningu předcházet a to tak, že když začne pršet, prostě sundat nohu z plynu a zvolnit.

Máte na věc jiný pohled nebo zkušenosti s aquaplaningem? Neostýchejte se napsat do komentářů pod článkem.

Filip Rakovan

16.7.2012 4:10| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist