Bude nákup pneumatik jednodušší?

Od listopadu najdete na každé pneumatice informační štítek s objektivními informacemi o její kvalitě.

Od listopadu letošního roku se z nařízení Evropské Unie radikálně změní trh s pneumatikami. Každá pneumatika totiž projde kontrolním testem, který se zaměří na tři kvalitativní aspekty. Jsou jimi úspora paliva (tedy valivý odpor), brzdění na mokru a hlučnost.

Všechno najdete přehledně (a graficky) zobrazené na každé pneumatice, takže by měl být nákup o dost jednodušší. Ale stačí opravdu tři měřítka, podle kterých můžete veškeré druhy gum srovnat do řady a vybrat tu pravou?

Abych mohl na tuhle otázku relevantně odpovědět, vyrazil jsem na školení společnosti Michelin, která mě do tajů ideálního obutí zasvětila. V tuhle chvíli určitě řada z vás znejistila a očekáváte otevřenou reklamu (a spoustu té skryté).

Nevěřící Tomáše nepřesvědčím, ale na následujících řádcích bych se rád zaměřil na holá fakta, která povedou k závěru, na kterém se nejspíš shodneme všichni.


Abych se tedy vrátil k otázce v úvodu, zda jsou tři parametry ideální pro volbu pneumatiky, tak odpovídám, že nejsou. Dostačující? Ale jistě, většinu zákazníků zajímá (a zajímat bude) hlavně cena.

Když si ale k ruce vezmeme statistiky, zjistíme, že přes 70 % všech nehod vznikne za sucha. Na 75 % nehod vznikne na rovné silnici, z toho pouhých 20 % je na mokru. Zaměřme se na zatáčky a zjistíme, že tam se nehody za sucha a mokra dělí rovným dílem – tedy 50 %.

Co z toho vyvodit? Že kromě toho, jak pneumatika brzdí na mokru, je hodně důležité i brzdění za sucha a ovladatelnost pneumatiky na mokru. A to v současnosti metodika vůbec nezohledňuje. A to není jediná piha na kráse barevných grafů. Co takové zimní pneumatiky? Zajímá vás, jak bude brzdit na mokru? Většinu spíš zajímá, jestli vyjedou zasněženou cestu na chalupu, nebo se vyhnou překážce a bezpečně zastaví.

Kvůli tomu Michelin přišel se strategií Total Performance, která dává všem najevo, že ostatní (neméně) důležité parametry nejsou přehlížené, ba naopak, mají stejnou váhu jako ty, které se nakonec dostanou na samolepku v obchodu.

Evropská Unie vykročila správným směrem, ale zůstala tak trochu na půli cesty. Nastavená metodika preferuje pneumatiky fungující na mokru, což může vést k tomu, že se někteří výrobci zaměří jen na to, co je vidět. Ostatně, nebylo by to poprvé. Nezbývá než doufat, že se v budoucích letech testy rozšíří o další parametry. Získat tím můžeme především my – zákazníci, bez ohledu na to, kterou značku ve finále zvolíme.

23.7.2012 8:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist