Dopravní obsluha a zásobování znovu navštívené

Řada dotazů v Právní poradně míří na problematiku výkladu pojmu „dopravní obsluha“ a „zásobování“.

Ačkoliv jsem na toto téma již před lety jeden článek psal, ne všichni v něm (soudě dle reakcí) nalezli jednoznačné odpovědi (jak si dál řekneme, není jednoznačné odpovědi snadné vždy nalézt), tudíž se na toto téma podíváme ještě jednou a zejména v duchu dotazů, na které jsem měl možnost odpovídat.

Praxe ukazuje, že omezení zejména zákazových značek na „dopravní obsluhu“ a „jen pro zásobování“ patří a patřilo mezi dopravními inženýry k velké oblibě. Zásadní problém tkví ale v tom, že definice dopravní obsluhy a zásobování sotva drží krok s rozvojem silniční dopravy, což se promítá i v její nedostatečné definici.

Čtěte také: Pozemní komunikace – kde ještě platí pravidla a kde už ne

Samotná definice zásobování a dopravní obsluhy je obsažena pouze v §15 odst. 2 a 3 vyhl. č. 30/2001 Sb. takto:

„Dodatková tabulka č. E 13 s nápisem „JEN ZÁSOBOVÁNÍ“ omezuje platnost značky, pod kterou je umístěna, na vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast za značkou a na vozidla s označením č. O 1; pro tato vozidla neplatí značka, pod kterou je umístěna dodatková tabulka s nápisem „MIMO ZÁSOBOVÁNÍ“.

Dodatková tabulka č. E 13 s nápisem „JEN DOPRAVNÍ OBSLUHA“ omezuje platnost značky, pod kterou je umístěna, na vozidla zajišťující zásobování nebo lékařské, opravárenské, údržbářské, komunální a podobné služby pro oblast za značkou, na vozidla s označením č. O 1, vozidla taxislužby a na vozidla, jejichž řidiči, popřípadě provozovatelé mají v místech za značkou bydliště, sídlo nebo garáž; pro tato vozidla neplatí značka, pod kterou je umístěna dodatková tabulka s nápisem „MIMO DOPRAVNÍ OBSLUHY“.Vezměte tedy výklad jednotlivých definic popořadě.

„Jen zásobování“ má užší charakter než „jen dopravní obsluha“ a pokrývá:

– samotné zásobování, pod kterým si lze představit dodávky zboží všeho druhu (sem bych zahrnul např. i obchodní zástupce společností, které jednotlivé zboží teprve nabízejí, tzn. nikoli jen ty, kteří opravdu vezou zásoby);

– dále pak lékařské služby a vozidla označená O 1 (zde asi výkladové komplikace nevznikají)

– dále „opravárenské, údržbářské a komunální služby“; tato část definice je poněkud zastaralá a není z ní zřejmé, jestli se myslí jen oprava a  údržba a komunální služby související s danou komunikací či nikoliv, nicméně dle mého názoru se to vztahuje na všechny možné služby tohoto druhu, tzn. nikoli pouze ve vztahu k pozemním komunikacím a mohli by sem patřit všichni možní řemeslníci, opraváři čehokoliv, zahradníci, uklízeči apod.

– a na závěr „podobné služby“; tato zbytková klauzule ponechává prostor pro volnou interpretaci a neváhal bych pod ní zahrnout dodavatelé všech možných služeb, tzn. prakticky všechny (zpravidla) podnikatele a jejich zaměstnance poskytující zboží, produkty a služby (v úzkém významu slova) jakéhokoliv druhu; pokud tedy za značku jedete prodat nebo nabídnout produkt či službu, mám za to, že se pod takovou definici vejdete.„Jen dopravní obsluha“, jak je patrno z definice, má širší rozsah. Na jedné straně zahrnuje vše, co obsahuje „Jen zásobování“ + přidává další – dalo by se říci „soukromé“ – případy, a to:

– vozidla taxislužby (to je asi jasné) a

– vozidla, jejichž řidiči nebo vlastníci mají za značkou bydliště, sídlo nebo garáž; tato část definice poutá zpravidla nejvíce dotazů, takže se na ni podíváme podrobněji.

Jak patrno u bydliště nebo sídla, nemusí za tou značkou bydlet jen řidič, ale může i jen vlastník (provozovatel) vozidla. To dává v případě kontroly dostatek argumentů, protože je prakticky nezjistitelné, kdo tam bydlí nebo tam má sídlo. Když řidič řekne, že tam bydlí (nemusí jít o trvalý pobyt), nemá policista nebo strážník jak takovou skutečnost přezkoumat a hlavně vyvrátit.

DOPORUČUJEME: Rady a tipy, jak postupovat při dopravní kontrole

Častý dotaz, který slýchám, je, jestli tam může vjet řidič, který pro někoho jede (jede ho vyzvednout), aniž by tam bydlel, měl sídlo nebo tam měl bydliště nebo sídlo vlastník (provozovatel) auta, se kterým jede. Striktně podle definice asi ne, ale jak uvádím shora, těžko se taková skutečnost přezkoumává.

Praktický dopad definice dopravní obsluhy tak není nutné přeceňovat, protože některé druhy „obsluhy“ jsou natolik obecné a široké, že se pod ně vejde leccos.

Pokud máte z praxe dotaz, neváhejte jej dát do diskuse pod článkem.

4.12.2012 1:00| autor: JUDr. Tomáš Beran

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist