Test celoročních pneumatik: Výhody, nevýhody, legislativa a komu se vyplatí?

Každoročně nastává povinnost přezouvat letní pneumatiky za zimní. Při použití celoročních pneumatik však tato potřeba odpoadá. Jaké jsou jejich výhody a nevýhody a komu se mohou vyplatit?
vector4seasonsgen31-1100x618.jpgCelá galerie 3 Zdroj: Goodyear

Segment celoročních pneumatik v posledních letech rychle roste. Během posledních pěti let zaznamenal v celé Evropě nárůst o 21 %. Současně jde ale o segment, ve kterém řidiči kladou vysoké nároky a očekávají dobře vyladěné pneumatiky, které jim budou dobře sloužit za jakýchkoli silničních a povětrnostních podmínek.

Spousta motoristů před každoročním povinným přezutím na zimní pneumatiky, které nastává 1. listopadu, uvažuje, zda se nevyplatí místo přezouvání z letního obutí na zimní investovat do jedné, zato však univerzální sady celoročních pneumatik. Při této úvaze nastane několik palčivých otázek ohledně výhod a nevýhod celoročních pneumatik. Podíváme se na ně podrobněji.

Historie od roku 1977

Vůbec první celoroční pneumatiky vyvinula společnost Goodyear roku 1977, kdy představila světu model Tiempo, který poprvé v historii kombinoval vlastnosti letní a zimní pneumatiky v jednom. Od roku 1985 potom Goodyear nabízí celoroční pneumatiky pod obchodním názvem Vector a Vector 4Seasons.

Používání správných pneumatik v daném období je ve většině zemí Evropy regulováno zákony. Pro používání letních pneumatik většinou neexistují žádná pravidla, ačkoliv např. v Itálii je zakázané jezdit v létě na zimních pneumatikách s nižším rychlostním indexem, opačně, tedy používání vhodných pneumatik v zimním období reguluje většina států Evropy.

Čtěte také:

Tajemství závodních pneumatik: Nahlédli jsme pod pokličku Goodyearu na závodech WTCR

V České republice platí, že je v období od 1. listopadu do 31. března povinné používat zimní pneumatiky za podmínky, že si to vyžadují aktuální povětrnostní podmínky, např. sníh nebo náledí, případně všude za příkazovou dopravní značkou „Zimní výbava“. Zároveň platí, že hloubka dezénu zimních pneumatik nesmí klesnout pod 4 mm.

Pokud se rozhodnete pro celoroční pneumatiky, platí pro ně stejné podmínky. Jak ale poznat, zda celoroční pneumatiky vyhovují legislativě? Stejně jako zimní pneumatiky i celoroční musí mít na svém boku vyobrazen symbol M+S nebo vločky na pozadí horského štítu. Při nedodržení těchto podmínek nejenže hrozí pokuta, ale také možné krácení pojistného plnění při případné nehodě.

Důležité je věnovat pozornost správnému označení zimních a celoročních pneumatik zejména v Německu, kde platí pouze druhá možnost, tedy symbol vločky. Výjimka platí pro pneumatiky vyrobené před 1. lednem 2018, které budou mít výjimku v používání až do října 2024.

V letním období potom pro celoroční pneumatiky neplatí žádná nařízení, pouze podmínka o minimální hloubce dezénu 1,6 mm, která platí stejně tak pro letní pneumatiky. V tomto bodě je vhodná jistá obezřetnost při každoroční přezouvací sezoně, ačkoliv se přezouvání majitelů celoročních pneumatik netýká.

Pokud jezdíte na celoročních pneumatikách už delší dobu, je vhodné před 1. listopadem změřit hloubku dezénu, zda neklesla pod předepsané 4 mm. V letním období zákonu ještě vyhoví, zatímco pro zimní podmínky už nemusejí být vhodné a je třeba je vyměnit za novou sadu.

Výhody celoročních pneumatik

Jaké se pojí s používáním celoročních pneumatiky výhody? Hlavní výhodou celoročních pneumatik je bezesporu finanční úspora. Díky pneumatikám, které lze využít v létě i zimě, odpadá nutnost investovat do dvou různých sad pro obě období.

S druhou sadou pneumatik se také pojí nutnost pořizovat druhou sadu ráfků a tlakových senzorů, která s použitím celoročních pneumatik odpadá. Stejně tak ušetříte na přezouvání a uskladnění nepotřebné sady v pneuservisu. Pokud máte vždy kompletní obutá kola a přezouváte svépomocí, ušetříte i čas a místo v garáži.

Jistou výhodou je také skutečnost, že celoroční pneumatiky v celkovém kontextu pomaleji zastarávají, což je vlastnost všech pneumatik, na kterou spousta motoristů zapomíná. Výkonnostní parametry pneumatik totiž při stáří 8 až 10 let výrazně klesají.

Zatímco celoroční pneumatiky opotřebujete např. za 4 roky a po celou dobu budete jezdit na správně fungujících pneumatikách, jednu sadu letních a zimních pneumatik budete při stejném nájezdu sjíždět 8 let a přiblížíte se maximální životnosti, při které pneumatiky už nemusejí fungovat správně.

Univerzálnost celoročních pneumatik oceníte i ve chvílích nečekaných výkyvů počasí. Nepřekvapí vás dřívější příchod zimy a ani neobvykle teplý podzim, případně mrazíky ještě v dubnu, kdy už sice zákon používání zimních pneumatik nevyžaduje, ale mohou nastat nepříznivé okolnosti. Ušetříte si tak i nervy při náhlém hledání volného pneuservisu, které bývají v sezoně často přetížené.

Nevýhody celoročních pneumatik

Druhou stranou mince celoročních pneumatik je skutečnost, že mají o něco nižší výkon. I když jsou současné univerzální pneumatiky daleko vyspělejší a poskytují velmi dobré jízdní vlastnosti ve všech ročních obdobích, je nutné počítat s tím, že stále nabízejí určitý kompromis protichůdných požadavků, a tedy mají svoje limity.

Kvalitní letní pneumatiky budou vždy podávat lepší výkon v letních podmínkách a stejně tak kvalitní zimní obutí bude lépe fungovat v zimních podmínkách, zároveň však dávno neplatí, že by celoroční pneumatiky poskytovaly pouze poloviční vlastnosti v každém období.

Celoroční pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 např. sbírají vítězství v nezávislých testech celoročních pneumatik a zároveň obsazují horní příčky v testech letních a zimních pneumatik. A přitom finančně vycházejí na podobnou částku jako srovnatelné letní či zimní pláště.

Pokud tedy nevyužijete dvě dedikované sady, např. kvůli nízkému nájezdu, rozhodně se vyplatí investovat do jedné sady kvalitních celoročních pneumatik než šetřit a pořídit si třeba čínské letní a zimní gumy nevalné kvality. Nebo ještě hůř – jezdit na takových zimácích celoročně a tzv. je dojíždět i v teplém období.

Pro koho jsou tedy celoroční pneumatiky vhodné? Určitě pro motoristy, kteří autem příliš mnoho nenajedou, pokud bydlí v oblastech s mírnějšími zimami, a také méně náročné řidiče, kteří nepotřebují využívat dokonalých vlastností dedikovaných pneumatik, např. při sportovním stylu řízení.

Při výběru pneumatik platí víc než jindy, že šetřit se rozhodně nevyplatí. Ostatně ty čtyři gumové obruče jsou nakonec to jediné, co drží auto na silnici. Vedle správné volby pneumatik také platí, že je o ně třeba pečovat, tedy pravidelně alespoň jednou za měsíc kontrolovat tlak a jednou za sezonu seřídit geometrii podvozku.

8.7.2022 8:02| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist