Tajemství závodních pneumatik: Nahlédli jsme pod pokličku Goodyearu na závodech WTCR

Pneumatiky samy o sobě skrývají mnohá tajemství. A co teprve závodní pneumatiky? S Goodyearem jsme se na závodech WTCR a Pure ETCR na Hungaroringu dozvěděli něco nového.
wtcr-1-1100x618.jpgCelá galerie 6 Zdroj: Goodyear

Závodní auta potřebují také závodní pneumatiky. Jelikož jsou čtyři pryžové obruče tím jediným, co zajišťuje kontakt auta se silnicí, v tomto případě závodní dráhou, jsou pneumatiky součástí, která si zaslouží velkou pozornost.

Být dodavatelem pneumatik pro prestižní závodní série je nejen dobrou reklamou, ale také vývojovou laboratoří. Goodyear se pochopitelně jako spousta jiných výrobců účastní závodů po celém světě, např. série NASCAR, nejpopulárnějšího motoristického sportu (a sportu vůbec) za oceánem, nebo slavné Rally Dakar.

V Evropě jsme ovšem Goodyear nějaký čas neviděli, to se ovšem změnilo nedávno, zato však prémiová americká značka pneumatiky uzavřela partnerství s věhlasnými závodním sériemi. Snad nejprestižnějším je WEC (World Endurance Championship), jehož součástí je i nejslavnější vytrvalostní závod světa, 24h Le Mans.

Dále nechybí ELMS (European Le Mans Series), světový šampionát cesťáků WTCR, její elektrická obdoba Pure ETCR nebo britský šampionát cesťáků BTCC. Goodyear je hlavním a jediným dodavatelem pneumatik pro šampionát WTCR a ETCR od roku 2020 a bude jím minimálně ještě do příští sezony 2022.

Právě při nedávném závodu na Hungaroringu jsme dostali možnost trochu nahlédnout pod pokličku závodních pneumatik Goodyear. Ačkoliv spousta informací je přísně střeženým tajemstvím, dozvěděli jsme se dost zajímavých a překvapivých informací o závodních pneumatikách.

Kompletní servis

Součástí každého závodního víkendu je i tým inženýru a techniků z Goodyearu, kteří mají k dispozici kompletní zázemí v paddocku sestávající ze dvou kamionů s menší laboratoří a obrovským stanem, ve kterém se přezouvají pneumatiky.

Nejvíce práce se vykoná ve čtvrtek před začátkem závodního víkendu, kdy všechny závodní týmy dodají Goodyearu svoje ráfky a technici na ně nazují nové pneumatiky. Po zbytek víkendu potom stánek Goodyearu slouží jako podpůrné středisko, které úzce spolupracuje se všemi týmy a je k dispozici, kdykoliv má někdo nějaký problém.

Správně nahustit

Zajímavé je, jakým médiem se závodní pneumatiky plní. Goodyear všem týmům pneumatiky „nafoukne“ obyčejným vzduchem, je potom na jednotlivých týmech, jestli zůstanou u vzduchu, nebo jej vymění za inertní plyn, např. dusík či jeho různé směsi, aby vinou zahřívání pneumatik nedocházelo ke změnám tlaku. Ne všechny týmy ale inertní plyn používají.

Mimochodem tlak závodních pneumatik je také jednou z důležitých veličin, které je třeba sledovat, především v souvislosti s nastavením geometrie, tedy optimálním fungováním podvozku a maximálním využitím mechanické přilnavosti. Přesné tlaky nám technici neprozradili, jednak jsou tajemstvím jednotlivých týmů, zadruhé každému jezdci se nastavují jinak podle jízdního stylu.

Jsou ale nižší než u civilních vozidel, díky tužší konstrukci bočnic, potřebě větší kontaktní plochy s povrchem a celkové nižší hmotnosti závodních vozů. Pokud např. Hyundai i30 N v civilním provedení má předepsané tlaky 2,5 a 2,2 baru pro přední, resp. zadní pneumatiky, závodní Hyundai Elantra TCR se bude pohybovat někde pod dvěma bary.

Jak dlouho vydrží?

Závodní pneumatiky pro šampionát WTCR pochopitelně nemají dlouhého trvání, jelikož víc než o dlouhodobou výdrž jde o maximální přilnavost. Přesto vydrží překvapivě dlouho, klidně i více závodních víkendů. Každý pilot má do každého závodu alokovaných 12 kusů nových suchých slicků (na začátku sezony je to 18 kusů) a 10 kusů ojetých si jich může přenést z minulého závodu.

Správné hospodaření s pneumatikami je tedy součástí taktiky, jelikož pneumatiky musejí vystačit na tréninky, kvalifikace a dva ostré závody. Goodyear dále do závodů alokuje i mokré pneumatiky se vzorkem pro případ deště.

Označení pneumatik

Zajímavostí je poněkud netradiční označení závodních pneumatik. Standardní silniční pneumatiky se označují ve formátu např. 195/50 R15 Y, kde první číslo před lomítkem značí šířku běhounu v milimetrech, druhé číslo za lomítkem výšku bočnice v procentech šířky, písmeno R radiální konstrukci, číslo 15 šířku ráfku v palcích a Y rychlostní index.

Závodní pneumatiky se označují podle trochu odlišného systému. Pro sérii WTCR mají rozměr 265/660 R18 na všech čtyřech kolech, kde 265 značí šířku v milimetrech, 660 průměr celé pneumatiky v milimetrech a R18 tradiční označení radiálních pneumatik a ráfku o průměru 18 palců.

Pure ETCR

Zatímco vozy WTCR využívají hladké a mokré pneumatiky, vozy ETCR si musejí vystačit pouze s jednou univerzální pneumatikou jak pro suché, tak mokré podmínky. Nejenže běhoun má vzorek, ale také směs je upravena pro potřeby elektrických vozů.

Jednak závodí v poněkud odlišném formátu kratších sprintů, na druhou stranu elektrické vozy jsou těžší, takže pneumatiky snáze podléhají opotřebení, stejně jako elektromotor disponuje mnohem vyšším výkonem a točivým momentem, který je také nutné zohlednit v odolnější směsi. Pneumatiky pro ETCR poznáte podle bledě modrých nápisů Goodyear na bočnici.

Závodní technologie v silničních pneumatikách

Motorsport je líhní moderních technologií, a tak je běžné, že co se vyzkouší a osvědčí v závodech, časem se přenese i do silničních vozidel. A s pneumatikami to není jinak, ačkoliv je to třeba brát trochu s rezervou.

Pochopitelně je závodní pneumatika jednoúčelová a její životnost je velice krátká, v nízkých stovkách kilometrů, zatímco silniční pneumatiky musejí odolat celé škále povětrnostních podmínek, musejí být mechanicky odolné vůči nečistotám a zároveň sloužit dlouhou dobu.

Poznatky ze závodních okruhů ale při konstrukci silničních pneumatik, zejména extrémního zaměření pro sportovní a okruhové použití, jako např. Goodyear Eagle F1 SuperSport RS, můžeme vypozorovat. Třeba hloubku dezénu mají totožnou s pneumatikami pro WTCR, tedy 5 mm, a to z toho důvodu, že by se vyšší dezén příliš deformoval a nezaručoval tak perfektní vlastnosti, např. reakce na řízení.

Z podobného důvodu jsou tužší také bočnice pneumatiky. A zanedbat nesmíme ani zkušenosti s vývojem směsi a dezénu. Nezřídka si výrobci sportovních vozů nechají od Goodyearu navrhnout pneumatiky kategorie UHP přímo na míru. Motorsport tedy není pouze jistou formou propagace značky, ale nakonec dostanete i lepší produkt, se kterým bude vaše auto optimálně fungovat.

26.8.2021 7:39| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist