Test Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi: Když kombík není jenom praktický

Nová generace Peugeotu 508 patří mezi ta auta, u kterých je kombi, troufám si tvrdit, ještě hezčí než sedan.
peugeot-508-41-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Peugeot

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 9.2

Pro mě je 508 SW jedno z nejhezčích aut současnosti. A je to naprosto dominantní emoce, kterou auto vyvolává. Kdykoliv jsem k němu přicházel, jedno, z které strany, vždycky jsem si uvědomil, jak se mi líbí. A nezměnilo se to ani po usednutí dovnitř, protože opravdu povedený je i vnitřek.

A že se design auta povedl, je vidět i z reakcí a dotazů ostatních lidí. Nadšení z auta trvá i po rozjetí, protože i jako auto se nová 508 povedla. O to víc zamrzí poměrně dost zbytečných chyb u různých prvků výbavy, bez kterých by se navíc člověk klidně obešel.

Auto v dnešní době, kdy se většina produkce posouvá do výšky, působí se svou nízkou siluetou jako zjevení. Ta by sama o sobě nestačila, ale protože designéři zachovali ideální proporce šířky a délky, výsledkem je přitažlivá karoserie klasických tvarů. A ani to by nestačilo, kdyby výsledek nefungoval jako auto, ale naštěstí pro Peugeot se nová 508 i po této stránce povedla.

Řídí se příjemně a nenuceně, podvozek je naladěný na ideální hranici mezi pohodlím a jistým ovládáním a i hezky spolupracuje s malým volantem, který je nedílnou součástí i-Cockpitu. A že se Peugeot opravdu nebojí a chce zaujmout, dokazuje použití bezrámových skel dveří. Ta, stejně jako u jiných značek, trochu zajedou při otevření dveří a po zavření se opět dovřou.

Pokud máte strach o aerodynamický hluk, můžete být bez obav, i v rychlostech kolem 170 km/h není nepříjemný. Ujel jsem s autem na jeden zátah něco přes 1000 km a nepřijel jsem nijak zničený, naopak jsem si cestu užil. A to za průměrnou spotřebu skvělých 7,1 l/100 km.

Námi testovaný kus poháněl naftový motor o objemu dvou litrů s výkonem 130 kW a točivým momentem 400 Nm, spřažený s osmistupňovým automatem, přes který pohání přední kola. Jeden z jízdních režimů (vedle Sport a Comfort) umožňuje i manuální řazení pádly pod volantem. Pokud chcete mít z jízdy trochu sportovnější prožitek, je lepší zvolit právě manuální mód.

Motor uspokojí většinu řidičů bez ambicí být nejrychlejší na německé dálnici, a za to se odmění spotřebou, kterou není problém stlačit pod pět litrů při klidné jízdě. Při studených startech se jeho naftovost projeví, jinak je zvukový projev v pořádku. Turbodíra je znatelná, ale ne obtěžující a i rozsah otáček je v pořádku.

Stejně jako vnější design je i interiér nenuceně luxusní a originální. Mám k němu jen dvě výtky. První se týká infotainmentu, který se hodí do 308, ale do auta za milion korun už ne, zde jeho grafika působí hodně lacině. Druhá je obvyklá, ovládání klimatizace na dotykovém displeji není ideální a navíc je menu dost nelogické. Přepnout mezi jedno- a dvouzónovou variantou vyžaduje jít do nastavení a rozhodně není snadné je zvládnout za jízdy.

Ale architektura palubní desky, použité materiály, jedna řada tlačítek klávesových a druhá dotykových a i zobrazení přístrojového štítu se širokou možností nastavení je naprosto parádní. Zajímavě působí i prostor pro uložení telefonu (se schopností bezdrátového dobíjení) v prostoru pod středovým tunelem. Sedačky jsou příjemné, s masážní funkcí a vyhříváním.

Čtěte také: Peugeot odhaluje koncept ostré 508 s výkonem 400 koní a hybridní čtyřkolkou

A zde se dostávám k několika nepochopitelným přehmatům jinak skvělého auta. První věc je typická i pro další modely značky – všechno totiž trvá dlouho. Nastartování motoru, vypnutí motoru, zobrazení parkovací kamery (to je jedno z nejhorších vůbec), reakce adaptivního tempomatu (těch taky nenajdete moc horších), náběh infotainmentu atd. Všechno trvá otravně dlouho.

Takže motor nevypnete, protože sice tlačítko zmáčknete, ale nic se nestane. Při couvání téměř narazíte do auta za vámi, protože kamera má zpoždění, pro naladění rádia nebo cokoliv souvisejícího s infotainmentem můžete napočítat do dvaceti.

A je toho víc, zavírání zadního víka kopnutím pod nárazníkem jsem nerozchodil ani jednou, systém pro automatické parkování je složitější než instalace Windows, takže ten jsem taky nevyzkoušel ani jednou, nepodařilo se mi pochopit osvětlení v interiéru, které svítí buď pořád, nebo vůbec.

Automatické dálkovky, které se rozsvěcují běžně i v Praze plné pouličních lamp, už jsou jen drobnost. Aspoň že vás můžou potěšit prvky výbavy, které fungují bezproblémově, například systém detekce chodců v noci, pěkně hrající audiosoustava Focal nebo celkem dobře fungující hlasové povely.

Zvenku nejvíc zaujme silueta víc než kombi připomínající shooting brake. I tak se auto dá jako kombi samozřejmě používat, přičemž kufr má objem průměrných 530 litrů (po sklopení sedadel potom 1780 litrů). Na podlaze kufru potěší kolejnice s posuvnými zarážkami pro uchycení nákladu.

S novou 508 se Peugeot konečně zase vrátil mezi výrobce, o nichž se automobiloví nadšenci baví a vášnivě diskutují. Jeho design nemůže nechat chladným vůbec nikoho a cena od 1 130 000 korun v případě námi testované výbavy GT je také dost sebevědomá. O to víc zamrzí řada úplně zbytečných a laciných chyb, které se ale třeba v průběhu života modelu podaří vyřešit.

2.5.2020 12:06| autor: Jiří Kotyk

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist