Dlouhodobý test Peugeot 508 SW: Co nám vadí?

Bez mučení, jako "ne-peugeotista" jsem od první minuty za volantem dlouhodobě testovaného auta trpěl. A říkal si, kde udělali ve Francii chybu.

Musím se přiznat, že jsem po prvních dvaceti kilometrech jízdy náš dlouhodobě testovaný Peugeot dost nesnášel. Minule jsem naznačil, že tady byly věci, které mi přišly zvláštní, a jak ze začátku šel čas, říkal jsem si, že tohle bude opravdu hrozný půlrok. Všechno se ale mělo časem změnit.

Tak třeba mne strašným způsobem hned od začátku iritovalo, že kolem místa řidiče není jediný rozumný odkládací prostor na mobil. Když jsem ho dával do schránky ve dveřích, měl jsem strach, že ho ztratím, a navíc ho lovit, když mi někdo zavolal, bylo riskantní. Já vím, jak je to s tím telefonováním za jízdy, ale stejně. A pak mne to docvaklo. Ve Francii, pokud se nepletu, je zakázáno telefonovat v autě a to i za pomoci handsfree, takže proč by měl být v autě odkládací prostor na mobil?

Peugeot 508 velká fotogalerie

Peugeot 508 fotogalerie

Je tam naopak rychlé připojení přes bluetooth, které během třech kroků synchronizovalo můj telefon, překopírovalo kontakty a bylo hotovo. Telefon teď nechávám v kapse anebo v tašce a stejně ho mám vždy „po ruce,“ navíc za bezpečných podmínek. Takže tichá omluva do Peugeotu.Podobně jsem to měl ze začátku s dalšími detaily. Tak třeba ovládání rádia a hlasitosti na volantu. Obojí je tak nějak prohozené, nejsem zvyklý z ostatních aut na tuto konfiguraci. Jenže je to právě ten problém, pokud máte své auto, těžko přesedáte každý týden z auta do auta jako automobilový pisálek. Přijal jsem 508 definitivně za svou a zvykl jsem si.

Z nějakého důvodu má 508 startovací tlačítko ne vpravo pod volantem, ale vlevo. Stejně to má snad jen Porsche 911, na jiné auto si teď v rychlosti nevzpomenu. Doprava pod volant jsem se nakláněl celý první týden, než jsem si přivykl. A teď už je to automatické, nastoupím, levou rukou zabouchnu dveře, rovnou ji automaticky přesunu k zapalování a startuji. Má to svou logiku. Klíč mám v kapse, protože systém je dálkový.


Tak nebo tak, Peugeot 508 jako kombi vypadá dobře. I díky „spoileru“ a splitteru.

Na chuť jsem nemohl přijít převodovce. Při rozjezdech byla líná, zpomalená, nedochvilná, na dálnici při klidné jízdy vše v pořádku, spotřeba super (teď jezdím v průmětu za 7,4 litru a stále klesá), to ne že ne. Ale pružné zrychlení nic moc, než se automat rozhoupal k akci, tak mne mezitím poporostly vousy o milimetr. A za mokra při rozjezdech zase kola prokluzovala.

Řešení? Zase bylo celkem jednoduché. Musel jsem na ně ale nejenom přijít, ale také si na ně zvyknout – jako by bylo auto moje, na každý den a pár let dopředu. Pod voličem řazení je přepínání na sportovní režim a režim pro jízdu na sněhu. Jeden omezuje otáčky při akceleraci – a funguje výtečně, kola na povrchu s nízkou adhezí neprokluzují a zabírají. Druhý je pro „sportovní“ nastavení. Což funguje tak (ne že bych měl s velkým naftovým kombíkem sportovní ambice), že urychlí odezvu na plyn, podrží otáčky, a auto je okamžitě agilnější, svižnější.


O naftovém motoru až příště, teď jen zmínka, že „nežere“ a je tichý a kultivovaný.

Je to o aktivnější práci, a pak Peugeot funguje. Na rozjezdy a předjíždění si „kliknu“ na tlačítko Sport (i když možná to „s“ znamená něco jiného), když se dostanu do tempa, přepnu na normální režim, otáčky spadnou, ustálí se a spotřeba se dá držet v příjemných intencích.Pak je tady řada ovladačů na volantu, některé (rádio, apod.) jdou duplikované i na přístrojové desce, a pak je tu rozhraní s ovladačem mezi sedačkami. Na první pohled změť tlačítek, které jsem neuměl za jízdy ovládat. Ale jako v předchozím případě, zvykl jsem si. Audio řeším víceméně pouze z volantu a navigaci ovládám joystickem a sdruženými tlačítky ve stylu MMI od Audi. Proti tomu je tento francouzský systém méně pokrokový a obdařený funkcemi, ale také méně složitý a za jízdy praktičtější. Jediné, s čím mám obtíže, je nastavování vyhřívání sedaček, to už je hodně utopené a musím se na ně opravdu podívat, tedy spustit oči dolů. Ano, většinou tohle dělám hned po nastartování, když je auto ještě v klidu, jediný kolizní okamžik je při vypínání. Naštěstí přepínače jsou jinak tvarované než zbytek tlačítek, s výrazným ozubením, a při chvilce „šátrání“ jsem schopen výhřev bezpečně vypnout.

DOPORUČUJEME: Autoweb Speciál – Zima 2012

Takhle bych mohl jít od předních světlometů až pod víku kufru, jmenovat dílčí segmenty a přiznávat, že při prvním kontaktu jsem si s nimi nerozuměl (možní že to je normální, pokud přesedáte z Peugeotu to Peugeotu – nevím, a budu rád, pokud mne uvedete do obrazu vy všichni, kteří jezdíte staršími modely značky a o 508 uvažujete jako o dalším autě), a že s dlouhodobým používáním jsem jim nejen přivykl, ale vcelku si je oblíbil.

Je tady ovšem jedna věc, která mi vadí stále. Automatické zavírání zavazadlového prostoru. Jako klasický zákazník bych si je neobjednal. Hned vysvětlím proč. Jako majitel dvou psů sebou své chlupaté přátele často vozím. Kufr je velký, má navíc jednoduše zatahovatelnou mříž z příčky víka clony kufru, která během vteřiny oddělí zavazadlový prostor od místa pro cestující, takže to je super, pokud chci jezdit zcela bezpečně. Jenže automatické zavírání si nerozumí se psí logikou. Tedy, možná že francouzský buldoček má pro zařízení tohoto typu pochopení, švýcarský pes skočí do kufru sedne si, a než se dostane víko pátých dveří pomalým pohybem do zavřené polohy, nevydrží na svém pohodlném zadku sedět, lehne si a vystrčí nohy směrem zavírajícím se dveřím.


Nahoru by mohlo jít víko rychleji. Nicméně tady bych osobně volil „manuál.“

Samozřejmě, tahle výbava je otázkou volby. Takže tohle je jen spíše praktické upozornění pro ty, kteří máte podobnou zálibu v chovatelství jako já a tato libůstka by se na první pohled zdála jako nevyhnutelně nutná k objednání. Na druhou stranu pes si nechá přiskřípnout a zlomit nohu jednou a pak už si dá napořád pozor.

Podtrženo a sečteno. Peugeot 508 SW není autem, tedy mým pohledem, do kterého lze sednout a okamžitě mu rozumět. Mně soužití nějaký ten den trvalo. Ale pak to šlo. Příště se (konečně) podíváme na jízdní vlastnosti.

Filip Rakovan

30.11.2012 4:45| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist