Peugeot 508 RXH

Hybrid je dnes téměř nutností v portfoliu každé automobilky. Peugeot jako první přichází s elektromotorem ve spojení s dieselovým motorem.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 7

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 7.2

RADOSTI
Možnost pohonu všech kol, slušná akcelerace, spotřeba ve městě

STAROSTI
Vyšší hmotnost, cena, menší kufr oproti standardní 508

Když byste vedle normální pětsetosmičky postavili novou verzi RXH, objevili byste zvýšený podvozek. 508 RXH je čtyřkolka. V terénu (no, častokrát i ve městě) přijde vhod oplastování karoserie a trojice světelných drápů vpředu vám vyčistí cestu, až pojedete v noci. Každopádně je to kombík od Peugeotu tak, jak ho znáte, nabízí tedy prostorný interiér, velký kufr a slušnou výbavu.

Peugeot 508 velká fotogalerie

Peugeot 508 fotogalerie

Uvnitř je to s kvalitou v pořádku, a to jak z pohledu slícování, tak použitých materiálů. Na středové konzole vám neunikne trochu kosmický volič rychlostí, kterému sekunduje volič jízdního režimu. Ty jsou k dipozici rovnou čtyři – Auto, 4WD, ZEV a Sport. Režim auto asi vysvětlovat netřeba, stejně jako ZEV, což je ryze elektrický režim. U pohonu 4WD se sluší říci, že dokáže fungovat i s úplně vybitými bateriemi, (zadní kola má totiž na starost elektrický pohon). Šťáva putuje z naftového motoru k elektromotoru, takže o nabití akumulátorů nemusíte mít strach. Obdobná situace je u sportovního režimu, který využívá obě pohonné jednotky, celkový výkon soustavy tak činí až 200 koní.

Převodovka je u hybridních Peugeotů robotizovaná, takže si s sebou nese neduhy s tím spojené – tedy především rychlost řazení. Musím přiznat, že to není žádná tragédie, ale bezestupňovým automatům se logicky vyrovnat nedokáže. Naštěstí u toho nezmatkuje, jediným problémem je opravdu zmíněná svižnost řazení, což můžete částečně vyřešit manuálním režimem. Pokud bych stál před volbou převodovky pro hybrid, raději bych sáhl po téhle robotizované, než po variátoru, který najdete u Lexusu. Pevně zvolený stupeň je mi sympatičtější.Hybridní ústrojí má v případě Peugeotu poměrně přesvědčivý argument. Nemá totiž základ v malém zážehovém motoru, ba ani v tom velkém. Pod kapotou je dvoulitrový turbodiesel, který se do pětsetosmičky montuje zcela standardně. To se jeví jako logičtější volba, pokud jezdíte i mimo město, máte jistotu, že spotřeba nevyletí do dvouciferných výšin.

Obvyklé parametry, tedy 163 koní a točivý moment 300 Nm při 1750 otáčkách, doplňuje elektromotor umístěný vzadu. Ten dokáže na zadní kola poslat až 200 Nm, které z Peugeotu udělají čtyřkolku, v ryze elektrickém režimu pak zadokolku.

Na driftování to pochopitelně není, při výraznějším sešlápnutí plynu se bleskurychle připojí naftový agregát, ale na svižné rozjezdy z křižovatek vystačí bohatě. Ve městě se vůbec Peugeot cítí jako ryba ve vodě, co chvíli vypíná motor a vystačí si jen s elektrickým pohonem. V tomto režimu dokáže ujet až čtyři kilometry, pokud se svezete z kopce a stihnete i něco rekuperovat, dojezd je samozřejmě delší.Zkoušel jsem jet vyloženě “na spotřebu” a s bateriemi nabitými na půlku jsem dokázal ujet přes dva kilometry bez toho, aby mi do jízdy zasáhl naftový motor. Další kilometry už jsem se bez něj neobešel, ale i tak po 15 kilometrech průměrná spotřeba lehce přesahovala čtyři litry. A to je na skoro dvoutunové auto výborný výsledek.

Samozřejmě hodně záleží na stylu jízdy a profilu terénu, ale pokud se s tímhle hybridem naučíte opravdu jezdit, bude spotřeba oscilovat mezi pětkou a šestkou. Jiné je to na dálnici, kde je elektromotor k ničemu, navíc zbytečně táhnete těžké baterky. Já jsem se ve svižném tempu zvládl otočit v Ostravě a po rovné tisícovce ujetých kilometrů jsem test završil s průměrnou spotřebou 7,4 l/100km.Podvozek mě lehce překvapil, čekal jsem něco hodně houpavého, ale opak je pravdou. Pokud se ještě jednou vrátím ke standardnímu kombi, je naladění RXH podstatně tvrdší. Asi je to ta bezpečnější varianta, pokud se bavíme o 1900 kg těžkém autě, které má několik stovek kilogramů vzadu, v podobě baterií a elektromotoru. Neberte to špatně, podvozek funguje, jen trochu klame tělem, protože allroady bývají hodně komfortní.Peugeot 508 RXH koupíte jen v jedné variantě, minimálně do té doby, než přijde verze bez hybridního pohonu. Daní za ekologickou příslušnost je vyšší cena, 508 RXH startuje na 995 000 Kč ve výbavě Allure.

Verdikt
Spojení s naftovým motorem funguje bez problémů a jeví se mi zatím jako nejsmyslnější kombinace s elektromotorem, protože dokáže za rozumné náklady fungovat i mimo město. Hybridy jsou zajímavou ukázkou toho, jak budeme jezdit v budoucnu. V době, kdy budou mít baterie menší hmotnost a několikanásobně větší kapacitu, už začnou dávat velký smysl. Tedy, dávají velký smysl už teď, ale obecně tady zatím máme problém s jejich cenou, kterou akceptuje asi jen fanoušek moderních technologií. Nejinak je tomu i u Peugeotu, přestože funguje velmi dobře.

Druhý pohled
Nerad bych sám sebe považoval za odborníka na hybridy (protože jím nejsem), s hybridy ale jezdím rád, tedy pokud fungují. Myslím tím, že „plný“ hybrid je podle mne řešením na otázku snížení spotřeby pokud člověk ví, jak a kde jezdit. Naopak moc nevěřím hybridním systémům pracujícím pouze jako podpora spalovacího motoru.

Každopádně Peugeot 508 RXH funguje, co víc, baví mne spojení elektromotoru a dieselu coby snaha dosáhnout minimální spotřeby jak ve městě, tak i na dálnici. Nehodlám opisovat co, to už nastínil Ondra, takže jen nějaké poznámky z mé strany. Ty kritické patří určité nadměrné „složitosti“ auta. Méně tlačítek, méně ukazatelů a jezdilo by se mi snadněji a neztrácel bych se v řadě funkcí.

Detailem je skutečnost, že robotizovaná převodovka mající svůj původ v manuálu neumí „zabrzdit“ jako automat. Tedy mně osobně chybí to, že bych mohl zařadit parkovací režim a auto by bylo automaticky zabrzděno.

Jízdně? V pořádku. A velký obdiv patří spotřebě. Reálné spotřebě… Na dálnici těžké auto „žralo“ jako klasický diesel a ve městě, pokud jsem jezdil s RXH tak, jak se s hybridem jezdit má, klesl apetit na pět litrů.

Měření a technické údaje

Motor
Palivomotorová nafta
Zdvihový objem (cm3)1997
PřevodovkaManuální pilotovaná převodovka 2-tronic
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson
VzaduNezáslé zavěšení
Brzdy vpředuKotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu245/45 R18V
Pneumatiky vzadu245/45 R18V
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 3850 ot./min. + elektromotor 27 kW / 37k 2500 ot./min
Točivý moment (Nm)300 při 1750 ot./min + elektromotor 200 při 1290 ot./min
0-100 km/h (s)8,8
Nejvyšší rychlost (km/h)213
Spotřeba paliva (l/100 km)4,0 / 4,2 / 4,1
Objem nádrže (l)72
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4813
Šířka (mm)1864
Výška (mm)1521
Rozvor náprav (mm)2815
Provozní hmotnost (kg)1910
Zavazadlový prostor (l)423 (se sklopenými sedadly 1493)
Ceny
Základní cena modelu594 900 Kč (1.6 HDi 508 SW Access)
Základní cena test. verze995 000 Kč
26.7.2012 6:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace, jak tyto stránky používáte, sdílíme se svými partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Pro více informací o nastavení cookies najdete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist