Dlouhodobý test Peugeot 508 SW: První kontakt

Myšlenka byla jednoduchá. Půjčit si rodinné auto s velkým kufrem, silným motorem a rozumnými provozními náklady. Proč ne tedy kombi od Peugeotu?

Přesně takhle (tedy pouze na jednu výjimku, ale o tom až později) bych si tohle auto přesně naspecifikoval já. Tedy, ehm, bylo na mne, jaké auto v jaké výbavě budeme mít v redakci na půl roku na dlouhodobý test, a o to víc mne mrzelo, že jsem se nemohl zúčastnit samotného převzetí auta u zástupců českého Peugeotu. Bylo by tak trochu jako když dítěti prozradíte, že dárky nenosí Ježíšek. Ale někdy se to tak sejde. Každopádně máme ho tady, Peugeot 508 SW 2,0 HDI.

Chci se pobavit o výbavě, jak jsem trochu naznačil na začátku, auto jsem si nechal připravit podle svého, ale nejprve k motorizaci. Jde o dvoulitrový naftový čtyřválec 2,0 HDI s výkonem 163 koní v 3750 otáčkách a točivým momentem 340 Nm v 2000 otáčkách za minutu. O pohon se starají samozřejmě přední kola, síla jde od pohonné jednotky k přední nápravě přes šestistupňovou automatickou převodovku.Výbava? Maximální… Jen namátkou tady máme obrovské střešní okno, head-up display, tedy projekci dat na štítek v úrovni očí řidiče, vyhřívání sedaček, automaticky ovládané víko zavazadlového prostoru, a tak dále, je toho víc než dost a příště se k tomu ještě vrátím, Teď bych chtěl vysvětlit, proč diesel, proč automat, proč kombi a proč „plná palba.“

Peugeot 508 velká fotogalerie

Peugeot 508 fotogalerie

Chtěl jsem nadefinovat optimální rodinné auto na každý den, se všemi přednostmi, které od takového vozu očekávám. Přiznávám se, že nejsem typický pežotista“ a pokud na mne uhodíte v noci a vzbudíte mne s otázkou na nejlepšího zástupce třídy, budu zřejmě mluvit o Passatu, Mazdě 6, Mondeu, nicméně právě 508 myslím může v této konkurenci hodně co nabídnout.

Slyšel jsem spoustu historek o poruchovosti peugeotů (a proto dlouhodobý test, abych to prověřil), stejně jako mám kolem sebe řadu přátel, kteří si už léta za sebou kupují peugeoty a nedají na ně dopustit. Takže to bude stejné jako jinde, každopádně to zjistíme.

Takže zpátky k základní otázce proč a proč právě tak Přiznám se, že u auta tohoto typu nehledám žádné sportovní vlastnosti, nepotřebuji se s autem bavit (od toho mám jiné stroj, se kterým jezdím za zábavou), priority leží zcela jinde. Takže mi nevadí plavnější podvozek. Nebaví mne řadit (v autě tohoto typu – znovu upozorňuji), v zácpách po městě, ale ani na cestách mimo města, takže proto automat. Jakkoli má sedan slušný zavazadelník, tak SW čili kombi nabízí přesně to co potřebuji jak v pracovním životě (do kufru s objemem 628 litrů se vejdou všechny kamery, pracovní potřeby, fotoaparáty a kolega Ondra, pokud zrovna potřebujeme fotit „sledovačky“ z auta do auta).



Od naftového čtyřválce 2,0 HDI očekáváme dostatečný výkon a slušnou spotřebu

A je to pro mne ideální konstelace v osobním životě – mám dva velké psy, vozím sekačku, jezdím na hory. Pokud hodně jezdím, je pro mne diesel výhodnější než benzín (ne snad kvůli ceně paliva – když jsou si obě víceméně rovny), ale pro nižší spotřebu, než by měla se stejnou zátěží benzínová šestnáctistovka s přeplňováním. Tedy popravdě, mně se oturbená 1,6ka v 508 moc líbila při redakčním testu, třeba právě tím, že moc „nežrala,“ jak se lidově říká, ale nafta je jistota. A nejsilnější verze dvoulitru z jasného důvodu – nemám rád, když potřebuji předjet kamion, pomalejší auto, cokoli a nemám pod kapotou dostatek výkonové rezervy. To s 163 koni a 340 Nm nehrozí. Pokud se nerozhodnu předjíždět akcelerující Porsche 911 (pokus o vtip), tak nemám se zrychlením problém.Auto jsme převzali od Peugeotu zajeté, jak nám bylo řečeno. Na tachometru bylo necelých 200 km, takže prohlásit, že je zajeté, bylo asi jako tvrdit, že vítěz talentové soutěž toho má v showbyznysu hodně za sebou. Dvě stě kilometrů odhalí, že auto startuje, že ovladače fungují, ale rozhodně se nezajede nový naftový motor.
Nicméně to nebude žádný problém, žádné odříkání. Jak už víte – automat, rodinný styl jízdy – tady to bude snadné. Když si vzpomenu, jak jsem kdysi zajížděl benzínový Seat Leon nebo Renault Clio Gordini, to byla větší muka, nešlápnout na plyn a neposlat motor do otáček.


Necelých dvě stě kilometrů na tachometru. Takže budeme v klidu zajíždět…

Auto jsme dostali už na zimních gumách, což má samozřejmě svou logiku. I když venku zatím po sněhu ani památky (těch pár vloček, které akorát způsobilo několik dopravních nehod a vyvolalo hysterii, že „silničáři zase nestíhají“) nepočítám.
Takže zimáky a relativní teplo. Takže auto trochu plave. Přesněji řečeno je cítit, jak si zimní směs nerozumí s teplým asfaltem, s každým stupněm, který jde směrem k nule a pod, je zřejmé, jak auto získává na větší jistotě.

Co mne hodně zajímá je, jak se bude chovat SWčko s plným kufrem plným obsazením na sněhu. Mám rád auta s pohonem všech kol, ne snad kvůli falešné jistotě či marketingové masírce, ale opravdu proto, že jezdím v zimě často do oblastí se sněhem a tam je znát, zda u plně naloženého auta zabírá jedna nebo dvě nápravy. 508 má přepínání režimu převodovky na sníh (a sport), zatím jsem sněhový režim zkusmo použil na prudkém kopci s mokrou a kluzkou trávou a ano, kola tím, jak řídící jednotka omezila otáčky, neprokluzovala. Tak uvidíme, co se bude dít na sněhu. Fyziku neošálíš, ale trochu podfouknout ji třeba půjde.

DOPORUČUJEME: Kombi s dieselem – Mondeo, 407 a C5

Zatím nemá smysl psát o spotřebě. Podle tabulek má být ta kombinovaná 5,7 litru nafty na sto kilometrů, já jezdím v rámci prvních stovek kilometrů za necelých devět. Ale to si sedne, to je jasné.

Berme tohle jako první seznámení, už teď vím, o čem budu psát příště – budou to silné a slabé stránky auta, na které postupně přicházím. O tom, jak se z evidentních nelogičností stávají celkem samozřejmé věci. Probereme důkladněji interiér, projedeme se po okreskách a podíváme se na cenu.

Filip Rakovan

16.11.2012 5:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist