Subaru Forester 2.0 XT Turbo

Přeplňovaný benzínový motor na našem trhu asi nebude páteří nabídky, přesto ukazuje na dynamické schopnosti nového Foresteru a nabízí zajímavé svezení.

  • Dynamika 10

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

RADOSTI
Dynamicky schopné a praktické SUV, které se řídí skoro stejně snadno jako hot-hatch.

STAROSTI
Kultivovanost na nejlepší nestačí a působí trochu lacině, pokud vám na tom záleží.

Je těžké přesvědčovat lidi o tom, že silnější motor je vždycky lepší. Nakonec vás totiž stádo ovcí ubije prázdnými argumenty o spotřebě paliva. I když si budete stát za svým, že nejsilnější přeplňovaná verze je ta nejrozumnější, oni si pak stejně všichni koupí diesel. Ne snad, že by byl diesel Subaru špatný, ale schopnosti nového Foresteru pak tolik nevyniknou.

Ono je to ale těžké, protože na papíře diesel nabídne stejný točivý moment jako tento nový přímovstřikový plochý benzínový čtyřválec o objemu dvou litrů, tedy 350 Nm. A když pak v ceníku vidíte u dieselu částku o 135 000 korun nižší, je zpravidla rozhodnuto. Spotřeba paliva je dneska zaklínadlem a já nepochybuji, že na takové to normální ježdění bude dvoulitrový diesel stačit. Jenže pak přijdete o naprosto jedinečný zážitek, který nabídne právě přeplňovaná benzínová varianta.

Nový motor FA20 vychází ze čtyřválce, který najdete třeba v Toyotě GT86Subaru BRZ. Má rovněž vrtání a zdvih 86 x 86 mm, přímé vstřikování a navíc ještě dvoukomorové turbodmychadlo s rychlejší reakcí a menší setrvačností. Nejvyšší výkon motoru 240 koní v 5600 ot./min. a točivý moment 350 Nm v 2400 – 3600 ot./min. posílá na všechna kola výhradně bezestupňová převodovka CVT.Ta možná nebude všem po chuti, ale se silnějším motorem funguje CVT mnohem lépe než se slabými jednotkami. Zatímco jindy jen utrápěně skučí ve vysokých otáčkách, tady si vystačí zpravidla s dolní polovinou otáčkoměru. Když jsem jezdil klidně, málokdy otáčky přesáhly číslovku 2500 a spíše se jen převalovaly kolem dvou tisícovek.

Motor má skutečně dost síly a pokud jsem auto nechal v režimu I (asi jako Inteligent), i při zachování slušné dynamiky mi oturbený Forester ukazoval rozumné hodnoty spotřeby. Při dojíždění do města jsem se vešel pohodlně do 11 litrů na 100 km a mimo město a dálnice jsem jezdil i za osm, aniž bych musel slevit z dynamiky a předjíždění.

DOPORUČUJEME: Subaru Forester – diesel versus benzín

Jistě, záleží na stylu jízdy, ale ke spotřebě se dostanu až ke konci. Chtěl jsem teď jen naznačit, že reálná hodnota mezi 10 a 11 litry na 100 km není u benzínového SUV s pohonem všech kol, automatickou převodovkou a výkonem 240 koní vůbec špatná – vzhledem ke schopnostem rozhodně ne.

A motor není všechno. Forester s turbem dostal totiž jiné nastavení podvozku, které se orientuje více na dynamiku a rychlejší reakce. Spolu s rychlým řízením dokáže být tohle velké SUV velmi agilní a obratné, až mi připomínalo geny Imprezy a vůbec mnohem menších aut. Skoro jsem až zapomněl na rozměry celého auta, které proti předchozí generaci narostlo, a když jsem se byl projet, měl jsem dojem, že řídím malé auto segmentu B, kterému někdo zvednul podvozek.

I v základním nastavení motoru a převodovky se Subaru Forester 2.0 XT chová dynamicky a neotravuje pomalými reakcemi na plyn. Tohle je snad zatím nejlepší nastavení převodovky CVT, které jsem v autě zažil. Lze jí pomoci pádly pod volantem, ale přistihl jsem se, že jí raději nechávám v plně automatickém režimu.Stačí si trochu přibrzdit před zatáčkou a zatížit přední kola, hodit Forester dovnitř zatáčky, odlehčený zadek se okamžitě stočí, u apexu šlápnout na plyn a auto okamžitě vystřelí vstříc další zatáčce. V ostřejším sportovním režimu S nebo dokonce S# je to ještě dramatičtější a motor reaguje ostřeji, ale i základní nastavení naprosto postačí.

A když jsem si pak našel mokrou vracečku a vypnul stabilizaci, nestačil jsem se divit, co tohle SUV dělá. Ne, nepletu si to s dojmy z Imprezy WRX. Nový Forester s turbem je až tak dobrý, jen ho musíte chytit pod krkem a nebát se. Vyžaduje rozhodné zacházení a pak se chová jako pravověrné Subaru – na sněhu to musí být neuvěřitelná legrace, když se tahle trochu nevzhledná krabice sune driftem všech čtyř kol hladově do další vracečky.

Věřím tomu, že s manuální převodovkou by byl ten zážitek ještě intenzivnější a šlo by ještě lépe pracovat s přenosem váhy či rozhazovat auto přes spojku a být trochu agresivnější, ale i s tímhle CVT jsem si nový Forester užíval. Příjemné je totiž i řízení, které působí dostatečně mechanicky a má docela dost citu. Dokáže napovídat, co se s autem děje a k řidiči posílá důležité informace o dění na přední nápravě.

Řidičské nadšení se tak z nového Foresteru nevytratilo, aspoň tedy ne u téhle nejsilnější varianty, která chvílemi dokáže působit až komicky. Je totiž nejen zábavná a schopná v zatáčkách, ale i velmi rychlá na rovné silnici a dálnici. Zrychlení z klidu na 100 km/h se má odehrát za 7,5 sekundy, ale ve skutečnosti to působí ještě rychleji, což zřejmě dělá vysoký posaz za volantem. Pružné zrychlení je pak jen otázkou volby. Prostě se rozmyslíte, že už se nechcete vláčet za avií sedmdesát, tak jen vykouknete, máchnete líně pravou nohou do prostoru a Forester v mžiku jede stovkou a za chvíli hned sto dvacet. A sto čtyřicet. A sto šedesát. Výrobce uvádí maximální rychlost 221 km/h a to je na hranaté SUV skutečně hodně.A právě tahle nenucená dynamika je něco, co vám diesel nabídnout nemůže. S tímhle autem budete patrně rychlejší než cokoli jiného na silnici, dokud nepotkáte velmi dobře řízený hothatch nebo Imprezu STI. Samozřejmě ale i díky tomu, že přední vzpěry MacPherson a zadní dvojité lichoběžníky se povedlo výtečně nastavit.

Je ale dobré vědět, že Forester není jenom o rychlosti. Sice to není kdovíjak kultivované auto, ale nabízí i docela dost praktičnosti a především příjemně jednoduchou obsluhu. Nastoupíte, otočíte klíčkem, přesunete páku voliče převodovky do D a jedete. Nejlépe to asi vystihla manželka, kterou potěšilo, jak snadno se jí Forester řídí. Doslova řekla: „Je to velký, ale řídí se to stejně lehce jako moje fabie.“

Malý poloměr otáčení usnadňuje manévrování a parkování a z auta je dobře vidět, i když odhadnout zadní roh jde trochu obtížně. Je tu ale parkovací kamera a vměstnat Forester do úzkých mezer tak není problém. Jen je potřeba se přizpůsobit na trochu zbrklou reakci převodovky, které odpovídá spíše americkým zvyklostem.

Například na světlech to vždycky autem rychle cukne dopředu, což by nevadilo, ale když máte v kufru nákup, všechen se vysype. Chybí tu nějaké, ehm… simply clever řešení, které by zabraňovalo poletování tašek sem a tam. Podlaha kufru totiž strašně klouže a nejsou tu pořádné háčky.

Je to jeden z těch nedomyšlených detailů, které mě u auta za skoro milion mrzí. Sice je prima, že Forester jezdí rychle a je zábavný, ale také bych byl rád, kdyby měl v kufru otočnou podlahu – z jedné strany gumovou a z druhé koberec nebo tak nějak. Síťka na nákup a nějaký ten háček by mne také neurazil a to asi moc dobře víte, jak si na těchto věcech zpravidla nezakládám. Jenže už jsem si zvykl, že je mohu u aut brát jako samozřejmost. A najednou tu chybí.Naštěstí je aspoň v interiéru dost místa, spousta odkládacích prostor na klíče, telefon a pití, prostor na velkou PET-lahev ve dveřích a objemná přihrádka před spolujezdcem. Vadila mi ale nepříliš pohodlná sedadla s krátkým sedákem. U řidiče to ještě šlo, protože jde elektricky sedák naklopit a podepřít si tak stehna, ale na sedačce spolujezdce se mi sedělo velmi špatně. Je moc vysoko a vlál jsem na ní, neposkytuje aspoň minimální boční vedení. Ovšem to ani ta u řidiče příliš ne. Je to škoda, protože k dynamickým schopnostem auta by se sedačky s dostatečným držením těla hodily víc.

A pak je tu také valivý hluk a obecně nízká kultivovanost podvozku. Motor je sice velmi tichý a podle údajů výrobce dokonce nejtižší z celé modelové řady, ale do interiéru proniká hučení zadních kol a zvuky od podvozku. Auto také trochu podrncává, i když to je daň za schopnosti v zatáčkách a já jsem ochoten to tolerovat, protože Subaru Forester není jen tvrdé a neschopné – tuhý podvozek totiž v zatáčkách funguje výtečně.

V otázce praktičnosti tedy nezklame, i když elektrické otevírání pátých dveří s nastavitelnou výškou otevření je zbytečnost, bez které bych dokázal žít. Zvláště tehdy, když se občas rozhodne stávkovat a nechce se otevřít, nebo zase naopak zavřít. Asi mačkám špatný knoflík… Každopádně objem kufru od 488 litrů po 1573 litrů se sklopenými sedadly (505 – 1592 litrů, pokud nemáte elektrické otevírání dveří a střešní okno) bude určitě stačit všem. Pro mě je důležitá informace, že jsem sem vecpal velký kočárek, aniž bych ho musel rozebírat.

Cena 989 000 korun za výbavu Comfort asi není přehnaná vzhledem k výkonům a schopnostem. Například podobně zaměřené BMW X3 xDrive28i stojí od 1 227 500 korun a Mercedes-Benz GLK 250 4MATIC od 1 139 820 korun. Diesel ve Foresteru ale stojí 854 000 korun ve stejné výbavě a smí tahat stejně těžký přívěs – brzděný s hmotností až 2000 kg. Jenže právě dynamické schopnosti jsou to, co tuhle přeplňovanou benzínovou variantu posouvá někam úplně jinam.

Verdikt
Nové Subaru Forester je uživatelsky velmi příjemné auto a i když má místy trochu laciné detaily a nenabízí tak vytříbenou kultivovanost, poskytuje něco, co se z této kategorie SUV prakticky už vytratilo. Radost z řízení na té správné silnici a chvílemi až komicky působící rychlost a dynamiku, kterou byste čekali spíše od silného hatchbacku nebo třeba příbuzné rychlé Imprezy. Až si ale půjdete koupit diesel, nemyslete si, že to bude to samé, jen s poloviční spotřebou. Nebude.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1998
Kompresní poměr10,6 : 1
Vrtání x zdvih (mm)86,0 x 86,0
Převodovkabezestupňová CVT
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
Vpředuvzpěry MacPherson, stabilizátor
Vzadudvojité lichoběžníky, stabilizátor
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové s vnitřním chlazením
Pneumatiky vpředu225/45 R18 98V
Pneumatiky vzadu225/45 R18 98V
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)177 / 240 v 5600 ot./min.
Točivý moment (Nm)350 v 2400 - 3600 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)142,7
0-100 km/h (s)7,5
Nejvyšší rychlost (km/h)211
Spotřeba paliva (l/100 km)11,2 / 7,0 / 8,5
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4595
Šířka (mm)1795
Výška (mm)1735
Rozvor náprav (mm)2640
Provozní hmotnost (kg)1682
Celková hmotnost (kg)2110
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)488 - 1592
Ceny
Základní cena modelu679 000 Kč (2.0i Active)
Základní cena test. verze989 000 Kč (2.0 XT Comfort)
15.4.2013 7:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist