Subaru Forester 2.5XT

Tohle je na delší dobu poslední Subaru, slibuju. Jenže nový Forester je natolik zajímavý a pro automobilku důležitý, že by byla škoda ho nevyzkoušet.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 6

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6

Na úvod

Vím, že tu v posledních týdnech byla spousta modelů téhle japonské značky, tak to vysvětlím, abych předešel rozhořčeným komentářům: nastalo letní sucho a ve spoustě automobilek prostě došly testovací modely. Subaru bylo výjimkou a my jsme si mohli vybrat, jestli otestujeme jejich auta, nebo jestli vás ochudíme o pravidelný příděl testů.

Nemá to tedy nic společného s tím, jestli Subaru je nebo není mojí „oblíbenou“ značkou. A pokud si snad myslíte, že nám automobilky za podobné testování platí, probuďte se. Faktem ovšem zůstává, že testovaná auta rozhodně nebyla nezajímavá – Outback a Legacy mají výjimečně dobré jízdní vlastnosti a ve své třídě jsou neprávem trochu opomíjeny. Navíc jsme vyzkoušeli pečlivě zastavěný plynový pohon s přímým vstřikováním kapalného LPG do válců. Imprezu WRX a WRX STI by si snad nechal ujít jenom blázen a Forester, který máme v testu dnes, je po delší době úplně novým modelem.

Už to není ten zvednutý kombík, na který jsme byli zvyklí v první generaci, tentokrát jde o plnokrevné SUV. Trh si to zkrátka žádá, nehledě na to, jestli se ekologičtí aktivisté proti „terénním vozům“ bouří, nebo ne.Technika

Zatímco předchozí Forester byl vlastně kombíkem s podvozkem Imprezy a zdviženou světlou výškou, nová verze je zcela svébytným modelem. Svými tvary se výrazně přibližuje dnešním malým SUV, ale po technické stránce se od většiny z nich výrazně liší.

Zatímco typické malé SUV má dnes pohon všech kol řešený pomocí středové viskózní spojky, takže se nejedná o „stálé čtyřkolky“, Subaru se pochopitelně drží svého osvědčeného symetrického pohonu všech kol se středovým diferenciálem. Má k tomu pochopitelně dobrý důvod, protože symetricky rozložené prvky pohonného ústrojí mají logicky blahodárný vliv na vyvážené jízdní vlastnosti.

V porovnání s minulou generací se jedná o výrazně větší auto. Délka narostla o 75 mm, šířka o 45 mm a výška dokonce o 110 mm. I sedačka řidiče je o 30 mm výš, ale těžiště se podařilo udržet poměrně nízko, což je pochopitelně zásluha především plochého čtyřválce typu boxer, který je uložen o 10 mm níž, než předtím. Těžiště by mohlo být ještě níž, kdyby Subaru použilo ve dveřích bezrámová okna, ale těm je podle všeho konec – přišla o ně už Impreza.

V přídi testovacího modelu byl přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,5 litru a výkonu 230 koní. Točivý moment 320 Nm bohatě stačí i na 1,5 tuny těžké auto (což je ve skutečnosti ještě muší váha, Ford Kuga je o 200 kg těžší). Vpředu najdete klasickou nápravu MacPherson, vzadu novou víceprvkovou.Na silnici

Výkon motoru stačí Foresteru bohatě. Možná až příliš bohatě. Auto se ochotně vrhá kupředu a díky slušnému zpřevodování a odhlučnění záhy nabere větší rychlost, než byste čekali. Zjistíte to v první zatáčce, kam vjedete rychleji, než by se slušelo. Výsledkem je výrazný náklon karoserie a kvílející gumy. Nutno ovšem podotknout, že za to může skutečně nadměrná rychlost, nikoli schopnosti podvozku – ty jsou totiž na kategorii malých SUV více než dobré. Možná ale nedosahují kvalit, které bych čekal od Subaru. Forester zkrátka výrazně vyrostl a fyzika se ošálit nedá.

Jízdní komfort není na špičce třídy, ale dá se označit za nadprůměr. Nejlepší je odtlumení hluku při přejezdu nerovností, nebo hrubého asfaltu. Také motor se chová naprosto sametově a hladce z tohoto hlediska patří bezesporu na samotný vrchol. Zrychlení na stovku za 7,1 sekundy a maximální rychlost 214 km/h jsou vykoupeny spotřebou, která příliš neklesá pod 12 litrů.

Je třeba se prostě smířit s tím, že navzdory velmi silnému motoru je tohle zkrátka a dobře SUV, se kterým se má jezdit spíše rozvážně a jeho výjimečnou dynamiku využívat leda tak na dálnicích. Jakmile totiž pojedete piánko, celé auto začně najednou dávat daleko lepší smysl.Prostora výbava

Výrazně větší, než předchozí model, to je stěžejní poselství, které Subaru hlásá. Uvnitř je skutečně spousta místa, pohodlné sedačky, dost prostoru vzadu pro nohy i hlavu, vepředu zase množství rozličných odkládacích prostorů a schránek. Palubní deska je téměř beze zbytku převzata z nové Imprezy, ale ve větším autě působí trohu méně extravagantně. I tak chápu, že se obloukovité tvary nemusí líbit každému.

Větší problém než s designem mám s materiály – jsou tvrdé, lesklé a působí levně už na pohled, natož pak na dotek. Dost prostoru je i v kufru, který se dá velmi jednoduše zvětšit sklopením opěradel zadních sedaček – na rozdíl od některých konkurentů vám k tomu skutečně stačí prsty jedné ruky.

Motor 2,5 XT se nabízí ve dvou úrovních výbavy, Comfort a Executive. Už ten nižší má automatickou klimatizací, centrální zamykání, audiosoustavu s měničem na 6CD a sedmi reproduktory, xenony, mlhovky, vyhřívaná a elektricky ovládaná zpětná zrcátka a tak dále, vyšší výbava přidává ještě bezklíčové zapalování, satelitní DVD navigaci, panoramatické střešní okno a kožený interiér. Výbava to zkrátka není chudá, jenže Forester také není kdovíjak levný.Verdikt

Levnější výbava stojí 838 800 Kč, dražší pak 998 800 Kč. Za automat si připlatíte 40 tisíc, takže cena může snadno přesáhnout milion.

Nezapomeňte ale, že tohle je (alespoň prozatím) špičková motorizace, u které se nadsazená cena dá čekat. Uvidíme, jak si bude finančně stát dieselový model, až ho automobilka uvede, slabší atmosférické benzínové dvoulitry ovšem začínají už na necelých 650 tisících. A to si ještě pochopitelně můžete koupit podnikatelskou verzi N1.

Forester není mezi svými soupeři přesvědčivě nejlepší, ale v určitých oblastech nabízí výrazné výhody, které budou mluvit v jeho prospěch. Má skutečně dobře odladěný podvozek, velmi kultivovaný motor a slušný vnitřní prostor. Na rozdíl od většiny pseudoterénních SUV se může pochlubit navýsost fuknčním stálým pohonem všech kol. Jenom si dobře rozmyslete, po jakém motoru toužíte, respektive, jaký opravdu potřebujete.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)7,1
Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníturbodmychadlo
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)2457
Kompresní poměr8,4:1
Vrtání x zdvih (mm)99,5x79,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolasymetrický pohon všech kol
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)169/230 v 5200 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 2800 ot./min.
Nejvyšší rychlost (km/h)214
Spotřeba paliva (l/100 km)14,4/8,2/10,5 l/100 km
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4560
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1700
Rozvor náprav (mm)2615
Provozní hmotnost (kg)1520
Celková hmotnost (kg)2025
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)450/1660
Ceny
Základní cena modelu838 800
Cena testovaného vozu861 800
4.8.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist