Subaru Forester mi na horách ukázalo, proč je nejlepším SUV pro nadšené řidiče

Subaru Forester to v záplavě dnes tolik módních SUV nemá rozhodně jednoduché. Pro nadšeného řidiče má ovšem mnoho pádných argumentů.
img_6014-1100x618.jpgCelá galerie 22 Zdroj: Autoweb.cz

SUV dnes vládnou světu. Není divu, nabízejí totiž ideální mix praktičnosti a prostornosti s naprosto dostatečnými jízdními vlastnostmi na silnici a trochou schopností mimo silnici, pokud zrovna zatoužíte po malém dobrodružství. V záplavě nabídky ovšem vyčnívá jedno SUV, které nadšeného řidiče potěší víc než ostatní. Subaru Forester.

Předně hovořit o Foresteru jako o SUV se mi trochu příčí. Přestože tohle auto stálo u zrodu dnes tolik módní kategorie vozidel, prostě na mě tak nepůsobí. Možná je to tím, že mi připomíná první generaci, jejíž základní kontury jsou stále jasně rozpoznatelné, jenom celek vypadá současněji. „Lesník“ na mě zkrátka působí spíš jako zvýšený kombík s vyrýsovaným svalstvem než jako neforemně nateklé SUV. Z Foresteru zkrátka srší chlapáctví.

Zatímco některá SUV dnes koupíte jenom s pohonem přední nápravy, jelikož pro rozvážení ratolestí po vzdělávacích institucích přece víc nepotřebujete, Forester bez čtyřkolky vůbec nepořídíte. To je ostatně pro značku Subaru charakteristické. Forester tímto jasně dává najevo svoje utilitární poslání. Což vůbec neznamená, že je snad zastaralý nebo nekultivovaný. Nebojí se vyhrnout rukávy, když na to přijde, zároveň překvapí, jak příjemným každodenním společníkem umí být.

Uvnitř se totiž budete cítit velmi příjemně. Samozřejmě nemůžete očekávat, že tu budete sedět nízko jako ve sportovním sedanu, ale vysoká pozice za volantem není nepříjemná ani člověku zvyklému sedět centimetry nad silnicí. Naopak díky bohatému prosklení a na pohled tenkým plechům nabudete dojmu vzdušnosti.

Nemáte ani pocit, že jste zavaleni palubní deskou a nevidíte na okraje karoserie, když třeba parkujete nebo se potřebujete protáhnout úzkou mezerou. Máte před sebou jenom čisté a výrazné kontury palubní desky a svět kolem sebe sledujete z „velitelské pozice“ s patřičným nadhledem a jasně zřetelnou kapotou na obzoru. Samozřejmostí je široká možnost nastavení volantu, takže nemusíte sedět zkrouceně, ale můžete se pěkně uvelebit.

Vzdušný interiér doplňují přehledné ovladače a jednoduchý multimediální systém, ve kterém se nebudete ztrácet. V zimním období se náramně hodí i typická vlastnost interiérů Subaru – rozměrově větší tlačítka a otočné ovladače. Můžete je pohodlně ovládat i v tlustých rukavicích. Nebo třeba v obvazu, který mi nadělila chirurgická pohotovost nemocnice v Trutnově. Raději se neptejte, jak se to stalo…

Forester potěší nadšeného řidiče hlavně způsobem, jakým se řídí. Atmosférický dvoulitr o výkonu 150 koní spojený s bezstupňovou automatickou převodovkou sice není kombinací, kvůli které byste se v sobotu nad ránem budili ze spaní celí zpocení a natěšení na projížďku po liduprázdné okresce, ale zbytek auta nejenže nehází řidiči klacky pod nohy, nebo spíš pod ruce, ale naopak ho podporují.

Díky nízko uloženému těžišti plochého motoru dokáže i rozměrově prostorné SUV zatáčet velmi obstojně. Můžete se spolehnout na to, že přední kola snesou hodně a nepřejdou do zoufalé nedotáčivosti v momentě, kdy zatáčku trochu přepálíte. Náklony karoserie jsou také potlačeny na minimum, přitom podvozek je příjemně komfortní a poddajný. Vy si tak můžete vychutnávat pohodlí na dlouhých cestách a zároveň se těšit ze zatáček, když přijdou na řadu.

Subaru Forester skrývá ještě jednu pro většinu řidičů možná naprosto nepodstatnou, ovšem nadšence potěšující záležitost – mechanickou ruční brzdu. V každodenním životě není otravná, protože se nezatahuje sama od sebe ve chvílích, kdy o to nestojíte, třeba při každém zaparkování, jak bývá dnes zvykem, a když na to přijde, můžete si trochu zadovádět. Stabilizaci sice úplně nevypnete, ale na kluzkém povrchu se zadek nechá přesto snadno rozhodit. Pokud odhodlaně škubnete ruční brzdou, stabilizaci snadno překonáte.

Potom už jenom stačí odhodlaně stisknout plynový pedál a vyrazit ze zatáčky kontrolovaným smykem. Výhodou je, že stabilizace vám nijak neuškrtí výkon, spíš se zoufale snaží uvést auto zpátky do normálu, takže se průjezd zatáčkou bokem v rallyovém stylu snadno povede. Se kterým SUVčkem můžete tohle udělat? Geny ostrého WRX STI se tu zkrátka nezapřou…

Jakmile se propletete horským průsmykem a narazíte na sněhové závěje, přijde ke slovu pohon všech kol. Přestože je výkon na všechna čtyři kola přenášen ve spojení s bezstupňovou převodovkou pouze prostřednictvím lamelové spojky, tedy technicky jednodušším způsobem, funguje obstojně. Čtyřkolka přináší nejenom jistotu solidní přilnavosti a přirozeného vyvážení podvozku, kdy nepřevládá nedotáčivost, ale naprostá neutralita, ale také velmi slušnou průchodnost terénem.

Hodně tomu pomáhá také jízdní režim X-Mode, ve kterém se přenastaví odezva na plyn a reakce celého pohonného ústrojí tak, aby se řidič musel co nejméně namáhat. Stačí jenom držet pedál stisknutý až na podlahu a elektronika se postará o zbytek, tedy přenese na kluzký povrch jenom tolik výkonu, aby se kola nezahrabala a přitom se auto stále udržovalo v pohybu. Doslova s prstem v nose jsem šplhal a šplhal, až jsem se omylem zjevil uprostřed sjezdovky. Červené sjezdovky.

Terénní schopnosti Foresteru, jakkoliv mají hranici posunutou hodně daleko, však mají i svoje minusy. Jak praví staré offroaďácké pořekadlo – dál dojedete, ale dál zapadnete. Pořád totiž v souvislosti s Foresterem mluvíme o SUV, nikoliv o poctivém offroadu, a limity v technice jsou dané. Očekávat uzávěrky diferenciálů nebo redukční převodovku nemůžete, ale i přes absenci této pokročilejší terénní výbavy dojedete hodně daleko.

Lesníka zastavíte prakticky až ve chvíli, kdy jej „posadíte na břicho“, tedy zajedete do natolik hlubokého a měkkého podloží, že auto zahrabete ve sněhu. Stalo se mi to jednou, když jsem se na nepříliš udržované cestě vyhýbal naráz rolbě, offroadu a sněžnému skútru, přičemž jsem se jako nejslabší účastník této pozoruhodné dopravní situace uprostřed krkonošských lesů zachoval nejvíce gentlemansky a neuváženě uhnul do hlubokého sněhu, ze kterého už nebylo úniku.

Jakmile tedy zapadnete, vinou otevřených diferenciálů se protáčejí pouze dvě kola (jedno přední a jedno zadní), což většinou na vyhrabání nestačí, naopak situaci jenom zhoršíte a ke slovu tak musí přijít polní lopatka nebo parta dobrosrdečných turistů. Nutno ovšem uznat, že v místě, ve kterém jsem uvízl, zapadl i poctivý pracovní pickup, který jsem následně, jak se na řidiče Subaru sluší a patří, pomohl svým strojem vytáhnout.

To by nebyla správná zima, kdyby alespoň jedno Subaru někoho nezachránilo.

12.2.2019 7:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

Na tomto webu zpracováváme cookies potřebné pro jeho fungování a analytiku, v případě udělení souhlasu také cookies pro účely cílení reklamy a personalizaci reklam. K tomu využíváme své partnery pro sociální média, inzerci a analýzy. Více informací o nastavení cookies naleznete zde.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist