Subaru Forester 2.0 XS

Atmosférický motor, pětistupňový manuál, pohon všech kol, robustní konstrukce. Pro jednoho staromódnost, pro jiného tradice, hodnota, styl.
  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 6

  • Praktičnost 8

  • X-Factor 9

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI
Mechanická podstata auta, vynikající jízdní vlastnosti, charisma

STAROSTI
Starosti? Vlastně žádné, podíváme-li se na Forester jako na auto pro úzkou, jasně definovanou skupinu vyhraněných zákazníků

Upřímně řečeno, na první pohled najde v Subaru Forester zalíbení jen málokdo. Existují určitě pohlednější auta a pohlednější SUV, vlastně zamilovat si Forester je obtížné i na druhý pohled, pokud se budeme držet stejné rétoriky.

U Subaru, vyznávajícího tradiční japonské hodnoty, je ale vzhled tak trochu až na druhém místě a proto, abyste tuto značku, potažmo tohle auto pochopili, musíte sednout za volant a jezdit.Je tak trochu vedlejší, že jsou na modelovém roce 2011 vizuální změny a modifikace. Jen znalec značky a velmi dobrý pozorovatel odhalí pozměněnou masku chladiče, odlišné lakování střešních ližin, jiný design sedmnáctipalcových litých kol, logo Symetrical AWD na pátých dveřích. Modifikovaný tvar zpětných zrcátek (ta jsou optimalizována v rámci aerodynamiky a mají integrovány směrové ukazatele).

I v kabině se vylepšovalo a pro identifikaci změn opět budete potřebovat lupu. Jiná grafika budíků, jiné sladění barev plastů a čalounění, kovové detaily. Ortodoxní „subarista“ zajásá – stále platí, že funkce vyhrává nad stylem.

Největší změnu je tak třeba hledat pod kapotou, tam pracuje zbrusu nový atmosférický motor s protiběžnými písty, čtyřválec s dvoulitrovým objemem.Boxer má výkon 150 koní v 6000 otáčkách a točivý moment 198 Nm v 4200 otáčkách. Automobilka mluví o desetiprocentní úspoře paliva ve srovnání s předchozí jednotkou. Tabulková průměrná hodnota je 7,5 litrů na sto kilometrů.

Symetrický pohon všech kol je jasným identifikačním znakem Subaru, výkon na něj teče od motoru přes pětistupňový manuál s redukcí. Světlá výška je vynikajících 215 milimetrů a nájezdové úhly spadají spíše do kategorie offroad než městké SUV.

Na druhou řadu sedadel se vejdou tři cestující, zavazadlový prostor pojme slušnou porci bagáže, v extrémní konfiguraci až 1660 litrů.Pokud bychom teď udělali pod textem čáru a pronesli verdikt, přijdeme na to, že Subaru Forester 2,0 XS není nic víc než jen velké auto s nemoderním řazením, nemoderním typem motoru, čtyřkolkou a evropsky nepřívětivým vzhledem. A nebyli bychom daleko od pravdy, jenže to bychom se zastavili v polovině cesty. Důležité je sednout za volant, nastartovat a rozjet se. A pak začne Forester dávat jasný smysl.

Tak zaprvé, je tady určitá mechaničnost, pocit, že řídíte auto, opravdové auto a ne tupé vozítko, na které v rámci velkého koncernu nalepili tu či onu značku. Řízení je v rámci kategorie citlivé, komunikativní.

Maximum výkonu leží vysoko v otáčkách a to samé platí i pro točivý moment, tenhle motor je zapotřebí točit a točit. Už jen při každém rozjezdu budete muset plynový pedál přiblížit víc k podlaze než v jakémkoli jiném autě. Když to neuděláte, motor vám za a) chcípne, za b) bude se kuckat.

Šlápněte ale na plyn, nechte nohu na podlaze, dokud ručička otáčkoměru nevystoupá k omezovači a teprve pak přeřaďte. Jen tak pojedete optimálním stylem, jen tak si Forester zamilujete. Moderní jízda na takzvané naftové vlně točivého momentu? Určitě ne…

Pětikvalt se může zdát málo a ano, šestka vám bude chybět, vyjedete-li na dálnici, ale o tom benzínový Forester není, pro typické dálniční cestovatele má Subaru v záloze logičtější diesel.

Šestý stupeň je daní za redukci (obě záležitosti se prostě do středového tunelu nevejdou) a pokud Subaru prodává téměř všechny Foerstery s tažným zařízením, dává právě tato konfigurace jasný smysl. A zase ta mechaničnost. Kulisa vám neostříhá svým precizním chodem nehty na pravé ruce, ale řazení vás bude bavit.O tom, jak moc dobré auto Forester je, vás přesvědčí průjezd první zatáčkou – vyváženost, s jakou se pouští kolem apexu, je opojná. Poslat auto do zatáčky je jednoduché, návykové.

Všechny kola drží s maximální přilnavostí a pokud se začne blížit hranice gripu, na prokluz přijdete nejen díky kvílení pneumatik, ale také skrze sedačku, prsty, záda. Ano, Forester s vámi komunikuje a pokud jste nikdy v Subaru nejeli, jen těžko pochopíte o čem je řeč. Vážně, tohle umí třeba staré bavoráky. Nebo moderní sofistikované sportovní vozy.

To, že je potřeba vytáčet motor, v kombinaci s jednoduchou převodovkou, se podepisuje na spotřebě. S plně naloženým autem jsem se nedokázal dostat pod devět a půl litru v průměru. Jenže spotřeba je absolutně v pořádku vzhledem k tomu, co auto umí… Nejen na klikatých silnicích okresního charakteru, ale také v lehkém i středně těžkém terénu.Jediné omezení představují pneumatiky. Já jsem jezdil autem v době, kdy mělo už hrubé zimní obutí, ovšem po sněhu nebylo ještě ani památky, a takhle kombinace fungovala mimo asfalt výtečně.

Subaru Forester 2.0 XS je velice schopné auto. Řidičský návykové, určené pro specifickou skupinu lidí. Nabídnete-li ho zarytému zákazníkovi evropských značek, bude zaskočen, člověk, který hledá maximum praktičnosti ve spojení se zábavou jen těžko za tyhle peníze najde lepší nabídku.

Verdikt
Subaru Forester 2.0 XS není auto pro každého, pohledem uniformního uživatele jde o krok zcela mimo obecné trendy. Pro řidiče hledajícího za volantem SUV víc než jen schopnost přejet z místa A do místa B je ale Subaru Forester možností, jak jezdit ve velkém zábavném autě s komunikativním řízením, charakterním motorem a schopným podvozkem. Daň za vyšší spotřebu, střídmější kabinu a méně okázalou vizáž je vzhledem k tomu, co Forester umí, zanedbatelná.

Filip Rakovan

Druhý pohled
Forester je vlastně strašně oldchoolové auto – atmosférický motor, krátká pětistupňová převodovka, levné plasty a takový „plechový“ charakter. Jenže jakmile s ním jezdíte trochu déle, začnete ho chápat. Funguje totiž dobře a třeba na polní cestě se cítí jako doma. Díky redukci pak vyjede všechno a všude. Vypadá a působí sice staře, ale svou práci odvede. Do města to tedy není, ale nedovedu si představit lepší SUV na venkov, do hor a na pole, od kterého potřebujete především funkci, nikoli jen styl.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukcečtyřválec boxer
Palivobenzín
RozvodDOHC, 16 ventilů
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1995
Kompresní poměr10,5
Vrtání x zdvih (mm)84,0 x 90,0
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMacPherson
Vzadudvojité lichoběžníkové závěsy
Brzdy vpředukotoučové
Brzdy vzadukotoučové
Pneumatiky vpředu225/55 R17
Pneumatiky vzadu225/55 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)198 Nm v 4200 ot./min
0-100 km/h (s)10,7
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4560
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1700
Rozvor náprav (mm)2615
Provozní hmotnost (kg)1485
Ceny
Základní cena modelu589 000 Kč
Základní cena test. verze689 000 Kč
Cena testovaného vozu691 500 Kč
9.12.2011 11:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close

TOPlist