5 důvodů, proč nekupovat SUV

Toužíte po tom hustém sportovním teréňáku na nízkoprofilových dvaadvacítkách? Tak to raději pozorně čtěte!

Vozy kategorie SUV jsou dnes z nějakého záhadného důvodu v módě. Automobilky chrlí další nové přerostlé modely a snaží se nás přesvědčit, že to je přesně to, co všichni chceme. Některé značky dokonce umrtvily tradiční modely ve prospěch oteklých mastodontů.

Co vede zákazníky k tomu, že si koupí SUV, ačkoli ho vlastně vůbec nepotřebují, je těžká otázka. Je to věcí prestiže? Záležitost bezpečnosti, praktičnosti nebo snad pohodlí? Většina SUV přitom sahá příbuzným obyčejným autům sotva po nárazník ve všech objektivně hodnotitelných kritériích.

Jestli tedy váháte, zda si koupit kombíka, hatchback nebo SUV, čtěte dál. Třeba vás přesvědčíme a pomůžeme vám ušetřit jak peníze, tak i nervy.Důvod první – SUV má větší provozní náklady
Jen si to přiznejte. Když kupujete auto, stejně přemýšlíte kalkulačkou. Jestli ne, jdete si koupit minimálně Range Rover 5.0 V8 S/C. Všechna SUV mají výrazně vyšší spotřebu paliva proti srovnatelným autům se stejnými motory. Za to může hlavně větší aerodynamický odpor, větší hmotnost, větší valivý odpor kol, větší ztráty vzniklé v mechanismu pohonu všech kol a často i kratší zpřevodování, takže se na dálnici motor točí vyšší rychlostí. Nenechte se zmást oficiálními údaji spotřeby, právě s SUV se k udávaným hodnotám přiblížíte nejméně.

Vyšší hmotnost auta klade také větší nároky na brzdovou soustavu a komponenty podvozku, takže se rychle opotřebují a jejich výměna je drahá. Servisy si často za SUV účtují stejnou hodinovou sazbu jako za vrcholné modely značky.

Důvod druhý – SUV se nikam nevejde
Mastodontní rozměry se projeví hlavně při parkování. Tam, kde se třeba Volkswagen Golf vtiskne bez problémů napoprvé, si s SUV vylámete zuby. A když ne zuby, tak nárazníky a z velkých ráfků kol, za které jste připláceli desetitisíce, uděláte fašírku. Pokoušeli jste se také někdy vytočit třeba s Audi Q7 v podzemních garážích? To je za trest a většinou to opět odnesou ráfky kol, rohy nárazníků, zrcátka a blatníky.Nejsou výjimkou situace, kdy jsou koleje pro tramvaje blízko chodníku. Ostatní auta se bez problémů vmáčknou ke kraji a tramvaj může projet, ale vaše dva a půl metru široké SUV se vzezřením steroidy nacpaného kulturisty pruh pro tramvaje zablokuje. Všichni v tramvaji vás pak nenávidí a nejraději by vás lynčovali.

Důvod třetí – SUV má horší jízdní vlastnosti
Vemte obyčejné auto, přidejte mu několik metráků na váze, zvedněte těžiště o metr výše a máte dokonalý recept na míchačku. Po stránce jízdních vlastností jsou na tom SUV zpravidla velmi žalostně. Nedotáčí se nebo nečekaně přetáčí, hůře brzdí, příliš se naklání a jejich motor má se vším více práce.

Nesnažte se nám tvrdit, že jsou SUV bezpečnější, když na našem testovacím polygonu mají nejhorší naměřené hodnoty brzdné dráhy a nejnižší rychlosti průjezdu zatáčkou. Také zajíždí nejhorší časy a kdejaký malý hatchback s dvanáctistovkou za pár set tisíc je rychlejší, mrštnější a lépe brzdící než větší, výkonnější a technikou nacpané SUV.Důvod čtvrtý – SUV je nepraktické
Myslíte si, že do SUV toho naložíte nejvíce? Omyl. Otevřte kufr například BMW X5, Volva XC90 nebo třeba Škody Yeti a zjistíte, že se sem toho vejde polovina proti kombíku srovnatelné modelové řady. Nakládací hrana je vysoko, průchod úzký a sedačky se kvůli své vyšší poloze dají špatně sklápět do roviny. Do kombíku toho naložíte rozhodně víc, o MPV ani nemluvě.

Dalším problémem je nastupování a vystupování. Auto je širší, dveře moc velké, a tak se v mezerách na parkovišti budete neustále otírat o boky aut, jak se budete snažit dovnitř vecpat. Zvláště v zimě zadělané kalhoty a kabát nepotěší.

Důvod pátý – sousedé si budou myslet, že si něco kompenzujete
Čím větší auto, tím menší… Však to znáte. I když si najdete pro koupi SUV jakýkoli důvod, stejně okolí nikdy nevysvětlíte, že si tím nic nekompenzujete. Navíc se dá na řidičích některých SUV často pozorovat určitý pocit nadřazenosti a neohroženosti, jako by se jednalo o nadlidi.Snažit se s SUV zaniknout v davu se vám asi nikdy nepovede, leda byste ho měli v tmavé barvě a jezdili v noci bez světel…

Nevymlouvejte se, že jezdíte pořád na hory do dvoumetrových závějí sněhu nebo na chatu po kamenité cestě někde v Himaláji. Stejně dobře vám poslouží kdejaké auto s pohonem všech kol a když už chcete trochu zvedlý podvozek, pořád je tu možnost koupit si třeba Audi Allroad, Škodu Octavii Scout nebo například Volvo XC70.

autoweb.cz

23.9.2010 11:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa aut a čtyř kol?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru nebo nás sledujte na facebooku:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.
TOPlist