Subaru Forester bylo loni nejprodávanějším modelem značky

Subaru patří k nejmenším globálně působícím automobilkám na světě, přesto je v některých segmentech významným hráčem a v oblasti bezpečnosti dokonce patří k absolutní špičce. Loni zažila stejně jako většina značek náročný rok, sázka na schopná SUV a crossovery se ale stále vyplácí.
cover-14-1100x618.jpg Zdroj: Subaru

Dnešní Subaru Corporation má sice svůj původ v letectví a stále vyrábí například vrtulníky nebo nosné části křídel pro Boeing 777, v současnosti však 96,7 % příjmů společnosti tvoří automobilový segment.

Pětinu akcií Subaru vlastní Toyota, jinak ale zůstává i nadále samostatnou automobilkou. Celková produkce v roce 2021 tvořila 860 000 aut, což je proti roku 2020 s více než milionem aut pokles o 16,8 %. Na vině byl hlavně covid-19 a s ním související slabá poptávka v prvním a druhém čtvrtletí, především v USA, které jsou pro Subaru hlavním trhem.

Na území USA Subaru pravidelně dodává přibližně tři čtvrtiny veškeré své produkce. Až s velkým odstupem následuje domácí Japonsko, kde se prodeje pohybují lehce nad hranicí 100 000 aut (bez započítání 23 000 kusů pro Japonsko typických kei cars, které Subaru nakupuje od Daihatsu).

Dalšími hlavními trhy potom jsou Austrálie (přibližně 32 000 vozů), Čína (22 000) a Evropa (20 000). Dominantní postavení severoamerického trhu vyústilo už v roce 1989 v otevření továrny v Indianě. V roce 2020, kdy z její výrobní linky sjelo přes 367 000 aut, tam oslavili narození Subaru s pořadovým číslem 6 000 000.

Subaru = Pohon všech kol

Přestože je Subaru jednou z nejmenších automobilek světa, jsou jeho produkty postavené na vlastním technickém základě. Ten se opírá o spojení plochých motorů s protilehlými písty a symetrického pohonu všech kol, kterým je vybaveno 98 % vlastní produkce Subaru.

Specialitou Subaru je také bezpečnostní a komfortní systém EyeSight pracující s dvojicí čelních kamer. Na základě vlastní škálovatelné platformy SGP s propracovaným zavěšením kol v současnosti vyrábí celkem devět typů určených pro různé trhy.

V Evropě známe Impezu, XV, Forester a Outback, mimo náš kontinent nabídku doplňuje kombi Levorg, velké SUV Ascent, sportovní kupé BRZ a tři sedany – Impreza, WRX a Legacy.

Subaru je známým průkopníkem osobních aut s pohonem všech kol, přičemž v současnosti má též pozici specialisty na modely SUV různého zaměření. Jim patří ve výrobě přibližně 80 % celosvětové produkce.

Nepřekvapí proto, že celosvětově nejprodávanějším Subaru je Forester, jehož se loni prodalo přes čtvrt milionu kusů. Za ním následuje Subaru XV (v USA pod názvem Crosstrek) s počtem 186 000 kusů a třetí příčku drží v těsném závěsu Outback se 180 000 kusy.

Elektrifikace přijde postupně

Stejně jako ostatní automobilky, i Subaru pracuje na snížení produkce CO2 při výrobě i provozu svých vozů. Kromě zefektivňování výrobních závodů dochází také k postupné elektrifikaci jednotlivých modelů, a to v závislosti na konkrétních trzích.

Zatímco například v USA je typ Crosstrek vybaven plug-in hybridní technikou po technické stránce vycházející z řešení Toyoty, v Evropě, Austrálii a domácím Japonsku automobilka spoléhá na vlastní „samonabíjecí“ systém e-Boxer dodávaný v modelech Impreza, XV a Forester.

Připraven je také první čistě elektrický model Solterra, který vstoupí na český trh ještě letos, a to samozřejmě s pohonem všech kol a zvýšenou světlou výškou. Subaru plánuje, že v roce 2030 bude mít 40 % prodaných vozů nějakým způsobem elektrifikovaný pohon, tedy buď čistě elektrický, nebo hybridní či plug-in hybridní. Krátkodobým cílem značky je navrácení úrovně prodejů na „předcovidové“ období, kdy pravidelně prodávalo přes milion vozů ročně.

Nejprodávanější modely Subaru v roce 2021

Forester: 266 000
XV/Crosstrek: 186 000
Outback: 180 000
Ascent: 71 000
Impreza: 71 000
Legacy: 32 000
Levorg: 14 000
WRX: 32 000
BRZ: 5 000

17.8.2022 8:37| autor: Hugo Kottás | zdroj: Subaru

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist