Subaru představilo zcela novou generaci Foresteru. Pohánět ji bude výhradně hybridní e-Boxer

Subaru na 89. autosalonu v Ženevě představilo zbrusu nový Forester e-Boxer s hybridním pohonem. Využívá novou platformu, systém rozpoznávání tváří, nový režim X-Mode nebo funkci automatického brzdění při couvání.
motorshowlive_stand1-1-1100x618.jpgCelá galerie 14 Zdroj: Autoweb.cz, Subaru

Subaru v Evropě začíná s elektrifikací ve formě hybridního systému bez možnosti vnějšího dobíjení ze zásuvky. To znamená, že se do e-Boxeru čerpá pouze benzin a s elektřinou hospodaří sám. Když je to potřeba, může se systém nabíjet spalovacím motorem nebo rekuperací při jízdě. Smyslem e-Boxeru je zlepšit ekonomiku provozu, a to zejména ve městě, jako další výhodu lze uvést významné zlepšení odezvy na přidání plynu v nízkých otáčkách.

S dovozem americké plug-in hybridní verze do Evropy se prozatím spíše nepočítá. Záměr Subaru je totiž s ohledem na místní preference zákazníků orientován opět na vlastní cestu, kterou samotná značka tvrdošíjně vyšlapává. Má za to, že se orientuje na unikátní skupinu zákazníků, kteří Subaru nikdy nevyhledávali například kvůli nízkým údajům spotřeby, a proto se samo nechce do honby za co nejnižší spotřebou zapojit – toto není tzv. Subaru way.

Naopak, tou je zájem stále nabízet to nejlepší ze stávajících charakteristik, a přitom reflektovat moderní potřeby a okolnosti. V Evropě je pro Subaru důležité pečlivé vybalancování preferencí zákazníků jako je bezpečnost, kvalita jízdy a jízdní výkony, tažná kapacita, zachování komfortního prostoru zavazadelníku a rozumný poměr cena vs. užitná hodnota. Tak například, jízdní výkony a vůbec kvalita jízdy byla zlepšena díky lepšímu rozložení hmotnosti, která však nijak závratně nenarostla – použity jsou totiž lehké a kompaktní baterie. U nového Foresteru s motorem e-Boxer se zavazadlový prostor nijak nezmenší.

Baterie je umístěna pod jeho podlahou, je uložena v bezpečnostním rámu a je testována proti různým typům nárazu. Americká plug-in hybridní verze Subaru Crosstrek sice má zmenšenou výšku a objem kufru, to se však Evropy netýká. Dalším příznivějším údajem, souvisejícím s použitím lehčí technologie je zachování tažných schopností. Forester utáhne až 1 870 kg.

Orientace pouze na úsporu paliva tedy pro Subaru nebylo prozatím prioritou, i když je zřejmé, že pokud bereme tento fakt v úvahu, pak PHEV je lepší. Ale zase jistě i dražší a byť Subaru ceny modelů s e-Boxerem zatím neoznámilo, očekává se, že i zde se bude držet preferencí zákazníků a zachová velmi dobrý poměr ceny a užitné hodnoty.

e-Boxer spojuje dvoulitrový plochý motor s protiběžnými písty a přímým vstřikováním benzínu (FB20 známý třeba z Imprezy nebo Subaru XV) a elektromotor integrovaný v převodovce Lineartronic. Je umístěn na ose klikového hřídele vedle primární řemenice převodovky. Důležité je, že principiálně je všechno stejné jako v jiných Subaru – hnací síla pokračuje přes variátor, spojku regulující pohon všech kol ve funkci rozvodovky a následně ke všem čtyřem kolům.

Navíc ale za variátor přibyla elektronicky řízená spojka, která umožňuje odpojit motor, elektromotor a variátor od kol, a tím nezávisle nabíjet baterii. Pro čistě elektrický pohon spojka u hydrodynamického měniče (je i u standardních verzí) umožňuje odpojit spalovací motor od zbytku ústrojí. Elektromotor pak přes variátor měnící převod pohání všechna čtyři kola.

K dispozici je výkon spalovacího motoru 110 kW/150 koní, k němu se přidává výkon 12,3 kW/16,7 koní elektromotoru a nejvyšší točivý moment 194 Nm, elektromotor nabízí dalších 66 Nm. Výkon celého systému se prozatím neuvádí. Akumulátor typu lithium-ion má napětí 118 V a maximální výkon 13,5 kW. Kombinovaná spotřeba paliva 7,2 litru/100 km odpovídá emisím oxidu uhličitého 165 g/km. Jedná se o hodnoty změřené metodikou WLTP, ale přepočítané na starší normu NEDC. Spotřeba při pohybu ve městě je o 11 % nižší oproti standardní dvoulitrové verzi. Elektrické komponenty zvýšily hmotnost o 110 kg, z nichž připadá 60 kg na zadní a 50 kg na přední nápravu. I díky tomu je hmotnostní navýšení v zatáčkách takřka neznatelné.

V omezené míře lze jezdit v čistě elektrickém režimu, ale není to primární funkce systému, jeho smyslem je spíše vypomáhat spalovacímu motoru při jízdě a zlepšovat tak ekonomiku provozu. Spalovací motor se zapne po ujetí přibližně 1,6 kilometru na elektřinu. Činnost systému e-Boxer lze přehledně sledovat na centrálním displeji. Při jemné práci s plynem tak lze využívat pouze elektrický pohon při pohybu malými rychlostmi (např. při parkování).

První řidičské dojmy ukazují znatelnou asistenci elektromotoru těsně po rozjezdu a v nízkých rychlostech. Velmi přínosná je síla elektromotoru a možnost jemné modulace jeho výkonu při manévrování v terénu se zapnutým režimem X-Mode. Elektromotor obecně pomáhá zrychlovat reakce motoru na pohyby plynového pedálu. Ve středních a vyšších rychlostech už je jeho asistence takřka neznatelná. e-Boxer si sám reguluje rekuperaci i způsob použití elektromotoru.

Poháněcí soustava Subaru e-Boxer přizpůsobuje poměr výkonu dodávaného dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem a elektrickým motorem tak, aby odpovídal jízdním podmínkám. Nabízí tři režimy: jízdu na zážehový motor, čistě elektrický pohon EV a režim, kdy elektromotor pomáhá spalovací jednotce (hybridní pohon). Zásluhou bezprostřednějšího přísunu točivého momentu dosahuje hladší, o 30 % lineárnější a živější akcelerace.

Při rozjezdu z místa nebo v nízkých rychlostech je vůz poháněn výhradně elektromotorem, což přináší tichou jízdu bez emisí. V závislosti na stavu vozidla a baterií je možné v režimu EV ujet vzdálenost až 1,6 kilometru a dosáhnout rychlosti nejvýše 40 km/h. Ve středních rychlostech systém kombinuje výkon spalovacího motoru a elektromotoru, aby zajistil živou, lineární a přitom efektivní akceleraci. Ve vyšších rychlostech pak vůz pohání motor Boxer s přímým vstřikováním, který zároveň dobíjí baterii. Agregát e-Boxer přináší snížení spotřeby v městském provozu, které může, v závislosti na stylu jízdy, přinést úsporu paliva až 11 % ve srovnání s předchozí generací typu Forester, poháněnou výhradně zážehovým motorem o objemu 2,0 litru.

Elektrický motor a bateriové články jsou uspořádány symetricky v podélné ose vozu. Motor je umístěn blízko těžiště vozidla, zatímco baterie a další komponenty jsou uloženy nad zadní nápravou. Tímto uspořádáním se dále snižuje těžiště a automobil vykazuje lepší rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou. Baterie umístěná pod podlahou zavazadlového prostoru je uložena v bezpečnostním rámu a je testována proti různým typům nárazu.

Pružnější adaptaci na dané jízdní podmínky zajišťuje standardně dodávaný systém řízení pohonného ústrojí SI-DRIVE, který řidiči umožňuje přizpůsobit reakce vozidla na pohyby plynového pedálu volbou mezi režimy „Intelligent“ a „Sport“.

Nový Forester je bezpečnější než kdy dřív a představuje technicky nejpokročilejší model Subaru v současné nabídce pro evropský trh. Je vybaven technologiemi Advanced Safety, které jako součást
standardní výbavy zahrnují asistenční systém EyeSight, k čemuž se přidává rozšířený balíček bezpečnostních funkcí. A to zejména systém Driver Monitoring System, což je nová technologie sledování obličeje, která upozorňuje řidiče na to, že začíná být unavený nebo ztrácí pozornost. Zároveň díky rozpoznávání obličeje vozidlo automaticky nastaví pozici sedadla, zpětných zrcátek a klimatizaci podle konkrétního řidiče. Kromě toho nový model přináší technologii Reverse Automatic Braking, která pomáhá zabránit nehodám při couvání a omezuje škody v případě, že ke kolizi přeci jen dojde.

Zatím nejprostornější a nejpropracovanější verze modelu Forester se může pochlubit vysoce kvalitním zpracováním interiéru, prostornou kabinou pro cestující a všestranným prostorem pro zavazadla. Kompaktní baterie má jen minimální vliv na prostornost vnitřního a zavazadlového prostoru. Celková šířka zbrusu nové generace modelu Forester vzrostla o 20 mm, což přináší více komfortu na předních sedadlech.

Rozvor se prodloužil o 30 mm a výsledkem je o 33 mm zvětšená vzdálenost mezi předními a zadními sedadly, která přispívá k většímu pohodlí na zadních sedadlech. Se světlou výškou 220 milimetrů a vynikajícími nájezdovými i přechodovými úhly se Forester skvěle hodí pro dobrodružství v terénu. Režim X-Mode disponuje nyní dvěma módy, jimiž se dokáže lépe přizpůsobit vlivům různého počasí a podmínkám na silnici. Robustní charakter Foresteru se projevuje i schopností táhnout přívěsy o hmotnosti až 1870 kg.

Nový model se představuje s robustnějším designem založeným na filozofii „Dynamic x Solid“. Bokům dominují výrazné linky, které vedou podél sloupků, aby svým tvarem zdůraznily výšku a mohutnost vozu. Výrazné podběhy kol zase připomínají funkčnost symetrického pohonu všech kol.

Podívejte se na Subaru v Ženevě

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceplochý čtyřválec
Palivobenzin + elektřina
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu podélně
Zdvihový objem (cm3)1 995
Převodovkabezstupňová automatická
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 v 5 600 - 6 000 + 12/17 v neuvedeno
Točivý moment (Nm)194 v 4 000 + 66 v neuvedeno
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4 625
Šířka (mm)1 815
Výška (mm) 1730
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1 870
Zavazadlový prostor (l)520
12.3.2019 4:00| autor: Hugo Kottás | zdroj: Subaru

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist