Subaru Forester: Diesel versus benzín

Dvě auta stejné značky, stejné modelové řady a ve stejné výbavě, ovšem s odlišnými motory. Na dálnici, okreskách a testovacím polygonu.

Zadání bylo celkem jednoduché a vymysleli jsme si ho na sebe my sami v redakci. Zajímalo nás, jak moc mohou být odlišná dvě stejná auta stejné značky, stejné modelové řady, se stejně velkými motory.

Z toho důvodu tady máme Subaru Forester. Dvakrát. První má pod kapotou dvoulitrový naftový čtyřválec s protiběžnými písty a  výkonem 147 koní, ten druhý je poháněn novým dvoulitrovým benzinovým agregátem s atmosférickým plněním, se stejným objemem a téměř identickým výkonem 150 koní. Obě auta mají také, jak je u Subaru zvykem, poháněná všechna čtyři kola, jde o klasický symetrický AWD systém od Fuji Heavy Industries, obě jsou navíc ve stejné specifikaci Comfort.

Benzínový zástupce posílá svou sílu přes pětistupňovou manuální převodovku a tady začínají první odlišnosti, diesel má manuální šestikvalt. Důvodem, proč je jeden o  rychlostní stupeň chudší je, že s benzínovým motorem kupují zákazníci i  redukční převodovku, a s redukcí nezbylo místo na šestku.S oběma auty jsme jezdili výhradně ve stejném režimu a  na stejných silnicích. První fází našeho společného cestování byl dálniční přesun. Do obou aut jsme naložili stejné množství zavazadel, a tak zásadním údajem, který nás zajímal, byla spotřeba. Diesel jel za 5,6 litru, benzínový si řekl o 7,6 litru. U nafty součást charakteru, u benzínového zástupce důvod k radosti, tohle nikdo nečekal.


Při rozumné jízdě spotřebu neřešíte, pod plynem má 2,0XS logicky větší žízeň.

Je pravda, že jsme jezdili v rámci tuzemských rychlostních limitů, takže nedošlo na situaci, která by nastala například na dálnici v Německu (nebo později na testovacím polygonu), že nad 130 km/h motor v benzíňáku šel vysoko do otáček a spotřeba se v kalupu přehoupla přes desetilitrovou hranici. Nicméně my jsme byly nadmíru spokojeni. Mluvíme-li o  polygonu, máme samozřejmě na mysli ten náš „domovský,“ v Mostě. Tam jsme obě auta měřili za pomoci naší digitální techniky a vyšla nám následující čísla.

Dieselnuly na stovku zrychlil za 9,33 sekundy, následně pak zastavil na 42,36 metrech. Benzínový Forester akceleroval ke stovce za 10,37 sekundy a jeho brzdná dráha byla vyčíslena na 43,3 metru. V pružném zrychlení z 50 na 80 km/h nám vyšlo u naftové varianty na trojku 3,55 sekundy a 5,19 sekundy na čtvrtý rychlostní stupeň, benzínový stroj stejnou displínu zvládl za 5,49 sekundy na trojku, respektive 3,97 sekundy na dvojku.

Pak jsme obě auta postavili na rovinku a odstartovali sprint. Diesel šel okamžitě do čela, benzín na něj ztrácel jednu délku, kterou ovšem dokázal během jízdy stáhnout a průjezd cílem, to bylo tělo na tělo.Nikdo z nás si pak neuměl vsadit na vítěze u jízdy na čas na měřené kolo, síly byly vyrovnané. A časomíra to dokázala. Vyhrál boxer spalující naftu, ten dal jedno kolo za 35,45 sekundy, jenže benzínový rival byl s časem 35,95 sekundy jen o velmi málo pomalejší.


V zatáčkách si neujedou, přímou konkurenci ovšem nechají daleko za zády.

Charakterem jízdy se ale oba stroje lišily a to velmi. Dalibor, který s nimi měřená kola zajížděl, se pak vyjádřil, že „zatímco ve sprintu je cítit slabý výkon a především točivý moment, který nechce auto rozhýbávat už od startovní čáry, na okruhu se benzínový Forester cítí opravdu dobře. Působí lehce a je to podobné, jako byste jeli s imprezou. Velmi ochotně se stáčí, nemá tolik nedotáčivé tendence a především působí velmi lehce. Jeho velkou výhodou na našem testovacím okruhu v Mostě byla akorát dlouhá dvojka, takže celý okruh objel na ní a nemusel jsem ztrácet čas a koncentraci řazením. Díky tomu jsem mohl jezdit velmi vyrovnané časy kolem 36 sekund na kolo. Na krátké a klikaté trati benzínový Forester skutečně nedá znát, že je poměrně slabý v přímce.“„Dieselový Forester je mnohem dynamicky nadanější. Má ale krátké rychlosti, takže se do stovky musí řadit dvakrát – přesto je výrazně rychlejší. Na okruhu ale vyžadoval dieselový Forester více práce. Předek nepůsobil tak lehce a  především bylo nutné neustále řadit mezi dvojkou a trojkou. To zhoršovalo koncentraci a stabilitu, přesto se nakonec dieselový Forester ukázal jako celkově rychlejší. Měl hlavně více síly při výjezdech ze zatáček, i když podle měřícího zařízení nedosahoval v zatáčkách takové rychlosti jako benzínové auto. V utažených zatáčkách byl cítit jeho prakticky dvojnásobný krouťák, dokonce se nechal přemluvit i k mírné přetáčivosti pod plynem, což u  benzínového nehrozilo.“


Největší rozdíly na sprintu? Diesel má víc síly odspodu, benzín se nechá vytáčet.

Nemá smysl teď řešit výbavy, užitné vlastnosti, praktičnost, to vše je víceméně stejné, zastavit se ale musíme u hmotnosti, která je o obou aut odlišná, Forester 2,0XS váží 1555 kg a 2,0 diesel na váze ukáže údaj 1625 kg, různé jsou i ceny, benzínový stroj stojí 709 000 Kč, ten naftový je o  osmdesát tisíc dražší. Záleží tedy na tom, jak a kam s autem jezdíte, pro jaký typ jízdy ho využíváte. Záleží, a zřejmě víc než na čemkoli jiném a v našich verdiktech se dozvíte proč.
Verdikt
Naftový Forester je mým pohledem univerzálnější auto, kdyby pro nic jiného, tak pro svou spotřebu, která se vyplatí při dlouhých dálničních cestách. Jenže pak mne napadá, zda bych si pro takovýto typ jízdy nevybral raději „aerodynamičtější“ Legacy a dostávám se k tomu, že přemýšlím o  benzínovém Foresteru jako o voze, který je sice vyhraněnější, určitě lákavý pro menší klientelu (právě tím, že jde proti proudu dieselmánie). Ovšem který díky své mechanické jednoduchosti a nepřeplňovanému benzínovému motoru bude nezničitelný. Na dobrých gumách projede všude. Nastartuje za jakéhokoli počasí, včetně mrazu. A s redukční převodovkou utáhně příves s koněm. Je navíc řidičsky zábavnější. Já bych při volbě „buď jeden, nebo druhý“ hodně spekuloval, zda mi těch osmdesát tisíc, které bych si měl připlatit za naftu a za drsňácký výdech na kapotě, za to stojí. Pokud Forester, tak sám za sebe bych asi volil variantu… benzín.

Filip Rakovan

Druhý pohled
Líbí se mi, že jsou Forestery takové mechanické a  „autové“, že se musí skutečně řídit. Ale je na nich znát, že už jsou to trochu staromódní auta. Řekl bych, že dnes je dokáže ocenit jen velmi úzká skupina zákazníků, protože konkurencí pro moderní SUV je spíš nové Subaru XV.

Oba Forestery mě baví a není sporu o tom, že dieselový je jako auto použitelnější a rozumnější. Má dost síly a  působí skutečně rychle. Benzínový je takový línější, chybí mu šestka a  na dálnici je hlučnější a méně úsporný. Ovšem na okreskách funguje naprosto báječně. Díky redukci toho utáhne hodně a vyjede všude. Dovedu si představit, že někam do hor bych jiné auto ani nechtěl.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnotySubaru Forester 2.0 XS
0-100 km/h (s)10,7
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,49 na 3.st.
100-0 km/h (m)43,3
Spotřeba v testu (l/100km)7,6
Čas na kolo (s)35,95
Motor
Konstrukcečtyřválec boxer
Palivobenzín
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1995
Převodovkapětistupňová manuální
Poháněná kolavšechna čtyři
Podvozek
VpředuMacPherson
Vzadudvojité lichoběžníky
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)110/150 ve 6000 ot./min.
Točivý moment (Nm)198 Nm v 4200 ot./min
0-100 km/h (s)10,7
Nejvyšší rychlost (km/h)185
Spotřeba paliva (l/100 km)7,5
Objem nádrže (l)60
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4560
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1700
Rozvor náprav (mm)2615
Provozní hmotnost (kg)1555
Zavazadlový prostor (l)450
Ceny
Základní cena modelu589 000 Kč
Cena testovaného vozu709 000 Kč
26.3.2012 10:00| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist