Speciál o spotřebě paliva – vše, co musíte vědět

Chcete umět jezdit úsporně? Toužíte nahlédnout do zákulisí měření spotřeby? Nevíte, jestli se vám vyplatí diesel? Tak čtěte víc a všechno se dozvíte!

Snad každý se dnes dívá na spotřebu paliva jako na ten nejdůležitější údaj v technických parametrech vozu. Čtěte víc a dozvíte se, jak se vlastně spotřeba paliva měří, jak můžete jezdit ekonomičtěji a zejména to, jestli se vám vůbec vyplatí připlatit si za diesel nebo za úspornější auto.

Jak se měří spotřeba paliva?
Asi víte, že všechny nové automobily prochází normovaným měřením spotřeby a emisí. Odpovídá to evropské směrnici RL 70/220/EWG a jak už to tak v EU bývá, má to do reality hodně daleko. Ačkoli se úředník snažil do měření vnést chování auta ve skutečnosti, v některých ohledech totálně přestřelil. Pojďme se tedy podívat, jak se spotřeba auta měří.

Čtěte také: Časté chyby, kterými si řidiči zvyšují spotřebu paliva

Testovaný automobil musí mít najeto mezi třemi a patnácti tisíci kilometry. Připne se na měřící válec, který roztáčí kola vozidla. Počítač pak automaticky upravuje odpor válce podle rychlosti, čímž simuluje hmotnost vozu a aerodynamický odpor. Test začíná v momentě, kdy je teplota motoru v rozmezí 20 – 30°C, takže se snaží simulovat tzv. studený start.První nesmysl se ale týká už samotného zjišťování úbytku paliva. Palivo se totiž nečerpá z nějaké normované nádoby, ale měří se množství oxidu uhličitého ve výfukových plynech a podle tabulek se z toho pak přepočítává, jakému množství spáleného paliva to odpovídá.

Test trvá přesně dvacet minut a jedná se o kombinaci dvou měřících cyklů, kdy po dobu třinácti minut auto vykoná čtyři po sobě následující testy pro jízdu ve městě a potom jeden sedmiminutový test pro jízdu mimo město. Městský cyklus se měří následujícím způsobem – auto akceleruje na 15 km/h, potom brzdí do zastavení. Pak akceleruje na 35 km/h a znovu zastaví. A nakonec akceleruje na 50 km/h.

Realitě to ale vůbec neodpovídá, protože například při poslední fázi městského cyklu akceleruje auto z 0 na 50 km/h dlouhých 26 sekund. V reálném světě to ale nikdy netrvá dále než 10 sekund, pokud tedyrovna nejedete za starší paní v Daewoo Matiz 0.8…

DOPORUČUJEME: Pomalí řidiči jsou nebezpeční, ukázal průzkum

Cyklus měření mimo město pak trvá sedm minut, kdy auto postupně akceleruje z klidu na 70 km/h, na 100 km/h a nakonec na 120 km/h. Realitě to ale moc neodpovídá, protože rychlostí 120 km/h nejede dost dlouho na to, aby se do měření promítl třeba větší odpor vzduchu.

Evropská unie teď plánuje realističtější měření spotřeby paliva. Nový cyklus by měl obsahovat rychlejší akceleraci, intenzivnější zpomalování a také delší jízdu vyšší rychlostí, aby se do výsledku více promítl aerodynamický odpor. Nová směrnice by měla být schválená do roku 2014 a my vás samozřejmě budeme informovat.Jak jezdit úsporně?
Už jsme se o tom zmínili několikrát a nejlépe uděláte, když si přečtete článek 5 zaručených rad, jak snížit spotřebu. Jestli ale chcete jeden jediný zaručený tip, tak se držte následující rady: Jezděte co nejplynuleji. Akcelerujte rozumně a snažte se využívat setrvačnost svého auta. Zbytečně nebrzděte a chovejte se tak, jako by vaše auto nemělo brzdy.

Dá se ještě nějak ušetřit?
Do spotřeby paliva se projevuje samozřejmě mnoho dalších faktorů, zejména pak odpor vzduchu a valivý odpor pneumatik. Podhuštěné pneumatiky zvyšují odpor, takže pravidelně kontrolujte jejich tlak. Pomůže také, když nebudete neustále vozit na střeše zahrádku – ta zvyšuje spotřebu klidně i o více než 10 %. Pokud máte problémy s řazením nebo těžkou nohou na plynu, kupte si automatickou převodovku (moderní více stupňové automaty už dokáží skutečně snížit spotřebu) a používejte (hlavně na dálnici) tempomat.

Pomůže i pravidelný servis a hlavně prevence.Přidřené ložisko kola nebo nečistoty v brzdách jsou věci, které zvyšují odpor a zbytečně vás tím obírají o trochu paliva. Starý nebo jen nevhodně zvolený olej také zbytečně zvyšuje tření v motoru a tím i tepelné ztráty. Spotřebu mohou zvýšit i špatně zvolené pneumatiky – zejména pak zbytečně široké. Více čtěte v článku: Opomíjený servis – co lidé u svých aut nehlídají.Vyplatí se mi diesel?
Plno lidí se ptá, jestli má smysl kupovat auto s dieselovým motorem, které slibuje nižší spotřebu, aspoň tedy na papíře. Důležité je si to umět spočítat. Obecně pro diesel hovoří dlouhodobá nižší spotřeba paliva a vyšší zůstatková hodnota, ovšem také přináší větší riziko velmi drahých oprav, pokud ho kupujete jako ojeté.

Máte diesel? Zjistěte, jak zvýšit jeho spolehlivost!

Výpočet provedete třeba takto:
A – benzínové auto; B – dieselové auto
(cena auta B – cena auta A)/((cena benzínu x spotřeba / 100) – (cena nafty x spotřeba / 100))
Výpočet nezahrnuje povinné ručení, servis a další výdaje – je to tedy jen velmi hrubý odhad, kolik byste museli ujet kilometrů, aby vám začalo auto B dávat více smyslu než auto A. Můžete tak tento vzoreček použít třeba pro výpočet výhodnosti hybridu, to už je na vás.

Když vezmete v úvahu, že je diesel přibližně o 50 000 korun dražší než benzínové auto a má o dva litry nižší spotřebu, vyplatí se vám po ujetí více než 60 000 km. Jestli tedy najedete ročně 20 000 km, ještě po třech letech provozu nebude diesel dávat smysl.

Tip Autowebu na závěr:
Oficiální údaj spotřeby paliva není moc směrodatný. Vždy bude záležet především na vašem stylu jízdy a způsobu použití auta. Tím, že si koupíte ten nejmenší a papírově nejúspornější motor, rozhodně neuspoříte, pokud budete auto nevhodně používat. Pokud totiž nejezdíte jen po městě, vždycky dává více smyslu auto s větším a silnějším motorem, který se tolik nenamáhá s nákladem a při vyšší rychlosti na dálnici. To už si ale musíte rozhodnout sami.

7.6.2013 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist